•   Litteraturkurs VK19LF01-3003 06.09.2021-10.06.2022  3 sp  (BDK21DF-J) +-
    Studieperiodens (kursens) lärandemål
    Efter avslutad kurs förväntas studeranden
    • ha större insikt i den individuella yrkesidentiteten
    • vara förtrogen med väsentlig branschlitteratur
    • kunna arbeta virtuellt och självständigt i Moodle-plattformen
    Förkunskapskrav
    Inga förskunskapskrav
    Studieperiodens (kursens) innehåll
    Läsning av facklitteratur, gemensamma diskussioner och skriftliga uppgifter.
    Bedömningskriterier
    Bedömningskriterier - tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
    Vitsordet 1 (godkänt)
    Den studerande
    - deltar i undervisningen enligt givna närvarokrav
    - utför uppgifter och godkänns
    - förstår studieavsnittets grundläggande innehåll
     
    Vitsordet 2 (nöjaktigt godkänt)
    Den studerande
    - deltar i undervisningen
    - utför givna uppgifter självständigt
    - returnerar givna uppgifter 
    - behärskar studieavsnittets innehåll
    - skaffar självständigt information
    Bedömningskriterier - goda-synnerligen goda (3-4)
    Vitsordet 3 (bra)
    Den studerande
    - deltar aktivt i undervisningen
    - utför givna uppgifter självständigt och visar prov på eget initiativ
    - returnerar givna uppgifter i tid
    - behärskar studieavsnittets innehåll
    - skaffar självständigt information
     
    Vitsordet 4 (mycket bra)
    Den studerande
    - deltar aktivt i undervisningen
    - utför givna uppgifter självständigt och visar prov på eget initiativ
    - returnerar givna uppgifter i tid
    - behärskar studieavsnittets innehåll och tillämpar kunskapen i sitt eget arbete
    - skaffar självständigt information och tillämpar kunskapen i sitt eget arbete
     
    Bedömningskriterier - berömliga (5)
    Vitsordet 5 (utmärkt)
    Den studerande
    - deltar aktivt i undervisningen
    - utför givna uppgifter självständigt och visar prov på eget initiativ
    - returnerar givna uppgifter i tid
    - behärskar studieavsnittets innehåll och tillämpar kunskapen i sitt eget arbete
    - skaffar självständigt information och kan tillämpa informationen i sitt arbete
    - visar på utveckling av den egna professionella identiteten

    Lärarens/ansvarspersonens namn

    Lars Rebers

    Studiematerial och rekommenderad litteratur

    Roland Barthes: Camera Lucida.
    Vilém Flusser: En filosofi för fotografin
    Susan Sontag: Om fotografi
    Created by Edward Steichen: The Family of Man
    Juha Suonpää: Valokuva on IN
    Leena Saraste: Valokuva, muisto/viesti/taide
    Fred Ritchin: After Photography
    Mark Haworth-Booth: Photography: An Indipendent Art (Photographs from the Victorian and Albert Museum 1839-1996)
    Tapio Heikkilä: Visuaalinen Maisemaseuranta
    Eidos; Kirjoituksia suomalaisen valokuvauksen 90-luku (Lahden ammattikorkeakoulu)(Toimitustyö: Ari Saarto.
    Kelsey and Stimson: The Meaning of Photography
    Graham Clarke: The Photograph
    Caj Bremer: Mämmikoiran muistelmat
    Steve Edvards: Fotografi
    Taneli Eskola: Kuvan kirjoja / Suomen painettua valokuvataidetta 1966-2003
    Victor Burgin: Thinking Photography
    Patrizia Di Bello: Women´s Albums and Photography in Victorian England
    A. D. Coleman: Critical Focus

    Undervisningsmetoder

    Litteraturstudier, självstudier, distansstudier

    Undervisningsspråk

    Svenska

    Tajmning

    06.09.2021 - 10.06.2022

    Anmälningstid

    11.06.2021 - 30.09.2021

    Grupp(er)
    • BDK21DF-J
    Ansvarig enhet

    Institutionen för konst och kultur

    Lärare

    Lars Rebers, Kasper Dalkarl

    Tilläggsuppgifter för studerande

    Uppgift:

    Skriv ett referat utgående från instruktionerna nedan.







    Referat

    Alla läser dessa böcker:

    • Susan Sontag: Om fotografi. (finns några stycken, på svenska, i vårt bibliotek. Ni kan också hitta boken på finska eller engelska i andra bibliotek)



    • Vilém Flusser: En filosofi för fotografin. (Biblioteket har bara 1 exemplar, men den är kort och det går snabbt att läsa)



    • Roland Barthes: Camera Lucida. (engelska) (Bilblioteket har ett exemplar. Finns också på andra språk i andra bibliotek)



    Skriv referat på en av dessa tre böcker. Referatets längd är minst två sidor. Du väljer själv vilken av dessa tre böcker ni väljer för referatet.



    Vad är ett referat?

    Ett referat är alltid kortare än ursprungstexten. Hur mycket kortare är omöjligt att säga rent allmänt. Innehållet i en 500-sidig bok kan ju refereras på tio rader. Men som en huvudregel gäller att referat alltid är mindre än hälften av det som refereras. I detta fall måste du hålla dig till två A4 sidor. Så nu handlar det mest om att läsa, reflektera och sammanfatta kort.



    Ett referat är rättvist och objektivt. Huvudtankarna i den refererade texten återges, och den som refererar lägger inte in egna åsikter och kommentarer. Referatet ska sammanfatta ursprungstexten. Det är dess enda syfte.



    Den som skriver ett referat använder i huvudsak egna ord och formuleringar. Direkta citat kan fylla en viktig uppgift, men de får inte ta huvuddelen av ett referat. Då blir det osammanhängande.



