Evidensbaserad grundvård (7 sp)
Kod: USS22IV05-3004
Förverkligandets information
Anmälningstid
15.06.2023 - 08.09.2023
Tajmning
04.09.2023 - 31.01.2024
Antal studiepoäng
7 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Antal studerande (min. - max.)
0 - 30
Utbildning
- Utbildning till sjukskötare
- Utbildning till hälsovårdare
Lärare
- Jaana-Sofia Tengström
- Emilia Kielo-Viljamaa
- Hanna Limnell
Lärare
Hanna Limnell
Grupper
-
USS23D-ÅSjukskötare (YH), h23, dagstudier, Åbo
-
UHV23D-ÅHälsovårdare (YH), h23, dagstudier, Åbo
Lärandemål
Studerande:
- kan i ett interprofessionellt team planera, utföra, utvärdera, dokumentera och rapportera klientcentrerad/personcentrerad grundvård i samarbete med patienten och närstående samt påvisar ett reflektivt och etiskt förhållningssätt i vården
- har grundkompetens inom kliniskt vårdarbete och har kunskap i evidensbaserade hållbara vårdmetoder inom grundvården och kan tillämpa dem i patientens helhetsvård
- kan utföra kliniska undersökningar och funktionsmätningar
- behärskar livräddande första hjälp
Innehåll
Vårdprocessen (vårdbehov, vårdmål, vårdhandlingar och utvärdering)
Beslutsfattande från den egna professionens perspektiv
Etik
Hållbar vård (klimat- och miljöfrågor, framtidsperspektiv)
Fysisk, social och symbolisk miljö
Patientens och närståendes delaktighet i vården
De vanligaste åtgärderna inom grundvården: bäddning och förebyggande av sänglägeskomplikationer, patientens personliga hygien, näring och utsöndring
Sårvård, kroniska sår
Hjälpmedel
Patient- och klientsäkerhet
Aseptik
Vitalfunktioner, mätningar och undersökningar
Livräddande första hjälpen
Tid och plats
Hösten 2023 Campus Åbo Henriksgatan
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Kursböcker:
Edberg &Wijk 2019 Omvårnadens grunder, hälsa och ohälsa. kap. 3, 6, 7, 11-23
Klang et.al.2014. Sjuksköterskans omvårdnadskunnade. En praktisk och teoretisk grundbok. Pearson. Valda delar
Iivanainen & Syväoja. 2016. Hoida ja kirjaa. Sanoma pro. Valda delar
Ekman I (red). 2020 (eller äldre version). Personcentrering inom hälso och sjukvård.
Databaser ( främst: Tervysportti och Vårdhandboken)
Övrig litteratur:
Boman,L. & Wikström,C. 2019. Medicinsk teknik. Teori, planering och genomförande.
Gottlieb, B. 2013. Strengths-Based Nursing Care. s 15-34, 146, 170-171, 313-349 (finns som e-bok)
Hewitt-Taylor. 2018. Personcentrerad vård i praktiken.
Friberg, F et al. 2019.Omvårdnadens grunder. Perspektiv och förhållningssätt. Kap 14-17, 21-25.
Joninen & Virkkunen. 2018. Handbok för strukturerad dokumentation av patientuppgifter, Del 1. THL
Nykänen P. & Junttila K. 2012. Raportti 40. Hoitotyön moniammatillisen kirjaamisen asiantuntijaryhmän loppuraportti.THL. https://www.julkari.fi/handle/10024/90814
Potilasasiakirjojen laatiminen ja käsittely. Opas terveydenhuollolle. Stm 2012. https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/handle/10024/72897
Kinnunen, et al. 2020. Manual FinCC 4.0 för klassificeringshelheten FinCCFinnCC Vårdbehov 4.0. THL.
Artiklar och databas
Undervisningsmetoder
Självstudier
Föreläsningar
Kliniska övningar
Studiebesök
Praktik- och arbetslivssamarbete
Studiebesök i smågrupper; Kunnonkoti Åbo YH
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Inlämningsuppgifter inför kliniska övningar lämnas in vecka 41 10.10. på Moodle
Quiz i sårvård Vecka 44
Obligatoriska kliniska övningar och studiebesök vecka 43-49
Livräddande förstahjälpen 4h vecka 49 7-8.12.
