French 3Laajuus (5 cr)
Code: 905300
Credits
5 cr
Objective
Färdighetsnivå A2-B1 enligt den europeiska referensramen för språk
Lärandemål:
Efter avslutad kurs förväntas du
- kunna förstå beskrivningar av händelser, enklare faktatexter och tidningsartiklar
- kunna uppfatta huvudpunkterna i diskussioner och medieinslag som behandlar bekanta ämnen i normalt taltempo på standardspråk
- kunna berätta om ett bekant tema inför publik och delta i samtal om ämnet är bekant
- kunna skriva en text om ett bekant ämne
Allmänfärdigheter:
- förmåga att leda ditt eget arbete och ta egna initiativ
- analytiskt tänkande
- kommunikationsförmåga
- förmåga att uppträda
- exponeras för språk och kultur utanför klassrummet
Content
Under kursen Franska 3 får du större säkerhet i din språkanvändning och utvecklar din förmåga att förstå huvuddragen i program om dagsaktuella frågor samt i olika typers texter. Vi studerar olika typer av texter som t.ex. utdrag ur romaner och essäer samt texter tagna ur bloggar, artiklar och intervjuer. I grammatiken behandlas olika pronomen och tempus (bl.a. pluskvamperfekt, konditionalis II, presens konjunktiv och passiv).
Qualifications
Avklarad Franska 2 eller hänvisning från nivåtest.
Further information
På Språkcentrets kurser iakttas tentamensinstruktionens bestämmelser om fusk i tentamen och i alla prestationer, både skriftliga och muntliga, som inte är tentamen. ÅA:s styrelse har fastställt direktiv för plagiathanteringsprocessen i grundutbildningen. Fråga vid behov kursens lärare om du är osäker på frågor om användning av källor och referering av dem.
Enrollment
17.09.2025 - 31.10.2025
Timing
10.09.2025 - 18.12.2025
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Mode of delivery
Contact teaching
Teaching languages
- Svenska
Seats
0 - 24
Teachers
- Katarina Ohls-Ahlskog
Teacher in charge
Katarina Ohls-Ahlskog
Objective
Färdighetsnivå A2-B1 enligt den europeiska referensramen för språk
Lärandemål:
Efter avslutad kurs förväntas du
- kunna förstå beskrivningar av händelser, enklare faktatexter och tidningsartiklar
- kunna uppfatta huvudpunkterna i diskussioner och medieinslag som behandlar bekanta ämnen i normalt taltempo på standardspråk
- kunna berätta om ett bekant tema inför publik och delta i samtal om ämnet är bekant
- kunna skriva en text om ett bekant ämne
Allmänfärdigheter:
- förmåga att leda ditt eget arbete och ta egna initiativ
- analytiskt tänkande
- kommunikationsförmåga
- förmåga att uppträda
- exponeras för språk och kultur utanför klassrummet
Content
Under kursen Franska 3 får du större säkerhet i din språkanvändning och utvecklar din förmåga att förstå huvuddragen i program om dagsaktuella frågor samt i olika typers texter. Vi studerar olika typer av texter som t.ex. utdrag ur romaner och essäer samt texter tagna ur bloggar, artiklar och intervjuer. I grammatiken behandlas olika pronomen och tempus (bl.a. pluskvamperfekt, konditionalis II, presens konjunktiv och passiv).
Location and time
Närundervisning, Åbo
on 10.09.2025 12:30-14:00 ARK-B302, Arken Arkipelag (B302)
fr 12.09.2025 10:00-11:30 ARK-B206, Arken Lorelei (B206)
on 17.09.2025 12:30-14:00 ARK-B302, Arken Arkipelag (B302)
fr 19.09.2025 10:00-11:30 ARK-B206, Arken Lorelei (B206)
on 24.09.2025 12:30-14:00 ARK-B302, Arken Arkipelag (B302)
fr 26.09.2025 10:00-11:30 ARK-B206, Arken Lorelei (B206)
on 01.10.2025 12:30-14:00 ARK-B302, Arken Arkipelag (B302)
fr 03.10.2025 10:00-11:30 ARK-B206, Arken Lorelei (B206)
on 08.10.2025 12:30-14:00 ARK-B302, Arken Arkipelag (B302)
fr 10.10.2025 10:00-11:30 ARK-B206, Arken Lorelei (B206)
on 15.10.2025 12:30-14:00 ARK-B302, Arken Arkipelag (B302)
fr 17.10.2025 10:00-11:30 ARK-B206, Arken Lorelei (B206)
on 22.10.2025 12:30-14:00 ARK-B302, Arken Arkipelag (B302)
fr 24.10.2025 10:00-11:30 ARK-B206, Arken Lorelei (B206)
on 29.10.2025 12:30-14:00 ARK-B302, Arken Arkipelag (B302)
on 05.11.2025 12:30-14:00 ARK-B302, Arken Arkipelag (B302)
fr 07.11.2025 10:00-11:30 ARK-B206, Arken Lorelei (B206)
on 12.11.2025 12:30-14:00 ARK-B302, Arken Arkipelag (B302)
fr 14.11.2025 10:00-11:30 ARK-B206, Arken Lorelei (B206)
on 19.11.2025 12:30-14:00 ARK-B302, Arken Arkipelag (B302)
fr 21.11.2025 10:00-11:30 ARK-B206, Arken Lorelei (B206)
on 26.11.2025 12:30-14:00 ARK-B302, Arken Arkipelag (B302)
fr 28.11.2025 10:00-11:30 ARK-B206, Arken Lorelei (B206)
on 03.12.2025 12:30-14:00 ARK-B302, Arken Arkipelag (B302)
fr 05.12.2025 10:00-11:30 ARK-B206, Arken Lorelei (B206)
on 10.12.2025 12:30-14:00 ARK-B302, Arken Arkipelag (B302)
fr 12.12.2025 10:00-11:30 ARK-B206, Arken Lorelei (B206)
on 17.12.2025 12:30-14:00 ARK-B302, Arken Arkipelag (B302)
fr 19.12.2025 10:00-11:30 ARK-B206, Arken Lorelei (B206)
Materials
Mais oui 5, Allt-i-ett-bok. Waagaard, Jonchère, Vanäs-Hedberg, Rödemark. Förlag: Liber
Teaching methods
Gruppundervisning och olika slags övningar kring de fyra språkliga färdighetsområdena: läsa, skriva, lyssna, tala.
