Hoppa till innehåll

Spanska 2Poäng (5 sp)

Kod: 908200

Poäng

5 sp

Studieperiodens (kursens) lärandemål

Färdighetsnivå A2 enligt den europeiska referensramen för språk

Lärandemål:

Efter avslutad kurs förväntas de studerande

- kunna förstå huvuddragen i texter som behandlar bekanta ämnesområden
- kunna förstå information i berättelser och diskussioner om bekanta teman på standardspråk om inte tempot är för snabbt
- kunna skriva om sitt liv och sin närmiljö
- kunna delta i samtal om bekanta ämnen

Allmänfärdigheter:

- samarbetsförmåga
- kommunikationsförmåga
- kreativitet
- identifiera din egen studieteknik
- analytiskt tänkande

Studieperiodens (kursens) innehåll

Under Spanska 2 utvecklas de studerandes förmåga att förstå det mest väsentliga i enkla diskussioner om vardagliga ämnen när talet är tydligt och tempot lugnt och att tillgodogöra sig innehållet i språkligt relativt okomplicerade texter samt att uttrycka sig flytande och mera mångsidigt både muntligt och skriftligt i större helheter. De studerande breddar sin kännedom om vardagslivet och levnadsförhållanden i några av de länder där språket talas.

Under lektionerna tränas fortfarande den muntliga kommunikationen, de skriftliga övningarna görs för det mesta hemma. Under kursens lopp skriver man uppsatser om varierande vardagsnära ämnen.

Inom grammatiken behandlas speciellt preteritum och imperfekt och deras användning. Det tas också upp andra verbformer och objektspronomen.

Förkunskapskrav

Avklarad Spanska 1 eller motsvarande kunskaper (A1).

Mera information

På Språkcentrets kurser iakttas tentamensinstruktionens bestämmelser om fusk i tentamen och i alla prestationer, både skriftliga och muntliga, som inte är tentamen. ÅA:s styrelse har fastställt direktiv för plagiathanteringsprocessen i grundutbildningen. Fråga vid behov kursens lärare om du är osäker på frågor om användning av källor och referering av dem.

Anmälningstid

17.09.2025 - 04.01.2026

Tajmning

12.01.2026 - 29.04.2026

Antal studiepoäng

5 sp

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Undervisningsspråk
  • Svenska
Antal studerande (min. - max.)

0 - 24

Lärare
  • Marjaana Laaksonen
Lärare

Marjaana Laaksonen

Lärandemål

Färdighetsnivå A2 enligt den europeiska referensramen för språk

Lärandemål:

Efter avslutad kurs förväntas de studerande

- kunna förstå huvuddragen i texter som behandlar bekanta ämnesområden
- kunna förstå information i berättelser och diskussioner om bekanta teman på standardspråk om inte tempot är för snabbt
- kunna skriva om sitt liv och sin närmiljö
- kunna delta i samtal om bekanta ämnen

Allmänfärdigheter:

- samarbetsförmåga
- kommunikationsförmåga
- kreativitet
- identifiera din egen studieteknik
- analytiskt tänkande

Innehåll

Under Spanska 2 utvecklas de studerandes förmåga att förstå det mest väsentliga i enkla diskussioner om vardagliga ämnen när talet är tydligt och tempot lugnt och att tillgodogöra sig innehållet i språkligt relativt okomplicerade texter samt att uttrycka sig flytande och mera mångsidigt både muntligt och skriftligt i större helheter. De studerande breddar sin kännedom om vardagslivet och levnadsförhållanden i några av de länder där språket talas.

Under lektionerna tränas fortfarande den muntliga kommunikationen, de skriftliga övningarna görs för det mesta hemma. Under kursens lopp skriver man uppsatser om varierande vardagsnära ämnen.

Inom grammatiken behandlas speciellt preteritum och imperfekt och deras användning. Det tas också upp andra verbformer och objektspronomen.

Tid och plats

Närundervisning, Åbo

må 12.01.2026 12:30-14:00 ARK-B306, Arken Pax (B306)
on 14.01.2026 12:30-14:00 ARK-B206, Arken Lorelei (B206)
må 19.01.2026 12:30-14:00 ARK-B306, Arken Pax (B306)
on 21.01.2026 12:30-14:00 ARK-B206, Arken Lorelei (B206)
må 26.01.2026 12:30-14:00 ARK-B306, Arken Pax (B306)
on 28.01.2026 12:30-14:00 ARK-B206, Arken Lorelei (B206)
må 02.02.2026 12:30-14:00 ARK-B306, Arken Pax (B306)
on 04.02.2026 12:30-14:00 ARK-B206, Arken Lorelei (B206)
må 09.02.2026 12:30-14:00 ARK-B306, Arken Pax (B306)
on 11.02.2026 12:30-14:00 ARK-B206, Arken Lorelei (B206)
må 16.02.2026 12:30-14:00 ARK-B306, Arken Pax (B306)
on 18.02.2026 12:30-14:00 ARK-B206, Arken Lorelei (B206)
må 23.02.2026 12:30-14:00 ARK-B306, Arken Pax (B306)
on 25.02.2026 12:30-14:00 ARK-B206, Arken Lorelei (B206)
må 02.03.2026 12:30-14:00 ARK-B306, Arken Pax (B306)
on 04.03.2026 12:30-14:00 ARK-B206, Arken Lorelei (B206)
må 09.03.2026 12:30-14:00 ARK-B306, Arken Pax (B306)
on 11.03.2026 12:30-14:00 ARK-B206, Arken Lorelei (B206)
må 16.03.2026 12:30-14:00 ARK-B306, Arken Pax (B306)
on 18.03.2026 12:30-14:00 ARK-B206, Arken Lorelei (B206)
må 23.03.2026 12:30-14:00 ARK-B306, Arken Pax (B306)
on 25.03.2026 12:30-14:00 ARK-B206, Arken Lorelei (B206)
må 30.03.2026 12:30-14:00 ARK-B306, Arken Pax (B306)
on 01.04.2026 12:30-14:00 ARK-B206, Arken Lorelei (B206)
on 08.04.2026 12:30-14:00 ARK-B206, Arken Lorelei (B206)
må 13.04.2026 12:30-14:00 ARK-B306, Arken Pax (B306)
on 15.04.2026 12:30-14:00 ARK-B206, Arken Lorelei (B206)
må 20.04.2026 12:30-14:00 ARK-B306, Arken Pax (B306)
on 22.04.2026 12:30-14:00 ARK-B206, Arken Lorelei (B206)
må 27.04.2026 12:30-14:00 ARK-B306, Arken Pax (B306)
on 29.04.2026 12:30-14:00 ARK-B206, Arken Lorelei (B206)