    Ett referat innehåller alltid uppgifter om källan, dvs varifrån ursprungstexten hämtats och vem som skrivit den. Läsaren ska kunna gå tillbaka till ursprungstexten för att kontrollera att referatets uppgifter stämmer och för att hämta mer information.



    Ett bra referat förutsätter en ordentlig förståelse av ursprungstexten. Den som refererar har därför alltid först läst igenom hela ursprungstexten och bildat sig en uppfattning både om textens innehåll och om hur den är uppbyggd. Enklast sker det genom att man stryker under och antecknar nyckelord vid genomläsningen. En bra metod är att sammanfatta varje stycke i en mening som man skriver upp i marginalen eller på ett särskilt papper. Man kan också utarbeta en speciell begreppskarta över texten. Då kommer man ofta en bit närmare det färdiga referatet.



    Den som skriver ett referat kan lägga ursprungstexten åt sidan och helt utgå från sin egen disposition. Varje huvudpunkt i dispositionen kan bli ett stycke i referatet. Bara vid direkta citat måste ursprungstexten vara tillgänglig.



    Språket i ett referat är sakligt. Det finns ju inte plats för egna värderingar och inte heller för egna exempel, förklaringar eller t ex förtydligande bildspråk.



    Två saker bör framgå i referatets första stycke: Ämnet för referatet och en källhänvisning som gör det möjligt för läsaren att leta upp ursprungstexten. Författarnamnet ska alltid finnas med - om det finns en författare. Är ursprungstexten publicerad i en tidning måste källhänvisningen ge besked om tidningens namn och det nummer (datum) av tidningen då texten stod införd. Kommer texten från en bok måste boktiteln anges.



    Avslutningen på ett referat behöver inte vara särskilt komplicerad. Den enklaste lösningen är att genom något särskilt ord eller uttryck markera att referatet har nått sitt slut. Det låter sig göra med uttryck som "till sist", "slutligen", "författaren avslutar med att". Detta sätt att sluta faller sig ofta naturligt när referatet följer samma disposition som ursprungstexten. Ensammanfattande avslutning innebär att det viktigaste i ursprungstexten lyfts fram och upprepas i slutet av referatet. Det kan vara särskilt motiverat om innehållet i ursprungstexten varit invecklat och rörigt.



    Några punkter bör kontrolleras extra noga också när utkastet görs om till en färdig text och när den färdiga texten går igenom en sista finputsning: referatet ska återge huvudinnehållet i ursprungstexten, formuleringar som innebär egna värderingar och kommentarer måste rensas ut, en källhänvisning måste finnas i början av referatet, citaten måste kontrolleras; de bör ransoneras till några få, verkligt slående formuleringar.





    Uppgift:

    Skriv en artikel utgående från instruktionerna nedan.

    När du har gjort det, meddela lars.rebers@novia.fi och ladda upp senast den 10.5.2021 på Teams.





    Artikel



    Artikel kan syfta på



    ett reportage i exempelvis en tidning, se tidningsartikel

    en vetenskaplig rapport avsedd för publikation

    En artikel är uppdelad i tre delar, rubrik, ingress och brödtext. Rubriken ska med ett par få ord berätta vad artikeln handlar om. Ingressen är en sammanfattning av brödtexten och ska inte vara mer än några meningar lång; den ska fånga läsarens intresse inom ämnet. Brödtexten är huvuddelen av artikeln och går in på mer fakta och berättar detaljerat om ämnet.



    Ingressen står oftast i fetare text än vad brödtexten är.





    Litteraturlista:

    Created by Edward Steichen: The Family of Man

    Juha Suonpää: Valokuva on IN

    Leena Saraste: Valokuva, muisto/viesti/taide

    Fred Ritchin: After Photography

    Mark Haworth-Booth: Photography: An Indipendent Art (Photographs from the Victorian and Albert Museum 1839-1996)

    Tapio Heikkilä: Visuaalinen Maisemaseuranta

    Eidos; Kirjoituksia suomalaisen valokuvauksen 90-luku (Lahden ammattikorkeakoulu)(Toimitustyö: Ari Saarto.

    Kelsey and Stimson: The Meaning of Photography

    Graham Clarke: The Photograph

    Caj Bremer: Mämmikoiran muistelmat

    Steve Edvards: Fotografi

    Taneli Eskola: Kuvan kirjoja / Suomen painettua valokuvataidetta 1966-2003

    Victor Burgin: Thinking Photography

    Patrizia Di Bello: Women´s Albums and Photography in Victorian England

    A. D. Coleman: Critical Focus







    Skriv en tidningsartikel (4000-6000 tecken) om något inom fotografi som intresserar dig. När du skriver artikeln så ska du beskriva vilka källor du har använt dig av (minst tre källor måste vara från litteraturlistan därtill får du använda övriga källlor i den mån du vill).

    Utbildning

    Utbildning i konst, foto och design

    Verksamhetspunkt

    Jakobstad, Köpmansgatan 10

    Vitsordsskala

    Godkänd/Underkänd

    Tidtabell för examination (t.ex. tentamina, omtentamina)

    Deadline 1: Vid kursslut
    Deadline 2: En vecka efter kursslut
    Deadline 3: Tre veckor efter kursslut
    Om kursuppgifterna inte inlämnats senast vid deadline 3 måste den studerande gå om kursen i sin helhet

    Tid och plats

    30.8. 2021-13.5.2022

    Studerandes tidsanvändning och belastning

    27 h/studiepoäng

    Bedömningskriterier
    Godkänd / Underkänd

    Utförda givna kursuppgifter inlämnade inom utsatt tid