Hoppa till innehåll

Svenska B1Poäng (3 sp)

Kod: VAL24SW04

Poäng

3 sp

Studieperiodens (kursens) lärandemål

Studerande
- Klarar av att presentera sin utbildning, sin arbetslivserfarenhet och sitt kunnande.
- Klarar av att berätta om sin arbetsmiljö.
- Ska uppvisa sådana kunskaper som enligt lagen krävs av offentligt anställda, och som behövs med tanken på studerandens yrkesövning och professionella tillväxt. Detta innebär att studerande bör visa nöjaktig (vitsordet 1, 2, 3) eller god (vitsordet 4 eller 5) förmåga att använda svenska i tal och skrift. Muntlig och skriftlig förmåga bedöms skilt.

Bedömningskriterier, godkänt/underkänt

På svenska
Kursen bedöms som godkänd/ underkänd.
Studerande ska i samband med kursen uppvisa sådana kunskaper i svenska som enligt lagen (424/2003) krävs av offentligt anställda. Detta innebär att studerande bör visa nöjaktig (vitsordet 1, 2 eller 3) eller god (vitsordet 4 eller 5) förmåga att använda finska i tal och skrift.
Kunskapsnivån för nöjaktiga kunskaper är B1.1 - B1.2, och för goda kunskaper B2.1 - C2.

Kunskapskrav för godkänt kursvitsord:

Muntliga färdigheter.
Den studerande:
- klarar sig nöjaktigt i alldagliga språksituationer i arbetslivet.
- klarar av att förmedla ett budskap även om kommunikationen är långsam och inexakt och kan kräva ansträngning av bägge samtalsparterna.
- klarar enkel kommunikation och kan ta initiativ i bekanta situationer. Behöver ibland stöd av samtalsparten.
- behärskar det branschspecifika och allmänna ordförrådet nöjaktigt. Ordförrådets otillräcklighet samt felen i ordval begränsar kommunikationen. Förmågan att använda ersättande uttryck är bristfällig.
- använder enkla, vanliga grundkonstruktioner någorlunda rätt. Mera krävande konstruktioner vållar svårigheter.
Tydlig och delvis störande inverkan av andra språk finns.

Skriftliga färdigheter
Den studerande:
- klarar sig nöjaktigt i förutsägbara yrkesmässiga och branschspecifika språksituationer.
- kan skriva en enkel sammanhängande text. Budskapet förmedlas även om felen kan försvåra kommunikationen.
- kan skriva enkel branschspecifik sammanhängande text, som är begriplig och lämplig i sammanhanget. Texten kan vara knapphändig och innehålla upprepade fel vilket kan försvåra läsbarheten.
- behärskar det branschspecifika och allmänna ordförrådet nöjaktigt. Ett otillräckligt ordförråd begränsar kommunikationen. Brister i förmåga att använda ersättande uttryck förekommer.
- använder de vanligaste grundkonstruktionerna ensidigt och delvis felaktigt. Inverkan av andra språk är tydlig och delvis störande.

Anmälningstid

02.12.2025 - 15.01.2026

Tajmning

01.01.2026 - 31.07.2026

Antal studiepoäng

3 sp

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Undervisningsspråk
  • Svenska
Antal studerande (min. - max.)

0 - 25

Utbildning
  • Valfria studier
Lärare
  • Terese Herrgård-Backlund
  • Marika Rask

Lärandemål

Studerande
- Klarar av att presentera sin utbildning, sin arbetslivserfarenhet och sitt kunnande.
- Klarar av att berätta om sin arbetsmiljö.
- Ska uppvisa sådana kunskaper som enligt lagen krävs av offentligt anställda, och som behövs med tanken på studerandens yrkesövning och professionella tillväxt. Detta innebär att studerande bör visa nöjaktig (vitsordet 1, 2, 3) eller god (vitsordet 4 eller 5) förmåga att använda svenska i tal och skrift. Muntlig och skriftlig förmåga bedöms skilt.

