Hoppa till innehåll

Att främja ungas påverkningsmöjligheterPoäng (5 sp)

Kod: UNG22001

Poäng

5 sp

Studieperiodens (kursens) lärandemål

Studerande:
- är förtrogen med delaktighet som begrepp och princip i arbetet med unga
- har kunskap i juridiska grunder för ungas delaktighet
- kan tillämpa delaktighetsfrämjande metoder i arbetet med unga
- implementerar ett delaktighetsfrämjande förhållningssätt i arbetet med unga

Studieperiodens (kursens) innehåll

- Delaktighet
- Gemenskap
- Påverkan
- Inflytande
- Skendelaktighet
- Demokrati
- Medborgarskap
- Dialog
- Feedback
- Delaktighetsfrämjande metoder
- Forum och kanaler för delaktighet

Förkunskapskrav

Inga

Anmälningstid

15.06.2025 - 23.09.2025

Tajmning

23.09.2025 - 21.11.2025

Antal studiepoäng

5 sp

Andel virtuell undervisning

5 sp

Prestationssätt

Virtuell undervisning

Undervisningsspråk
  • Svenska
Lärare
  • Lena Storbacka-Järvinen
  • Carolina Silin
Lärare

Carolina Silin

Lärandemål

Studerande:
- är förtrogen med delaktighet som begrepp och princip i arbetet med unga
- har kunskap i juridiska grunder för ungas delaktighet
- kan tillämpa delaktighetsfrämjande metoder i arbetet med unga
- implementerar ett delaktighetsfrämjande förhållningssätt i arbetet med unga

Innehåll

- Delaktighet
- Gemenskap
- Påverkan
- Inflytande
- Skendelaktighet
- Demokrati
- Medborgarskap
- Dialog
- Feedback
- Delaktighetsfrämjande metoder
- Forum och kanaler för delaktighet

Tid och plats

23.9-21.11.2025

På Teams


Ti 23.9 15.15-16.15 Introduktion till kursen

Ti 7.10 15.15-16.45 Föreläsning

Ti 28.10 16.15-17.45 Verkstad

To 6.11 16.15-17.45 Verkstad

Ti 11.11 16.15-17.45 Verkstad

Ti 18.11 16.15-17.45 Verkstad

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Litteraturtips

Andersson, A., Persson M. & Zetterberg, P. Är skolan demokratifrämjande? Kopplingen mellan utbildning och demokratiska färdigheter: en forskningsöversikt. Forum för levande historia https://www.levandehistoria.se/wp-content/uploads/2022/12/Ar-skolan-demokratiframjande.pdf

Eriksson, L. & Bostedt, G. 2011. Elevinflytande i spänningsfältet mellan skolans kunskapsuppdrag och demokratiska uppdrag. Mittuniversitetet, Institutionen för utbildningsvetenskap. https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:442283/FULLTEXT01.pdf

Fokus 10 : en analys av ungas inflytande. 2010. Ungdomsstyrelsen.
https://www.mucf.se/sites/default/files/2012/12/fokus10.pdf

Ung i dag. 2023. Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällsfrågor. https://www.mucf.se/publikationer/en-sammanfattad-bild-av-ungas-levnadsvillkor-i-sverige

Gretschel, A. (toim.) 2002. Lapset, nuoret ja aikuiset toimijoina : artikkeleita osallisuudesta. Helsinki: Suomen Kuntaliitto.

Gretschel, A., Helin, E. & Kauniskangas, E. 2010. Unga som utvärderare av service : metodguide för utveckling av praxis för hörande av unga och deras påverkansmöjligheter. Helsingfors: Finlands Ungdomssamarbete - Allians rf.

Gretschel, A. & Kiilakoski, T. (toim.) 2007. Lasten ja nuorten kunta. Helsinki: Nuorisotutkimusseura.

Gretschel, A. & Kiilakoski, T. (toim.) 2012. Demokratiaoppitunti : lasten ja nuorten kunta 2010-luvun alussa. Helsinki: Nuorisotutkimusseura.