Praktisk examination i form av filmning vecka 48-50 Inlämning senast 15.12. på Moodle.
Skriftlig individuell examination vecka 49 5.12.2023 Omtentamen 1 19.01. 2024 omtentamen 2 09.02.2024
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Obligatorisk introduktion 6.9.
Inlämningsuppgifter inför kliniska övningar
Obligatoriska kliniska övningar
Praktisk examination i form av filmning
Individuell skriftlig examination
Nödförstahjälpen 4h
Studerandes tidsanvändning och belastning
1 sp = 27 h 7 sp = 189h
Föreläsningar 24 h 1sp
Inlämningsuppgifter inför kliniska övningar och Quiz 54 h 2sp
Kliniska övningar och studiebesök 27 h 1 sp
Självstudier och skriftlig individuell examination 40 h 1,5 sp
Självstudier och klinisk examination i form av filmning 44h 1,5 sp
Tilläggsuppgifter för studerande
Ev. anhållan om validering av kurs eller kursdel lämnas in innan undervisningen börjar till Hanna Limnell via e-ahot före den 18.9.
Alla inlämningar plagiatkontrolleras i Ouriginal via Moodle
Examensstadga §4 "För att garantera den kompetens som behövs kan en studiehelhet, kurs, del av kurs eller kurslitteratur vara på annat språk än undervisningsspråket svenska."
Vitsordsskala
H-5
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
1. Inlämningsuppgifter inför kliniska övningar GK/UK. Muntlig respons ges under övningar.
2. Quiz i sårvård. Självrättande tent.
3. Obligatorisk närvaro under kliniska övningar och studiebesök GK/UK. Muntlig respons ges under övningar,
4. Livräddande första hjälp övningar obligatorisk närvaro GK/UK. Muntlig respons ges kontinuerligt.
5. Praktisk examination i form av filmning GK/UK, enligt följande kriterier:
För godkänt bör studerande påvisa evidensbaserade kunskaper och färdigheter gällande kliniska undersökningar, funktionsmätningar och vårdmetoder inom grundvården. Studerandes åtgärder och agerande äventyrar inte patientsäkerheten. Studerande får skriftlig respons parvis på Moodle.
6. Skriftlig individuell examination bedöms i skalan 0-5 enligt följande kriterier:
Studerande påvisar evidensbaserade kunskaper och färdigheter gällande patientens vårdprocess, kliniska undersökningar, funktionsmätningar, förebyggande och patientcentrerade vårdmetoder inom grundvården. Studerande förstår betydelsen av interprofessionellt arbete inom grundvården. Studerande får skriftlig individuell respons och utvärdering på Moodle.
Underkänd (0)
Studerande når inte upp till kriterier för tillfredställande nivå.
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studerande kan beskriva patientens vårdprocess och sjukskötarens uppgifter inom grundvården men har svårt att relatera de olika delarna av processen till varandra och sjukskötarens uppgifter. Studerande nämner etik och patientsäkerhet, egna reflektioner fattas.
Studerande har ytliga kunskaper i grundvård, kliniska undersökningar, funktionsmätningar, förebyggande och patientcentrerade vårdmetoder och tillämpningen är svag.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande kan beskriva patientens vårdprocess och sjukskötarens uppgifter. Studerande beaktar etik, patientsäkerhet och kan i viss mån göra egna reflektioner.
Studerande har grundläggande kunskaper i grundvård, kliniska undersökningar, funktionsmätningar, förebyggande och patientcentrerade vårdmetoder och kan tillämpa dem i viss mån.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Studerande kan beskriva den patientens vårdprocess och relatera de olika delarna av processen till varandra och sjukskötarens uppgifter. Studerande beaktar mångsidigt etik, patientsäkerhet och kan göra egna mångsidiga reflektioner.
Studerande har djupa kunskaper i grundvård, kliniska undersökningar, funktionsmätningar, förebyggande och patientcentrerade vårdmetoder och kan tillämpa dem.
Förkunskapskrav
Inget