Tid och plats

Online i Teams januari-mars 2026

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Studiematerialet finns till största delen på kursens Moodle-sida.

Undervisningsmetoder

Självständigt arbete, par- och grupparbeten, smågruppsdiskussioner, muntliga och skriftliga övningar, textbearbetning samt inlämningsuppgifter.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

April-maj 2026
Möjlighet att avlägga tentamen i muntlig och skriftlig färdighet (Tjänstemannasvenska)

Studerandes tidsanvändning och belastning

16 kontakttimmar
54 självstudier och skriftliga uppgifter
10 muntliga presentationer

Bedömningskriterier, godkänt/underkänt

MUNTLIGA FÄRDIGHETER
Klarar sig nöjaktigt i alldagliga språksituationer i arbetslivet. Klarar av att förmedla ett budskap även om kommunikationen är långsam och inexakt och kan kräva ansträngning av bägge samtalsparterna.

Interaktionsförmåga: Klarar enkel kommunikation och kan ta initiativ i bekanta situationer. Behöver ibland stöd av samtalsparten.

Ordförråd: Behärskar det branschspecifika och allmänna ordförrådet nöjaktigt. Ordförrådets otillräcklighet samt felen i ordval begränsar kommunikationen. Förmågan att använda ersättande uttryck är bristfällig.

Strukturer: Använder enkla, vanliga grundkonstruktioner någorlunda rätt. Mera krävande konstruktioner vållar svårigheter.
Tydlig och delvis störande inverkan av andra språk finns.

Uttal: Uttalet är inexakt men i huvudsak begripligt. Inverkan av andra språk är tydlig.

SKRIFTLIGA FÄRDIGHETER
Den studerande:
- klarar sig nöjaktigt i förutsägbara yrkesmässiga och branschspecifika språksituationer.
- kan skriva en enkel sammanhängande text. Budskapet förmedlas även om felen kan försvåra kommunikationen.
- kan skriva enkel branschspecifik sammanhängande text, som är begriplig och lämplig i sammanhanget. Texten kan vara knapphändig och innehålla upprepade fel vilket kan försvåra läsbarheten.
- behärskar det branschspecifika och allmänna ordförrådet nöjaktigt. Ett otillräckligt ordförråd begränsar kommunikationen. Brister i förmåga att använda ersättande uttryck förekommer.
- använder de vanligaste grundkonstruktionerna ensidigt och delvis felaktigt. Inverkan av andra språk är tydlig och delvis störande.

Vitsordsskala

Godkänd/Underkänd

Bedömningskriterier, godkänt/underkänt

På svenska
Kursen bedöms som godkänd/ underkänd.
Studerande ska i samband med kursen uppvisa sådana kunskaper i svenska som enligt lagen (424/2003) krävs av offentligt anställda. Detta innebär att studerande bör visa nöjaktig (vitsordet 1, 2 eller 3) eller god (vitsordet 4 eller 5) förmåga att använda finska i tal och skrift.
Kunskapsnivån för nöjaktiga kunskaper är B1.1 - B1.2, och för goda kunskaper B2.1 - C2.

Kunskapskrav för godkänt kursvitsord:

Muntliga färdigheter.
Den studerande:
- klarar sig nöjaktigt i alldagliga språksituationer i arbetslivet.
- klarar av att förmedla ett budskap även om kommunikationen är långsam och inexakt och kan kräva ansträngning av bägge samtalsparterna.
- klarar enkel kommunikation och kan ta initiativ i bekanta situationer. Behöver ibland stöd av samtalsparten.
- behärskar det branschspecifika och allmänna ordförrådet nöjaktigt. Ordförrådets otillräcklighet samt felen i ordval begränsar kommunikationen. Förmågan att använda ersättande uttryck är bristfällig.
- använder enkla, vanliga grundkonstruktioner någorlunda rätt. Mera krävande konstruktioner vållar svårigheter.
Tydlig och delvis störande inverkan av andra språk finns.

Skriftliga färdigheter
Den studerande:
- klarar sig nöjaktigt i förutsägbara yrkesmässiga och branschspecifika språksituationer.
- kan skriva en enkel sammanhängande text. Budskapet förmedlas även om felen kan försvåra kommunikationen.
- kan skriva enkel branschspecifik sammanhängande text, som är begriplig och lämplig i sammanhanget. Texten kan vara knapphändig och innehålla upprepade fel vilket kan försvåra läsbarheten.
- behärskar det branschspecifika och allmänna ordförrådet nöjaktigt. Ett otillräckligt ordförråd begränsar kommunikationen. Brister i förmåga att använda ersättande uttryck förekommer.
- använder de vanligaste grundkonstruktionerna ensidigt och delvis felaktigt. Inverkan av andra språk är tydlig och delvis störande.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Kursen bedöms utifrån den studerandes prestationer under kursens gång samt tentamen.
Bedömningen baserar sig på individuella muntliga och skriftliga uppgifter, smågruppsdiskussioner samt kurstentamen. Kursen kräver aktiv insats under lektioner och har obligatorisk närvaro. Frånvaro påverkar kursvitsordet negativt.

Studerande ska uppvisa sådana kunskaper i svenska som enligt lagen (424/2003) krävs av offentligt anställda. Detta innebär att studerande bör visa nöjaktig (vitsordet 1, 2 eller 3) eller god (vitsordet 4 eller 5) förmåga att använda svenska i tal och skrift.

Anmälningstid

20.12.2024 - 15.01.2025

Tajmning

16.01.2025 - 10.03.2025

Antal studiepoäng

3 sp

Andel virtuell undervisning

3 sp

Prestationssätt

Virtuell undervisning

Verksamhetspunkt

Åbo, Henriksgatan 7

Undervisningsspråk
  • Svenska
Antal studerande (min. - max.)

10 - 30

Utbildning
  • Valfria studier
Lärare
  • Emilia Vikfors-Lintala
  • Marika Rask
Lärare

Marika Rask

Lärandemål

Studerande
- Klarar av att presentera sin utbildning, sin arbetslivserfarenhet och sitt kunnande.
- Klarar av att berätta om sin arbetsmiljö.
- Ska uppvisa sådana kunskaper som enligt lagen krävs av offentligt anställda, och som behövs med tanken på studerandens yrkesövning och professionella tillväxt. Detta innebär att studerande bör visa nöjaktig (vitsordet 1, 2, 3) eller god (vitsordet 4 eller 5) förmåga att använda svenska i tal och skrift. Muntlig och skriftlig förmåga bedöms skilt.

Tid och plats

Online i Teams januari-mars 2025

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Studiematerialet finns till största delen på kursens Moodle-sida.

Undervisningsmetoder

Självständigt arbete, par- och grupparbeten, smågruppsdiskussioner, muntliga och skriftliga övningar, textbearbetning samt inlämningsuppgifter.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

April-maj 2025
Möjlighet att avlägga tentamen i muntlig och skriftlig färdighet (Tjänstemannasvenska)

Studerandes tidsanvändning och belastning

16 kontakttimmar
54 självstudier och skriftliga uppgifter
10 muntliga presentationer

Bedömningskriterier, godkänt/underkänt

MUNTLIGA FÄRDIGHETER
Klarar sig nöjaktigt i alldagliga språksituationer i arbetslivet. Klarar av att förmedla ett budskap även om kommunikationen är långsam och inexakt och kan kräva ansträngning av bägge samtalsparterna.

Interaktionsförmåga: Klarar enkel kommunikation och kan ta initiativ i bekanta situationer. Behöver ibland stöd av samtalsparten.

Ordförråd: Behärskar det branschspecifika och allmänna ordförrådet nöjaktigt. Ordförrådets otillräcklighet samt felen i ordval begränsar kommunikationen. Förmågan att använda ersättande uttryck är bristfällig.

Strukturer: Använder enkla, vanliga grundkonstruktioner någorlunda rätt. Mera krävande konstruktioner vållar svårigheter.
Tydlig och delvis störande inverkan av andra språk finns.