Isaacs, W. 2012. Dialogen och konsten att tänka tillsammans. Bookhouse Editions.
Junttila-Vitikka, P & Peitso, V. 2016. Du är en demokratifostrare. En handbok i demokratifostran. Ungasideer.fi https://koordinaatti.fi/system/files/2020-01/handbok-demokratifostran_0.pdf

Kiilakoski, T. 2017. Toiveet ja todellisuus : kasvatus osallisuutta ja oppimista rakentamassa. "Niillähän se on se viimeinen sana" - nuoret osallisuudestaan yläkoulussa

Nivala, E. & Saastamoinen, M (red.) 2007. Ungdomsfostrans teori. Utgångspunkter och inlägg. Nätverket för ungdomsforskning/Ungdomsforskningssällskapet. Nätpublikation 35. http://www.nuorisotutkimusseura.fi/julkaisuja/ungdomsfostransteori.pdf

Ungdomslag 21.12.2016/1285 [Online] www.finlex.fi

Wulf, A. 2010. Demokrati i skolan : en metodbok. https://opinkirjo.fi/wp-content/uploads/2019/06/Demokrati_i_skolan.pdf

Undervisningsmetoder

Online verkstäder
Litteraturstudier
Planerring och förverkligande av en verkstad
Planering och förverkligande av en handbok
Uppsats

Förverkligandets alternativa prestationssätt

.

Examination 1, Verkstäder, 1 sp
- Det är obligatoriskt att delta i fem av sex online träffar
- I examinationen ingår också att varje kursdeltagare ska med en grupp planera och förverkliga en verkstad
- Forma en liten grupp på 2-3 personer
- Planera och led en online verkstad med den lilla gruppen
- Inled verkstaden med att presentera ett syfte, ett mål och en agenda för träffen
- Verkstaden skall innehålla flera korta teoripresentationer varvade med pedagogiska övningar som aktiverar kursdeltagarna
- Uppge källorna för teoripresentationerna
- De övriga kursdeltagarna och läraren deltar i verkstaden och ger feedback i relation till bedömningskriterierna
___________________________________________


Examination 2, Handbok för delaktighetsfrämjande arbete med unga, 2 sp
- Skriv handboken parvis
- Välj en målgrupp för handboken, d.v.s. vem skall läsa handboken och tillämpa övningarna
- Formulera syfte och mål för handboken
- Handboken skall innehålla både teori, förhållningssätt och övningar. Minst fyra övningar.
- Behandla teori på ett lättfattligt sätt
- Testa de övningar som ni har tänkt ta med i handboken på någon pilotgrupp om möjligt, innan ni tar med dem
- Tänk på att handboken skall vara visuellt tilltalade och lätt läst. Handboken får gärna ha visuella element
- Omfattning 10-12 sidor
- Kom ihåg att uppge källor för alla de övningar som ni inte själva har utvecklat
- Inlämning på Moodle senast den 7.11.2025
- Om filen är så stor att den inte går att ladda upp på Moodel, ladda då upp ett dokument som endast innehåller skribenternas namn och en länk till handboken
- Feedbacken publiceras på Moodle
_________________________________________________

Examination 3, Uppsats om delaktighet bland unga, 2 sp
- Skriv uppsatsen individuellt
- Välj ett ämne inom temaområdet delaktighet bland unga, som du sedan fördjupar i fackuppsatsen
- Kom ihåg att formulera 1-2 frågor i inledningen som du besvara genom uppsatsen
- Skriv så att forskningsresultat, fakta och teorier får utgöra stöd för dina argument
- Presentera slutsatser i avslutningen baserat på den teori och den forskning som du har presenterat i uppsatsen. Sammanfatta svaren på de frågor som du formulerade i inledningen.
- Basera fackuppsatsen på minst sex tillförlitliga och relevanta, skriftliga källor
- Utöver skriftliga källor skall du också utgå från mist en intervju som du har gjort med någon professionell som arbetar delaktighetsfrämjande med unga
- Radavstånd 1,5
- Omfattning 5-6 sidor brödtext
- Följ din högskolas skrivanvisningar. Gör källhänvisningar i löpande text och i källförteckningen.
- Inlämning på Moodle senast den 19.11.2025
- Feedbacken publiceras på Moodle

Vitsordsskala

H-5

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

.

Examination 1, Verkstäder, 1 sp

Bedömningskriterier
- Aktivt deltagande under verkstäder som andra håller
- Teoripresentationernas relevans i förhållande till verkstadens rubrik
- Tydlighet
- Teoretisk fördjupning
- Källornas relevans
- Övningarnas relevans för verkstadens syfte
- Pedagogiskt upplägg
- I vilken mån deltagarna får vara aktiva under verkstaden
- Verkstadsledarnas engagemang

Bedöms med skalan GK/UK
Alla grupper och läraren ger feedback




Examination 2, Handbok för delaktighetsfrämjande arbete med unga, 2 sp

Bedömningskriterier
- Att skribenterna har följt anvisningarna
- Teoriernas och övningarnas relevans för temat och syftet
- Tydlighet
- Användbarhet
- Överskådlighet
- Visuell framtoning