Student workload
Gruppundervisning: 50 timmar Övrigt: 80 timmar
Further information
Obligatorisk anmälan till kursen och närvaro i BÖRJAN av första lektionen. Deltagarna antas i anmälningsordning bland de närvarande. Det kan alltså löna sig att komma till den första lektionen även om man är på reservlistan. Av tvingande skäl kan kursversioner slås ihop. Observera att studerande som har hänvisats till denna kurs eller kursversion, trots att de anmält sig till en annan, behåller sin ursprungliga anmälningstid. Den slutgiltiga anmälningslistan på den första lektionen kan alltså av tvingande orsaker förändras.
Evaluation scale
H-5
Assessment methods and criteria
1
Läsa
- kunna förstå huvuddragen i beskrivningar av händelser, enklare faktatexter och tidningsartiklar.
Lyssna
- kunna med hjälp av stödfrågor uppfatta huvudpunkterna i diskussioner och medieinslag som behandlar bekanta ämnen i normalt taltempo på standardspråk
Skriva
- kunna förståeligt sammanfatta en längre text, även om förlagan starkt återspeglas i sammanfattningen
- kunna skriva en förståelig text om ett bekant ämne, men språkfel förekommer rikligt
Tala
- kunna efter förberedelse trots stor osäkerhet och många språkfel berätta om ett bekant tema inför publik.
- kunna kortfattat delta i samtal genom att svara på frågor om ämnet är bekant
2
Läsa
- kunna tämligen väl förstå beskrivningar av händelser, enklare faktatexter och tidningsartiklar
- kunna mera självständigt uppfatta huvudpunkterna i diskussioner och medieinslag som behandlar bekanta ämnen i normalt taltempo på standardspråk
Skriva
- kunna förståeligt sammanfatta en längre text, även om förlagan ställvis återspeglas i sammanfattningen
- kunna skriva en förståelig text om ett bekant ämne, även om språkfel stör helheten
Tala
- kunna efter förberedelse trots osäkerhet och språkfel berätta om ett bekant tema inför publik
- kunna delta i samtal om bekanta ämnen
4
Läsa
kunna också på en mera detaljerad nivå förstå beskrivningar av händelser, enklare faktatexter och tidningsartiklar
Lyssna
- kunna självständigt förstå också mera detaljerad information i diskussioner och medieinslag i normalt taltempo på standardspråk om bekanta ämnen, även om de mest komplicerade detaljerna kan förbli något oklara
Skriva
- kunna skriva grammatiskt relativt korrekta texter om ett bekant ämne. Språkfel förekommer bara i begränsad utsträckning och gäller inte grundläggande grammatiken.
Tala
- kunna efter förberedelse med relativt flyt och utan större språkfel berätta om ett bekant tema inför publik
- kunna initiera och upprätthålla en diskussion om bekanta ämnen
Examinationsformer
Skriftliga och muntliga examinationsuppgifter som grundar sig på kursens lärandemål. Aktivt och regelbundet deltagande i undervisningen, uppgifter som ingår i kursen, mellan- och slutförhör.
Tentamensrätt uppnås:
Aktiv och regelbunden närvaro krävs på kursen, minst 75 % närvaro vid närstudietillfällena, godkända förhör och uppgifter inom utsatt tid.
Qualifications
Avklarad Franska 2 eller hänvisning från nivåtest.
Further information
På Språkcentrets kurser iakttas tentamensinstruktionens bestämmelser om fusk i tentamen och i alla prestationer, både skriftliga och muntliga, som inte är tentamen. ÅA:s styrelse har fastställt direktiv för plagiathanteringsprocessen i grundutbildningen. Fråga vid behov kursens lärare om du är osäker på frågor om användning av källor och referering av dem.