Uttal: Uttalet är inexakt men i huvudsak begripligt. Inverkan av andra språk är tydlig.

SKRIFTLIGA FÄRDIGHETER
Den studerande:
- klarar sig nöjaktigt i förutsägbara yrkesmässiga och branschspecifika språksituationer.
- kan skriva en enkel sammanhängande text. Budskapet förmedlas även om felen kan försvåra kommunikationen.
- kan skriva enkel branschspecifik sammanhängande text, som är begriplig och lämplig i sammanhanget. Texten kan vara knapphändig och innehålla upprepade fel vilket kan försvåra läsbarheten.
- behärskar det branschspecifika och allmänna ordförrådet nöjaktigt. Ett otillräckligt ordförråd begränsar kommunikationen. Brister i förmåga att använda ersättande uttryck förekommer.
- använder de vanligaste grundkonstruktionerna ensidigt och delvis felaktigt. Inverkan av andra språk är tydlig och delvis störande.

Vitsordsskala

Godkänd/Underkänd

Bedömningskriterier, godkänt/underkänt

På svenska
Kursen bedöms som godkänd/ underkänd.
Studerande ska i samband med kursen uppvisa sådana kunskaper i svenska som enligt lagen (424/2003) krävs av offentligt anställda. Detta innebär att studerande bör visa nöjaktig (vitsordet 1, 2 eller 3) eller god (vitsordet 4 eller 5) förmåga att använda finska i tal och skrift.
Kunskapsnivån för nöjaktiga kunskaper är B1.1 - B1.2, och för goda kunskaper B2.1 - C2.

Kunskapskrav för godkänt kursvitsord:

Muntliga färdigheter.
Den studerande:
- klarar sig nöjaktigt i alldagliga språksituationer i arbetslivet.
- klarar av att förmedla ett budskap även om kommunikationen är långsam och inexakt och kan kräva ansträngning av bägge samtalsparterna.
- klarar enkel kommunikation och kan ta initiativ i bekanta situationer. Behöver ibland stöd av samtalsparten.
- behärskar det branschspecifika och allmänna ordförrådet nöjaktigt. Ordförrådets otillräcklighet samt felen i ordval begränsar kommunikationen. Förmågan att använda ersättande uttryck är bristfällig.
- använder enkla, vanliga grundkonstruktioner någorlunda rätt. Mera krävande konstruktioner vållar svårigheter.
Tydlig och delvis störande inverkan av andra språk finns.

Skriftliga färdigheter
Den studerande:
- klarar sig nöjaktigt i förutsägbara yrkesmässiga och branschspecifika språksituationer.
- kan skriva en enkel sammanhängande text. Budskapet förmedlas även om felen kan försvåra kommunikationen.
- kan skriva enkel branschspecifik sammanhängande text, som är begriplig och lämplig i sammanhanget. Texten kan vara knapphändig och innehålla upprepade fel vilket kan försvåra läsbarheten.
- behärskar det branschspecifika och allmänna ordförrådet nöjaktigt. Ett otillräckligt ordförråd begränsar kommunikationen. Brister i förmåga att använda ersättande uttryck förekommer.
- använder de vanligaste grundkonstruktionerna ensidigt och delvis felaktigt. Inverkan av andra språk är tydlig och delvis störande.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Kursen bedöms utifrån den studerandes prestationer under kursens gång samt tentamen.
Bedömningen baserar sig på individuella muntliga och skriftliga uppgifter, smågruppsdiskussioner samt kurstentamen. Kursen kräver aktiv insats under lektioner och har obligatorisk närvaro. Frånvaro påverkar kursvitsordet negativt.

Studerande ska uppvisa sådana kunskaper i svenska som enligt lagen (424/2003) krävs av offentligt anställda. Detta innebär att studerande bör visa nöjaktig (vitsordet 1, 2 eller 3) eller god (vitsordet 4 eller 5) förmåga att använda svenska i tal och skrift.