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Litteratur: Waldenström, E., Westerman, N., Wik-Bretz, M. & Gustafsson, Å. Caminando 2. 2016, 4.upplagans tredje tryckning. ISBN 978-91-27-43827-9. Natur & Kultur.

Undervisningsmetoder

Gruppundervisning och olika slags övningar kring de fyra språkliga färdighetsområdena: läsa, skriva, lyssna, tala.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Mellan- och slutförhör meddelas på kursen. Läraren bestämmer omtagningsmöjligheterna: antingen enligt språkcentrets årsvis schemalagda omtentamenstillfällen eller som e-tentamen.

Studerandes tidsanvändning och belastning

Gruppundervisning: 50 timmar Övrigt: 80 timmar

Tilläggsuppgifter för studerande

Obligatorisk anmälan till kursen och närvaro i BÖRJAN av första lektionen. Deltagarna antas i anmälningsordning bland de närvarande. Det kan alltså löna sig att komma till den första lektionen även om man är på reservlistan. Av tvingande skäl kan kursversioner slås ihop. Observera att studerande som har hänvisats till denna kurs eller kursversion, trots att de anmält sig till en annan, behåller sin ursprungliga anmälningstid. Den slutgiltiga anmälningslistan på den första lektionen kan alltså av tvingande orsaker förändras.

Vitsordsskala

H-5

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

1

Läsa

- kunna förstå huvuddragen i texter som behandlar bekanta ämnesområden, företrädelsevis med ett vardagsnära innehåll

Lyssna

- kunna med hjälp av stödfrågor uppfatta de viktigaste punkterna i berättelser och diskussioner om bekanta teman på standardspråk om inte tempot är för snabbt
Skriva

- kunna behjälpligt skriva om sitt liv och sin närmiljö utan att språkfel omöjliggör förståelse av texten

Tala

- kunna kortfattat delta i samtal genom att svara på frågor

2

Läsa

- kunna tämligen väl förstå huvuddragen i texter som behandlar bekanta ämnesområden, företrädelsevis med ett vardagsnära innehåll

Lyssna

- kunna mera självständigt uppfatta de viktigaste punkterna i berättelser och diskussioner om bekanta teman på standardspråk om inte tempot är för snabbt

Skriva

- kunna skriva en förståelig text om sitt liv och sin närmiljö, även om språkfel stör helheten

Tala

- kunna delta i samtal om bekanta ämnen

4

Läsa

- kunna också på en mera detaljerad nivå förstå huvuddragen i texter som behandlar bekanta ämnesområden, företrädelsevis med ett vardagsnära innehåll

Lyssna

- kunna självständigt förstå också mera detaljerad information i berättelser och diskussioner om bekanta teman på standarspråk om inte tempot är för snabbt

Skriva

- kunna skriva en förståelig text om sitt liv och sin närmiljö. Språkfel förekommer bara i begränsad utsträckning och gäller inte språkets grundstrukturer

Tala

kunna delta i samtal om bekanta ämnen, också utan hjälp av samtalspartnern


Examinationsformer
Skriftliga och muntliga examinationsuppgifter som grundar sig på kursens lärandemål. Aktivt och regelbundet deltagande i undervisningen, uppgifter som ingår i kursen, mellan- och slutförhör. Tentamensrätt uppnås: Aktiv och regelbunden närvaro krävs på kursen, minst 75 % närvaro vid närstudietillfällena, godkända förhör och uppgifter inom utsatt tid.

Förkunskapskrav

Avklarad Spanska 1 eller motsvarande kunskaper (A1).

Tilläggsuppgifter

På Språkcentrets kurser iakttas tentamensinstruktionens bestämmelser om fusk i tentamen och i alla prestationer, både skriftliga och muntliga, som inte är tentamen. ÅA:s styrelse har fastställt direktiv för plagiathanteringsprocessen i grundutbildningen. Fråga vid behov kursens lärare om du är osäker på frågor om användning av källor och referering av dem.