Resursförstärkande funktionshinderservice (5 sp)
Kod: SOV22UVR104-3002
Förverkligandets information
Anmälningstid
15.06.2023 - 01.10.2023
Tajmning
09.10.2023 - 03.03.2024
Antal studiepoäng
5 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till socionom
Lärare
- Nadja Suomela
- Carita Blomström
Lärare
Nadja Suomela
Grupper
-
USO22F-VSocionom (YH), h22, flerform, Vasa
Lärandemål
Studerande:
-har kunskap om och perspektiv på olika funktionsvariationer i förhållande till samhället och bakomliggande faktorer
-känner till funktionshinderområdets centrala lagstiftning
-kan handleda och koordinera service utgående från klientens behov
-kan delta i planering, förverkligande, utveckling och utvärdering av olika resursförstärkande stödformer i interprofessionellt samarbete
-kan ta ställning i etiska dilemman i arbete med personer med funktionsvariationer
- kan tillämpa arbetsmetoder som befrämjar självbestämmande, utveckling, livskvalitet och delaktighet för personer med funktionsvariationer
Innehåll
-principerna för mänskliga rättigheter
-olika funktionsvariationer
-samhälleliga strukturer och fenomen som påverkar funktionsförmågan och synen på funktionsvariationer
-självbestämmanderätt, delaktighet och empowerment
-tillgänglighet
-resursförstärkande metoder
-central lagstiftning och serviceformer inom socialvård och funktionshinderservice
-etik
Tid och plats
Närstudierna genomförs under slutet av höstterminen 2023 och början av vårterminen 2024 på plats i Alere. Alla kursens examinationsuppgifter förläggs till vårterminen 2024. Alla närstudietillfällen är obligatoriska och frånvaro kompenseras.
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Handbok om funktionshinderservice, THL tillgänglig: https://thl.fi/sv/web/handbok-om-funktionshinderservice
Hejlskov Elvén, B. och Sjölund, A. Hantera, utvärdera, förändra med lågaffektivt bemötande och tydliggörande pedagogik. Natur & Kultur. 2022
Lag om funktionshinderservice (ny lag 1.10.2023) finlex.fi
Söderman, L. red ; Nordlund, M., red. ; Dahlgren, S. Omsorgsboken : möjligheter och svårigheter vid intellektuell funktionsnedsättning, Liber AB, 2019
FN:s konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning och dess fakultativa
protokoll, Finlands FN-förbund, UNA Finland, tillgänglig: https://www.ykliitto.fi/sites/ykliitto.fi/files/vammaisten_oikeudet_2016_sv_net.pdf
Tidskriften Forskning om funktionshinder pågår https://www.cff.uu.se/Tidskrift_/
Nilholm, C. (2020). Perspektiv på specialpedagogik (Upplaga 3.). Studentlitteratur AB.
Hästbacka, E., Equal participation in society? Perspectives on the opportunities of persons with disabilities in Finland, Social Policy, Faculty of Education and Welfare Studies, Åbo Akademi University, Finland, 2021
Övrigt studiematerial enligt anvisningar i Moodle.
Undervisningsmetoder
Föreläsningar, gruppövningar/verkstäder, gästföreläsare och seminarium.
Praktik- och arbetslivssamarbete
Gästföreläsare
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Alla kursens examinationsuppgifter förläggs till vårterminen 2024.
1. Mellanexamination 1,5 sp
hemtentamen, deadline januari 2024, examinator Carita Blomström
2. Examinationsuppgift om funktionshinderservicelagstiftningen 1 sp
Deadline februari 2024. Examinator Nadja Suomela
3. Miniguide och deltagande på seminariedagen 2 sp
Individuell uppgift, som presenteras för de andra i smågrupper på seminariedagen. Opponentskap på en annan studerandes uppgift. Exakt datum uppdateras när schemaläggningen för våren 2024 är klar. Examinatorer Carita Blomström och Nadja Suomela
4. Obligatorisk näravaro vid övriga närstudietillfällen 0,5 sp
Frånvaro kompenseras enligt instruktioner i Moodle.
Studerandes tidsanvändning och belastning
Kursen omfattar 5 sp vilket innebär en arbetsbelastning för studerande på 5 x 27 h = 135 h. Största delen av tidsanvändingen beräknas användas för självständiga studier.
För arbetet med hemtentamen beräknas tidsanvändingen vara ca 40 h.
För arbetet med miniguiden beräknas tidsanvändningen vara ca 54 h.
För arbetet med lagstiftningen beräknas tidsanvändningen vara ca 27 h.
Närvaro under närstudierna motsvarar 0,5 sp + seminariedagen (som ingår i arbetsbelastningen för miniguiden).
Periodisering av innehållet
Närstudierna genomförs under slutet av höstterminen 2023 och början av vårterminen 2024 på plats i Alere. Alla kursens examinationsuppgifter förläggs till vårterminen 2024.
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket
Underkänd (0)
Studerandes förståelse är på en ytterst allmän och ytlig nivå. Underkända inlämningsuppgifter och hemtentamen. Frånvaro/ingen kompensation vid obligatoriska närstudietillfällen. Använder sig inte av Novias skrivanvisningar då de enligt examinationsuppgiften ska användas.
På engelska
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studerande har på ett grundläggande sätt förmått observera och analysera kunskapen och kunnat göra egna tillämpande reflektioner.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande har förmått observera och analysera kunskapen och utöver detta visat klarhet över centrala begrepp och definitioner. Texten visar på logik i uppbyggnad och studerande kan också göra relevanta, reflekterande paralleller.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Studerande visar stark klarsynthet och mognad i sin förståelse, utöver det vanliga. Kan reflektera kring de olika fenomenen på ett djupgående sätt och kan koppla dem till arbetslivet. Studerande visar engagemang i sin uppgift.
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav