Hoppa till innehåll

Läkemedelsbehandling I (5 sp)

Kod: USS22GV02-3002

Förverkligandets information


Anmälningstid

08.09.2023 - 15.10.2023

Tajmning

04.10.2023 - 29.03.2024

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk

  • Svenska

Antal studerande (min. - max.)

0 - 50

Utbildning

  • Utbildning till sjukskötare
  • Utbildning till hälsovårdare

Lärare

  • Josephine Åberg
  • Daniel Nenonen
  • Hanna Limnell

Lärare

Daniel Nenonen

Grupper

  • USS23F-Å
    Sjukskötare (YH), h23, flerformsstudier, Åbo

Lärandemål

Studerande:
- har förståelse hur människans anatomi, fysiologi, och patologi påverkar administreringen av läkemedel, läkemedlets skeden och effekt i organismen vid planering, förverkligande och utvärdering av säker läkemedelsbehandling för olika patientgrupper
- kan redogöra för läkemedelsbehandlingens juridiska grunder och kan servicehandleda
- kan arbeta kostnadseffektivt med tanke på miljö och hållbar utveckling

Innehåll

De vanligaste läkemedelsgrupperna dess användningsområden, verkningsmekanismer och administrering

Medicineringens 5 rätt

Genomförandet av läkemedelsbehandling genom olika administreringssätt

Självmedicinering

Läkemedelsräkning

Grundräknesätt

Avrundning

Romerska talsystem

Ekvationslösning

Omvandlingar

Doseringar

Beräkning av verksamma substanser (tabletter, lösningar)

Dosering med beaktande av patientens kroppsvikt, hudareal

Doseringstabeller

Nomogram

Lagar och styrande dokument i genomförandet av läkemedelsbehandling

Sjukskötarens roll, uppgifter och ansvar i läkemedelsbehandlingsprocessen

Plan för läkemedelsbehandling

Hållbar utveckling

Användning av material, återanvändning och förstörning av läkemedel i social- och hälsovård

Tid och plats

Hösten 2023

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Säker läkemedelsbehandling : Handbok för upprättande av plan för läkemedelsbehandling

http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-00-8686-2

Lääketietokanta, Pharmaca Fennica och SFINX lääkeinteraktiot, finns tillänglig på Terveysportti eller

FASS Vårdpersonal http://www.fass.se/LIF/startpage?userType=0

Taam-Ukkonen, M. & Saano S. 2012. Lääkehoidon käsikirja. (Del 1 kap. 1-14) eller

Nordeng, H, et.al. 2014. Farmakologi och läkemedelsandvändning (Del 1 kap. 1-6)

https://medibas-se.ezproxy.novia.fi/

Rekommenderad litteratur:

Koskinen, T., Puirava, A. et.al. 2012. Lääketietoa ammattilaisille.

Nurminen M-L. 2009. ABC om läkemedelsbehandling

Nurminen M-L. 2008. Lääkehoito eller nyare (2011) upplagan

Nurminen M-L. 2003. Lääkehoidon ABC

Persson P. (red.) 2001. Läkemedel och läkemedelshantering för sjuksköterskor

Veräjänkorva O. mfl. 2006. Lääkehoito hoitotyössä.

Lääkeinfo.fi

Medicin 75+
https://www.fimea.fi/web/sv/soktjanster_och_forteckningar/lakemedelsinformation/en_databas_for_medicineringen_av_aldre

Björkman E. & Hagberg M. 2014 (eller äldre). Läkemedelsräkning för sjuksköterskor.

Ernvall S.mfl. 2014 (eller äldre). Läkemedelsräkning.

Ernvall S. m.fl. 2009. Lääkelaskenta.

På Moodle given litteratur

Övrig valbar evidensbaserad litteratur

"För att garantera den kompetens som behövs kan en studiehelhet, kurs, del av kurs eller kurslitteratur vara på annat språk än undervisningsspråket svenska."

Undervisningsmetoder

Hybridutförande
Uppgifterna utförs online i moodle
Kontaktstudier i form av föreläsningar och i läkemedelsräkning i klass, som komplement till detta finns inbandade föreläsningar inom respektive ämne till förfogande.

