Hälsofrämjande vård i olika åldrar (5 sp)
Kod: VÅV22HF02-3001
Förverkligandets information
Anmälningstid
01.12.2023 - 19.01.2024
Tajmning
22.01.2024 - 25.02.2024
Antal studiepoäng
5 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Antal studerande (min. - max.)
10 - 41
Utbildning
- Utbildning till sjukskötare
- Utbildning till hälsovårdare
- Utbildning till barnmorska
Lärare
- Anna-Lena Nieminen
- Pia Liljeroth
Lärare
Anna-Lena Nieminen
Grupper
-
USS22D-VSjukskötare (YH), h22, dagstudier, Vasa
Lärandemål
Studerande:
- förstår betydelsen av människans sexualitet och kan beakta sexualiteten som en integrerad del av människan, hälsan och vården
- kan redogöra för grundläggande kunskap om graviditet, förlossning och barnsängstid
- kan redogöra för barns och ungdomars normala fysiska och psykiska utveckling och hälsa för att urskilja avvikelser
- kan tillämpa ett hälsofrämjande förhållningssätt i arbetet med barn, unga, vuxna, gravida eller nyblivna föräldrar
- känner till och kan identifiera hälsoproblem, hälsorisker och riskmiljöer som berör barn, ungdomar och familjer
- har grundläggande kunskap om vuxnas hälsovård innefattande olika screeningsundersökningar och är införstådd med arbetarskyddets betydelse
- känner till hälsoteknologiska lösningar inom hälsofrämjande vård
- kan samarbeta i interprofessionella team
Innehåll
Människans sexualitet
Den normala graviditeten, förlossningen och barnsängstiden
Barn- och ungas utveckling
Uppföljning av barns och ungas hälsa
Vuxnas hälsovård och screeningar
Hälsoteknologi
Interprofessionellt samarbete
Tid och plats
Vårtermin 2024, Novia
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Alaluhta R. & Valkamaa-Hietamäki S (toim.) 2016. Maahanmuuttajien sexuaaliterveyden edistäminen. Jyväskylän ammattikorkeakoulun Julkaisuja.
Bergman S & Blomqvist , C. 2011. Uppskattande samtalskonst. Om att skapa möjligheter i samtalets värld. Lund: Studentlitteratur.
Borgfeldt m.fl. 2019. Obstetrik och gynekologi. För sjuksköterskor. Lund: Studentlitteratur. (ch. 1-8,12)
Folkhälsolag 66/1972 Finlex
Företagshälsovård 1383/2001 Finlex
Hälso-och sjukvårdslag 1326/2010 Finlex
Holm Ivarsson, B. 2016. MI Motiverande samtal Praktisk handbok för hälso-och sjukvården. Stockholm: Gothia fortbildning.
Holmström, E. & Ohlsson, K. 2014. Människan i arbetslivet. Teori och praktik. Studentlitteratur AB, Lund.
Tapanainen, J., Heikinheimo, O.,Mäkikallio, K.; Aaltonen, R. 2019. Naistentaudit ja synnytykset. Helsinki: Duodecim.
Lewis, L. Ed. (2015). Fundamentals of Midwifery A textbook for students. Wiley Blackwell. (chapters 5-10 for written exam, chapter 12 optional for family planning) Available on: http://ezproxy.novia.fi:2052/login.aspx?direct=true&db=nlebk&AN=936288&site=ehost-live
Rosengren D.B. 2012. Motiverande samtal -Mi. Lund: Studentlitteratur.
THLs material gällande screeningsundersökningar och
STM publikation 18:2014 Screening i Finland 2014. Nuläge för screening inom hälso- och sjukvården och framtidsutsikter
THL. 2014. Edistä, ehkäise, vaikuta-sexuaali-ja lisääntymisterveyden toimintaohjelma 2014-2020. Opas 33
THL. 2015. Handbok för mödrarådgivningen. Nationell rekommendation. Handbok 40 (valda delar)
THL. 2017. Vi väntar barn. Information till nyblivna föräldrar. Helsingfors (tiillgänglig på nätet)
THL. 2023. Dtabasen NEUKO , Terveysportti.
Undervisningsmetoder
Föreläsning, diskussion, demonstration, övning och video
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Moodle tentamen på kursens sista tillfälle v.
Omtentamen 1 och 2 : på följande allmänna omtentamenstillfälle x och x 2024
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Validering enligt Novias allmänna anvisningar
Övningsarbetet bör följa Novias skrivanvisningar
Studerandes tidsanvändning och belastning
27 t /sp
5 sp = 135 timmar
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.
Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga.
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter
Bedömingskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella
Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas arbeten och kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället.
Förkunskapskrav
VÅV22GV01/BM22GV01/HVV22GV01 Sjukskötarens profession, Sjukskötarens och barnmorskans profession, Sjukskötarens och hälsovårdarens profession
VÅV22HF01 Grunder i hälsofrämjande vård