Hoppa till innehåll

Tyska 2 för arbetslivetPoäng (5 sp)

Kod: CS00CE28

Poäng

5 sp

Studieperiodens (kursens) lärandemål

Färdighetsnivå A1-A2 enligt den europeiska referensramen för språk

Lärandemål:

Efter avslutad kurs förväntas du kunna

- förstå huvuddragen i texter som behandlar bekanta, vardagsnära områden relaterade till arbetslivet
- förstå information i berättelser och diskussioner om betakanta arbetslivsteman om tydlig standardtyska i inte alltför snabbt tempo används
- skriva om ditt liv och sina studier
- delta i samtal om bekanta ämnen
- berätta om ett bekant arbetslivsrelaterat tema inför en liten publik, om du fått tid att förbereda dig

Allmänfärdigheter:

- färdigheter för analytiskt och systematiskt tänkande
- samarbetsförmåga
- identifiera din egen studieteknik och stärka sin tidshantering, utveckla stresstålighet
- gradvis börja öva upp förmågan att uppträda i korta stunder i små grupper
- dra nytta av att exponeras för språk utanför klassrummet, speciellt i digitala miljöer

Studieperiodens (kursens) innehåll

Efter att du har avslutat kursen kan du kommunicera i vardagliga situationer och i situationer som ansluter sig till arbetslivet på nivå A2 enligt den europeiska referensramen. Vi arbetar med teman både med allmänt och lättare ekonomiskt innehåll. Vi behandlar tex. huvudpunkterna i tyskt och finskt näringsliv, arbete, fritid, utbildning, företagsbesök och telefonfraser. Genom skriftliga och muntliga övningar bygger vi upp förmågan att klara sig i olika situationer. Multimediala inslag utgör delar av undervisningen. I grammatiken behandlas bl.a. genitiv, adjektivböjningen, bisatser, relativa pronomen, tidsuttryck och tempusböjning.

Förkunskapskrav

Kunskaper motsvarande nivå A1 enligt den europeiska referensramen, belagt genom Språkcentrets nivåtest eller med avklarad Tyska 1 vid Språkcentret.

Mera information

På Språkcentrets kurser iakttas tentamensinstruktionens bestämmelser om fusk i tentamen och i alla prestationer, både skriftliga och muntliga, som inte är tentamen. ÅA:s styrelse har fastställt direktiv för plagiathanteringsprocessen i grundutbildningen. Fråga vid behov kursens lärare om du är osäker på frågor om användning av källor och referering av dem.

Anmälningstid

17.09.2025 - 04.01.2026

Tajmning

14.01.2026 - 29.04.2026

Antal studiepoäng

5 sp

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Undervisningsspråk
  • Svenska
Antal studerande (min. - max.)

0 - 24

Lärare
  • Malin Johansson
Lärare

Malin Johansson

Lärandemål

Färdighetsnivå A1-A2 enligt den europeiska referensramen för språk

Lärandemål:

Efter avslutad kurs förväntas du kunna

- förstå huvuddragen i texter som behandlar bekanta, vardagsnära områden relaterade till arbetslivet
- förstå information i berättelser och diskussioner om betakanta arbetslivsteman om tydlig standardtyska i inte alltför snabbt tempo används
- skriva om ditt liv och sina studier
- delta i samtal om bekanta ämnen
- berätta om ett bekant arbetslivsrelaterat tema inför en liten publik, om du fått tid att förbereda dig

Allmänfärdigheter:

- färdigheter för analytiskt och systematiskt tänkande
- samarbetsförmåga
- identifiera din egen studieteknik och stärka sin tidshantering, utveckla stresstålighet
- gradvis börja öva upp förmågan att uppträda i korta stunder i små grupper
- dra nytta av att exponeras för språk utanför klassrummet, speciellt i digitala miljöer

Innehåll

Efter att du har avslutat kursen kan du kommunicera i vardagliga situationer och i situationer som ansluter sig till arbetslivet på nivå A2 enligt den europeiska referensramen. Vi arbetar med teman både med allmänt och lättare ekonomiskt innehåll. Vi behandlar tex. huvudpunkterna i tyskt och finskt näringsliv, arbete, fritid, utbildning, företagsbesök och telefonfraser. Genom skriftliga och muntliga övningar bygger vi upp förmågan att klara sig i olika situationer. Multimediala inslag utgör delar av undervisningen. I grammatiken behandlas bl.a. genitiv, adjektivböjningen, bisatser, relativa pronomen, tidsuttryck och tempusböjning.

Tid och plats

Närundervisning, Åbo

on 14.01.2026 08:15-09:45 ARK-B302, Arken Arkipelag (B302)
fr 16.01.2026 08:15-09:45 ARK-B302, Arken Arkipelag (B302)
on 21.01.2026 08:15-09:45 ARK-B302, Arken Arkipelag (B302)
fr 23.01.2026 08:15-09:45 ARK-B302, Arken Arkipelag (B302)
on 28.01.2026 08:15-09:45 ARK-B302, Arken Arkipelag (B302)
fr 30.01.2026 08:15-09:45 ARK-B302, Arken Arkipelag (B302)
on 04.02.2026 08:15-09:45 ARK-B302, Arken Arkipelag (B302)
fr 06.02.2026 08:15-09:45 ARK-B302, Arken Arkipelag (B302)
on 11.02.2026 08:15-09:45 ARK-B302, Arken Arkipelag (B302)
fr 13.02.2026 08:15-09:45 ARK-B302, Arken Arkipelag (B302)
on 18.02.2026 08:15-09:45 ARK-B302, Arken Arkipelag (B302)
fr 20.02.2026 08:15-09:45 ARK-B302, Arken Arkipelag (B302)
on 25.02.2026 08:15-09:45 ARK-B302, Arken Arkipelag (B302)
fr 27.02.2026 08:15-09:45 ARK-B302, Arken Arkipelag (B302)
on 04.03.2026 08:15-09:45 ARK-B302, Arken Arkipelag (B302)
fr 06.03.2026 08:15-09:45 ARK-B302, Arken Arkipelag (B302)
on 11.03.2026 08:15-09:45 ARK-B302, Arken Arkipelag (B302)
fr 13.03.2026 08:15-09:45 ARK-B302, Arken Arkipelag (B302)
on 18.03.2026 08:15-09:45 ARK-B302, Arken Arkipelag (B302)
fr 20.03.2026 08:15-09:45 ARK-B302, Arken Arkipelag (B302)
on 25.03.2026 08:15-09:45 ARK-B302, Arken Arkipelag (B302)
fr 27.03.2026 08:15-09:45 ARK-B302, Arken Arkipelag (B302)
on 01.04.2026 08:15-09:45 ARK-B302, Arken Arkipelag (B302)
on 08.04.2026 08:15-09:45 ARK-B302, Arken Arkipelag (B302)
fr 10.04.2026 08:15-09:45 ARK-B302, Arken Arkipelag (B302)
on 15.04.2026 08:15-09:45 ARK-B302, Arken Arkipelag (B302)
fr 17.04.2026 08:15-09:45 ARK-B302, Arken Arkipelag (B302)
on 22.04.2026 08:15-09:45 ARK-B302, Arken Arkipelag (B302)
fr 24.04.2026 08:15-09:45 ARK-B302, Arken Arkipelag (B302)
on 29.04.2026 08:15-09:45 ARK-B302, Arken Arkipelag (B302)

Undervisningsmetoder

Gruppundervisning och olika slags övningar kring de fyra språkliga färdighetsområdena: läsa, skriva, lyssna, tala.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Mellan- och slutförhör meddelas på kursen. Omtagningsmöjligheter enligt språkcentrets årsvis schemalagda omtentamenstillfällen.

Studerandes tidsanvändning och belastning

Gruppundervisning: 5050 timmar Övrigt: 80 timmar

Vitsordsskala

H-5

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

1

Läsa

- Kan förstå huvuddragen i texter som behandlar bekanta områden, antingen den egna vardagen eller enklare ekonomiska sammanhang (t.ex. arbetsresor, enkla företagspresentationer, produktbeskrivningar ...).

Lyssna

- Kan med hjälp av stödfrågor uppfatta de viktigaste punkterna i berättelser och diskussioner om bekanta teman om tydlig standardtyska med inte allt för snabbt tempo används.

Skriva

- Kan behjälpligt skriva om sitt liv (studier, arbetserfarenhet o.s.v.) utan att språkfel omöjliggör förståelse av texten.

Tala

- Kan efter förberedelse trots stor osäkerhet och många språkfel berätta om ett bekant ekonomiskt tema inför publik.
- Kan kortfattat delta i samtal om bekanta ämnen genom att svara på frågor.

2

Läsa

- Kan tämligen väl förstå huvuddragen i texter som behandlar bekanta områden, antingen den egna vardagen eller enklare ekonomiska sammanhang (t.ex. arbetsresor, enkla företagspresentationer, produktbeskrivningar ...).

Lyssna

- Kan mera självständigt uppfatta de viktigaste punkterna i berättelser och diskussioner om bekanta teman om tydlig standardtyska med inte allt för snabbt tempo används.

Skriva

- Kan skriva en förståelig text om sitt liv (studier, arbetserfarenhet o.s.v.), även om språkfel stör helheten.

Tala

- Kan efter förberedelse trots osäkerhet och språkfel berätta om ett bekant ekonomiskt tema inför publik.
- Kan delta i samtal om bekanta ämnen.

4

Läsa

- Kan också på en mera detaljerad nivå förstå huvuddragen i texter som behandlar bekanta områden, antingen den egna vardagen eller enklare ekonomiska sammanhang (t.ex. arbetsresor, enkla företagspresentationer, produktbeskrivningar...).

Lyssna

- Kan självständigt förstå också mera detaljerad information i berättelser och diskussioner om bekanta teman om tydlig standardtyska med inte allt för snabbt tempo används.

Skriva

- Kan skriva en förståelig text om sitt liv (studier, arbetserfarenhet o.s.v.). Språkfel förekommer bara i begränsad utsträckning och gäller inte språkets grundstrukturer.

Tala

- Kan efter förberedelse med relativt flyt och utan större språkfel berätta om ett bekant ekonomiskt tema inför publik.
- Kan initiera och upprätthålla en diskussion om bekanta ämnen.

Examinationsformer
Skriftliga och muntliga examinationsuppgifter som grundar sig på kursens lärandemål. Aktivt och regelbundet deltagande i undervisningen, uppgifter som ingår i kursen, mellan- och slutförhör.

Tentamensrätt uppnås:

Aktiv och regelbunden närvaro krävs på kursen, minst 75 % närvaro vid närstudietillfällena, godkända förhör och uppgifter inom utsatt tid.

Förkunskapskrav

Kunskaper motsvarande nivå A1 enligt den europeiska referensramen, belagt genom Språkcentrets nivåtest eller med avklarad Tyska 1 vid Språkcentret.

Tilläggsuppgifter

På Språkcentrets kurser iakttas tentamensinstruktionens bestämmelser om fusk i tentamen och i alla prestationer, både skriftliga och muntliga, som inte är tentamen. ÅA:s styrelse har fastställt direktiv för plagiathanteringsprocessen i grundutbildningen. Fråga vid behov kursens lärare om du är osäker på frågor om användning av källor och referering av dem.