Bedöms med skalan 0-5
Kort skriftlig feedback på Moodle



Examination 3, Uppsats om delaktighet bland unga, 2 sp

Bedömningskriterier
- Att skribenterna har följt anvisningarna
- Källornas relevans och aktualitet
- Innehållets teoretiska fokus och fördjupning
- Uppsatsens struktur
- Tydlighet
- Resonemangens logik
- I vilken mån skribenten visar att hen har utvecklat en fördjupad förståelse för temat delaktighet bland unga

Bedöms med skalan 0-5
Kort skriftlig feedback på Moodle

Förkunskapskrav

Inga

Anmälningstid

01.12.2022 - 10.04.2023

Tajmning

11.04.2023 - 04.06.2023

Antal studiepoäng

5 sp

Andel virtuell undervisning

5 sp

FUI-andel

1 sp

Prestationssätt

Virtuell undervisning

Undervisningsspråk
  • Svenska
Lärare
  • Carolina Silin
Lärare

Carolina Silin

Lärandemål

Studerande:
- är förtrogen med delaktighet som begrepp och princip i arbetet med unga
- har kunskap i juridiska grunder för ungas delaktighet
- kan tillämpa delaktighetsfrämjande metoder i arbetet med unga
- implementerar ett delaktighetsfrämjande förhållningssätt i arbetet med unga

Innehåll

- Delaktighet
- Gemenskap
- Påverkan
- Inflytande
- Skendelaktighet
- Demokrati
- Medborgarskap
- Dialog
- Feedback
- Delaktighetsfrämjande metoder
- Forum och kanaler för delaktighet

Tid och plats

11.4-4.6.2023

På Teams
https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aSE10kNqL1wU5NWv9BJsiQsx-I_BCjD-bf6fdQPAm5001%40thread.tacv2/conversations?groupId=bde463de-d2af-477b-8570-906c663638ac&tenantId=3ce24819-a9fa-494a-a579-0e1ada49f53a

11.4 16.00-17.30
18.4 16.00-17.30
25.4 16.00-17.30
2.5 16.00-17.30
9.5 16.00-17.30
16.5 16.00-17.30
23.5 16.00-17.30
30.5 16.00-17.30

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Litteraturtips

Andersson, A., Persson M. & Zetterberg, P. Är skolan demokratifrämjande? Kopplingen mellan utbildning och demokratiska färdigheter: en forskningsöversikt. Forum för levande historia https://www.levandehistoria.se/wp-content/uploads/2022/12/Ar-skolan-demokratiframjande.pdf
Eriksson, L. & Bostedt, G. 2011. Elevinflytande i spänningsfältet mellan skolans kunskapsuppdrag och demokratiska uppdrag. Mittuniversitetet, Institutionen för utbildningsvetenskap. https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:442283/FULLTEXT01.pdf

Fokus 10 : en analys av ungas inflytande. 2010. Ungdomsstyrelsen.
https://www.mucf.se/sites/default/files/2012/12/fokus10.pdf

Ung i dag. 2023. Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällsfrågor. https://www.mucf.se/publikationer/en-sammanfattad-bild-av-ungas-levnadsvillkor-i-sverige

Gretschel, A. (toim.) 2002. Lapset, nuoret ja aikuiset toimijoina : artikkeleita osallisuudesta. Helsinki: Suomen Kuntaliitto.

Gretschel, A., Helin, E. & Kauniskangas, E. 2010. Unga som utvärderare av service : metodguide för utveckling av praxis för hörande av unga och deras påverkansmöjligheter. Helsingfors: Finlands Ungdomssamarbete - Allians rf.

Gretschel, A. & Kiilakoski, T. (toim.) 2007. Lasten ja nuorten kunta. Helsinki: Nuorisotutkimusseura.

Gretschel, A. & Kiilakoski, T. (toim.) 2012. Demokratiaoppitunti : lasten ja nuorten kunta 2010-luvun alussa. Helsinki: Nuorisotutkimusseura.

