Hoppa till innehåll

Praktik:Fördjupad teoribaserad praktik (15 sp)

Kod: SO21EPRA3-3001

Förverkligandets information


Anmälningstid

01.09.2021 - 15.12.2026

Tajmning

01.09.2021 - 31.12.2026

Antal studiepoäng

15 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Verksamhetspunkt

Åbo, Henriksgatan 7

Undervisningsspråk

  • Svenska

Utbildning

  • Utbildning till socionom

Lärare

  • Pia Liljeroth
  • Susanne Davidsson
  • Sofia Saloranta
  • Eva Juslin
  • Johanna Wikgren-Roelofs

Lärare

Sofia Saloranta

Grupper

  • USO21FE-Å
    Socionom (YH), h21, e-socionom, Åbo
  • USO22FE-Å
    Socionom (YH), h22, e-socionom, Åbo
  • USO23FE-Å
    Socionom (YH), h23, e-socionom, Åbo
  • USO24FE-Å
    Socionom (YH), h24, e-socionom, Åbo

Lärandemål

Studerande:
- kan planera, utföra, dokumentera och utvärdera verksamhet i enlighet med yrkesområdets centrala
principer, mål, metoder och innehåll.
- har förmåga att professionellt bemöta klienter och klientgrupper.
- har ett utvecklingsinriktat och resursförstärkande förhållningssätt.
- kan förankra arbetssätt och metoder i relevant teori och kan argumentera för gjorda val.

Innehåll

- praktik inom socialt arbete, småbarnspedagogik, diakoni eller kyrkans fostran

Tid och plats

Enligt individuell studieplan.

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Socialt arbete:
- Bergmark, Å. & Lundström, T. 2016. Metoder i socialt arbete - vad är det? I verket: Meeuwisse, A., Swärd, H., Sunesson, S. & Knutagård, M. Socialt arbete. En grundbok. Sidorna: 290-299.
- Hertz, M. 2014. Om makutövning och kategorisering i evidensens namn. I verket: Lalander, P. & Svensson, B. 2014. Perspektiv på social utsatthet. Sidorna: 263-277.
- Katz, E., McPartland, S. & Rines, J. (2020). Exploring micro-skills as the underpinnings of effective social work practice. Journal of Social Work Practice, 35 (2), 177–190.
- Akademikerförbundet. 2017. Etik i socialt arbete.

Diakoni:
- Katz, E., McPartland, S. & Rines, J. (2020). Exploring micro-skills as the underpinnings of effective social work practice. Journal of Social Work Practice, 35 (2), 177–190.
- Kärnkompetenser inom evl (svenska) eller Kirkon ydinosaamiskuvaukset (finska)
- Diakoniabarometri 2020 Aina uuden edessä. (på finska)
- Kyrkans anvisningar för praktik (endast på finska för tillfället)
- Ett gemensamt vittnesmål - Evangeliska-lutherska kyrkan i Finland. Allmänna riktlinjer för mission.

Småbarnspedagogik:
- Davidsson, S & Juslin, E. 2021. Det resursstarka barnet Stöd till socialt utsatta barn inom småbarnspedagogiken. Novia publikation och produktion, serie L: läromedel, 1/2021.
- Heiskanen et al. 2021. Temanumret Lasten osallisuus ja oikeudet varhaiskasvatuksessa. Journal of Early Childhood Education and Research. JECER 10(1), 2021 – teemanumero.
- Storbacka-Järvinen, L. 2021. Faktorer som bidrar till att på ett framgångsrikt sätt stöda barns sociala och emotionella färdigheter. Serie A: Artiklar 1/2021.
- Grunderna för planen för småbarnspedagogik 2018.

Kyrkans ungdomsarbete:
- Kärnkompetenser inom evl (svenska) eller Kirkon ydinosaamiskuvaukset (finska)
- Kyrkans anvisningar för praktik (endast på finska för tillfället)
- Ett gemensamt vittnesmål - Evangeliska-lutherska kyrkan i Finland. Allmänna riktlinjer för mission.
- Innostava ja kohtaava kasvatus. Kirkon kasvatuksen barometri 2020.
- Läsnäolon nuorisotyö. Suomen evankelis-luterilaisen kirkon erityisnuorisotyön linjaus. 2016.
- Så att ingen blir ensam. Riktlinjer inom det fostrande arbetet i Evangelisk lutherska kyrkan i Finland för förebyggande av utanförskap. 2021.

Undervisningsmetoder

- Handledd praktik enligt Anvisning för praktik (finns på Moodle-sidan Socionom Åbo - Praktik)
- Teoribaserade praktikuppgifter (se vidare information på kursens Moodle-sida)
- Innan praktiken inleds, läser studerande obligatorisk och valfri forskning och facklitteratur.

Praktik- och arbetslivssamarbete

Praktiken omfattar 10 veckor, men kan eventuellt utföras enligt annan tidsplanering efter diskussion med handledande lärare.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Enligt individuell studieplan.

Internationella kontakter

Praktiken kan göras som utlandspraktik. Utlandspraktik planeras minst 6 månader på förhand med handledande lärare, internationella koordinatorn (isabelle.bonnet@novia.fi) och internationell kontaktlärare (johanna.wikgren-roelofs@novia.fi).

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Validering inlämnas på kursens moodlesida

Studerandes tidsanvändning och belastning

Enligt Anvisning för praktik.
Av praktiken utförs 45 dagar på praktikplatsen och 5 dagar används för självstudier inför praktiken och för praktikrapport.

Bedömningskriterier, godkänt/underkänt

Praktikrapporten bedöms enligt:
- förmåga att koppla praktikverksamhet till forskning och facklitteratur
- professionellt och utvecklingsinriktat förhållningssätt

Tilläggsuppgifter för studerande

Handledande lärare: Sussy Davidsson, Pia Liljeroth och Sofia Saloranta.

Tillgänglighetsplan för praktik:
Om det hos den studerande förekommer någon form av fysiska, psykiska eller neuropsykiatriska funktionsnedsättningar som kan inverka på praktikens genomförande, ansvarar den studerande för att informera kursansvarig lärare om situationen, varefter behovet om en tillgänglighetsplan för praktik utreds. Se Socionom Åbo - Information.

Vitsordsskala

Godkänd/Underkänd

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

1. Individuell skriftlig utvärdering(inkluderas i praktikrapporten)
2. Praktikplatsens handledares skriftliga utvärdering
3. Godkända praktikuppgifter och praktikrapport

Studerande lämnar in dokumenten på praktikkursernas moodlesida för e-socionomer.
Praktiken bedöms som godkänd/underkänd enligt Anvisning för praktik

Förkunskapskrav

80 sp