Självstudier i form av individuella uppgifter och/eller gruppuppgifter, flipped learning (studerande läser in material innan räkneworkshops).

Läkemedelsbehandling 4 sp
Självstudier
Närstudier
Smågruppsarbeten samt inlämningar inför simulation på Moodle
Kliniska oblikatoriska simuleringsövningar med tillhörande förhandsuppgifter.

Läkemedelsräkning 1 sp
Självstudier
Närstudier
Räkneövningar på moodle

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Uppgifter och virtuellt teoritest enligt instruktioner vid kursstart.
Räknetent efter utförda räkneworkshops och test.
Klinisk examination i injektioner i samband med övningar enligt schema

Individuell tentamen och omtentamen i läkemedelshantering enligt schema inom ramen för kursen.

Tentamenstillfälle 1:

På moodle

Andra omtentamenstillfället på allmänt omtentamensdatum:

8.12

Tredje omtentamenstillfället på allmänt omtentamensdatum:

19.1

Individuell tentamen och omtentamen i läkemedelsräkning enligt schema inom ramen för kusen.

Läkemedelsräkningstent 1:

På Moodle

Läkemedelsräkning omtentament 1:

19.1

Omtentamen 2:

9.2

Obligatorisk simulering i smågrupper enligt schema

Alla inlämningar plagiatkontrolleras i Urkund via Moodle

Studerandes tidsanvändning och belastning

kursens omfattning 5x27h= 135h

föreläsningar + tenter 10h

moodleuppgifter + självstudier 112h

simuleringar 13h

Tilläggsuppgifter för studerande

Läkemedelsbehandling 4 sp

Aktuell lagstiftning

Etik vid läkemedelsbehandling

Läkemedelsbehandlingsprocessen

Säker läkemedelsbehandling vid olika skeden av läkemedelsbehandlingsprocessen

Läkemedlets skeden i organismen

Olika läkemedelsformer och administrationssätt

Läkemedelsräkning 1 sp

Grundmatematik

Enhetsomvandlingar

Dosering av läkemedel i fast och flytande form

Nomogram

Examensstadga 4 §

"För att garantera den kompetens som behövs kan en studiehelhet, kurs, del av kurs eller kurslitteratur vara på annat språk än undervisningsspråket svenska. "

Vitsordsskala

H-5

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

1. Individuell tent i Läkemedelsmatematik I (gk/uk) kräver 100% rätt

2. Individuell tent i Lkm behandling I (5/uk)

3. Simulering (gk/uk)

4. Moodleuppgifter (gk/uk)

Kursvitsordet är en helhet av de 4 ovannämda delarna.

Underkänd (0)

Fyller inte kraven på en gk prestation

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Nöjaktig nivå:

Studerandes svara är på en ytlig nivå. Studerande kan beskriva läkemedelsbehandlingsprocess men har svårt att relatera de olika delarna av processen till varandra och sjukskötarens uppgifter. Studerande beaktar på grundläggande nivå sjukskötarens ansvar och rättigheter i läkemedelsprocessen, egna reflektioner fattas.

Studerande känner svagt till läkemedlens skeden i organismen

Studerande känner svagt till olika läkemedelsformer och administrationssätt

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

God nivå:

Studerande svarar på alla tentens frågor. Studerande kan beskriva läkemedelsbehandlingsprocessen och kan reletera de olika delarna av processen till varandra och sjukskötarens uppgifter. Studerande beaktar sjukskötarens ansvar och rättigheter i läkemedelsprocessen och kan göra egna reflektioner i viss mån.

Studerande känner till läkemedlets skeden i organismen

Studerande känner till olika läkemedelsformer och administrationssätt

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Berömlig nivå:

Studerandes svar är på djupgående nivå i alla tentens frågor. Studerande kan beskriva läkemedelsbehandlingsprocessen och relatera de olika delarna av processsen till varandra och sjukskötarens uppgifter. Studerande beaktar mångsidigt sjukskötarens ansvar och rättigheter i läkemedelsprocessen och kan göra egna mångsidiga reflektioner.

Studerande kan läkemedlets skeden i organismen.

Studerande kan olika läkemedelsformer och administrationssätt

Förkunskapskrav

Inget