Isaacs, W. 2012. Dialogen och konsten att tänka tillsammans. Bookhouse Editions.
Junttila-Vitikka, P & Peitso, V. 2016. Du är en demokratifostrare. En handbok i demokratifostran. Ungasideer.fi https://koordinaatti.fi/system/files/2020-01/handbok-demokratifostran_0.pdf

Kiilakoski, T. 2017. Toiveet ja todellisuus : kasvatus osallisuutta ja oppimista rakentamassa. "Niillähän se on se viimeinen sana" - nuoret osallisuudestaan yläkoulussa

Nivala, E. & Saastamoinen, M (red.) 2007. Ungdomsfostrans teori. Utgångspunkter och inlägg. Nätverket för ungdomsforskning/Ungdomsforskningssällskapet. Nätpublikation 35. http://www.nuorisotutkimusseura.fi/julkaisuja/ungdomsfostransteori.pdf

Ungdomslag 21.12.2016/1285 [Online] www.finlex.fi

Wulf, A. 2010. Demokrati i skolan : en metodbok. https://opinkirjo.fi/wp-content/uploads/2019/06/Demokrati_i_skolan.pdf

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Workshop, 1 sp
- Forma en liten grupp på 2-3 personer
- Planera och led en online workshop med den lilla gruppen
- Inled workshopen med att presentera en agenda för workshopen
- Workshopen skall innehålla flera korta teoripresentationer varvade med pedagogiska övningar som aktiverar kursdeltagarna
- Uppge källorna för teoripresentationerna
- De övriga kursdeltagarna och läraren deltar i workshopen och ger feedback i relation till bedömningskriterierna
___________________________________________

Handbok för delaktighetsfrämjande arbete med unga, 2 sp
- Skriv handboken parvis
- Välj en målgrupp för handboken, d.v.s. vem skall läsa handboken och tillämpa övningarna
- Formulera syfte och mål för handboken
- Handboken skall innehålla både teori och övningar. Minst fyra övningar.
- Behandla teori på ett lättfattligt sätt
- Testa de övningar som ni har tänkt ta med i handboken på någon pilotgrupp om möjligt, innan ni tar med dem
- Tänk på att handboken skall vara visuellt tilltalade och lätt läst. Handboken får gärna ha visuella element
- Omfattning 10-12 sidor
- Kom ihåg att uppge källor för alla de övningar som ni inte själva har utvecklat
- Inlämning på Moodle senast den 12.5.2023 Om filen är så stor att den inte går att ladda upp på Moodel, ladda då upp ett dokument som endast innehåller skribenternas namn och en länk till handboken
- Feedbacken publiceras på Moodle
_________________________________________________

Fackuppsats om delaktighet bland unga, 2 sp
- Skriv uppsatsen individuellt
- Välj ett ämne inom temaområdet delaktighet bland unga, som du sedan fördjupar i fackuppsatsen
- Kom ihåg att formulera 1-2 frågor i inledningen som du besvara genom uppsatsen
- Skriv så att forskningsresultat, fakta och teorier får utgöra stöd för dina argument
- Presentera slutsatser i avslutningen baserat på den teori och den forskning som du har presenterat i uppsatsen. Sammanfatta svaren på de frågor som du formulerade i inledningen.
- Basera fackuppsatsen på minst sex tillförlitliga och relevanta, skriftliga källor
- Utöver skriftliga källor skall du också utgå från mist en intervju som du har gjort med någon professionell som arbetar delaktighetsfrämjande med unga
- Radavstånd 1,5
- Omfattning 5-6 sidor
- Följ din högskolas skrivanvisningar. Gör källhänvisningar i löpande text och i källförteckningen.
- Inlämning på Moodle senast den 4.6.2023
- Feedbacken publiceras på Moodle

Vitsordsskala

H-5

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Workshop 1 sp

Bedömningskriterier
- Teoripresentationernas relevans i förhållande till workshopens rubrik
- Tydlighet
- Teoretisk fördjupning
- Övningarnas relevans för workshopens syfte
- Pedagogiskt upplägg
- I vilken mån deltagarna får vara aktiva under workshopen
- Workshopledarnas engagemang

Bedöms med skalan GK/UK
Alla grupper och läraren ger feedback


Handbok för delaktighetsfrämjande arbete med unga, 2 sp

Bedömningskriterier
- Att skribenterna har följt anvisningarna
- Teoriernas och övningarnas relevans för temat och syftet
- Tydlighet
- Användbarhet
- Överskådlighet
- Visuell framtoning

Bedöms med skalan 0-5
Kort skriftlig feedback på Moodle


Fackuppsats om delaktighet bland unga, 2 sp

Bedömningskriterier
- Att skribenterna har följt anvisningarna
- Källornas relevans och aktualitet
- Innehållets teoretiska fokus och fördjupning
- Uppsatsens struktur
- Tydlighet
- Resonemangens logik
- I vilken mån skribenten visar att hen har utvecklat en fördjupad förståelse för temat delaktighet bland unga

Bedöms med skalan 0-5
Kort skriftlig feedback på Moodle

Förkunskapskrav

Inga