Praktik: Metoder inom det sociala arbetet (15 sp)
Kod: SOV22PR02-3002
Förverkligandets information
Anmälningstid
02.12.2022 - 31.12.2024
Tajmning
01.01.2023 - 31.12.2024
Antal studiepoäng
15 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till socionom
Lärare
- Nadja Suomela
- Carita Blomström
Lärare
Carita Blomström
Grupper
-
ÖH22REGSMPED-VÖppna yh, regionalt till socionom inom småbarnspedagogik, 120sp
Lärandemål
Studerande:
- kan planera, utföra, utvärdera och dokumentera verksamhet i enlighet med yrkesområdets centrala principer, mål, metoder och innehåll
-kan identifiera och beskriva socionomens roll och kompetens i arbetssamfundet ur ett interprofessionellt perspektiv
-har förmågan att aktivt stöda klienten att utveckla kompetenser och kvalifikationer som samhällsmedlem
-kan kritiskt reflektera över och beskriva sitt metodval inom socialt klientarbete i olika situationer utifrån teoretiska, praktiska och värdebaserade grunder
-kan granska och beskriva de etiska och värdemässiga grunderna för metoderna ifråga
-uppvisar kunskap om serviceformer sociala sektorn
-har påbörjat en personlig utformning av yrkesidentiteten
- kan tillämpa principerna för social hållbarhet i praktisk yrkesutövning
Innehåll
-arbetsmetoder
-värderingar
-etiska ställningstaganden
-delaktighetsfrämjande och jämlika arbetsmetoder som förstärker klientens egna resurser
Tid och plats
Praktiken bör utföras inom det sociala området i Finland, men även utlandspratik är möjlig. Praktikplatsen kan vara inom offentliga, privata eller tredje sektorns verksamhet. Praktikperioden fullföljs inom det sociala områdets arbetsliv, företrädesvis med sociomuppgifter som huvusaklig sysselsättning.
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Studiematerial och rekommenderad litteratur enligt anvisning av handledande lärare och praktiplatsens handledare.
Undervisningsmetoder
Praktisk yrkesutövning.
Studerande erhåller under praktiken handledning på praktikplatsen samt tilldelas en handledande lärare.
Praktik- och arbetslivssamarbete
Praktiken utförs i samarbete med arbetslivet på arbetsplatser.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
När praktiktimmarna uppnåtts lämnas alla praktikdokument samtidigt (utvärderingsblankett, timlistor och rapport) in på Moodle för utvärdering.
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Studerande kan anhålla om validering eller tillgodoräkning av praktikavsnitt om kursens kompetenser erhållits på annat sätt.
Anhållan om validering riktas till kursanvarig lärare Carita Blomström.
Anvisningar för anhållan om validering, kompetensanalys och inlämning finns på kursens Moodlesida. Arbetsintyg bifogas i samband med anhållan om validering
Studerandes tidsanvändning och belastning
15 sp: 27 h x15 = 405 h
Praktik:Metoder inom det sociala arbetet utgör sammanlagt 10 veckor á 35 timmar, totalt 350 timmars arbete. Det totala timantalet kan delas upp på en kortare eller längre period om studerande och praktikplats gemensamt kommer överens om detta, varvid handledande lärare och praktikkoordinator vid högskolan även bör vara införstådda med arrangemanget.
Därtill fullföljer studerande de av handledande lärare angivna uppgifterna motsvarande 55 timmars arbete.
Bedömningskriterier, godkänt/underkänt
På praktikplatsen evalueras studerande enligt skalan 1-5 medan skolans slututvärdering sker enligt skalan GK/iGK
För godkänd praktik bör studerande ha
- fullgjort angivet antal praktiktimmar (inlämnade timlistor med praktikhandledares underskrift)
- erhållit godkänd utvärdering av praktikplatsens handledare (minst vitsord 1 för alla kategorier kring studerandes kunskap och färdigheter) samt lämnat in undertecknad utvärderingsblankett
- fullgjort uppgifter på tillfredsställande sätt i enlighet med handledande lärares instruktion
- lämnat in godkänd praktikrapport i enlighet med anvisningar
Periodisering av innehållet
Praktik: Metoder inom det sociala arbetet bör utföras under tio på varandra följande veckor, om inte annat avtalats med handledande lärare och praktikplatsen.
Tilläggsuppgifter för studerande
Tillgänglighetsplan för praktik:
Om det hos den studerande förekommer någon form av fysiska, psykiska eller neuropsykiatriska funktionsnedsättningar som kan inverka på praktikens genomförande, ansvarar den studerande för att informera kursansvarig lärare om situationen, varefter behovet om en tillgänglighetsplan utreds.
Vitsordsskala
Godkänd/Underkänd
Bedömningskriterier, godkänt/underkänt
Studerande innehar en grundläggande kompetens i ämnet / Studerande visar inte tillräcklig kompetens i ämnet
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
På praktikplatsen evalueras studerande enligt skalan 1-5 medan skolans slututvärdering sker enligt skalan GK/icke GK
För godkänd praktik bör studerande ha
- fullgjort angivet antal praktiktimmar (inlämnade timlistor med praktikhandledares underskrift)
- erhållit godkänd utvärdering av praktikplatsens handledare (minst vitsord 1 för alla kategorier kring studerandes kunskap och färdigheter) samt lämnat in undertecknad utvärderingsblankett
- fullgjort uppgifter på tillfredsställande sätt i enlighet med handledande lärares instruktion
- lämnat in godkänd praktikrapport i enlighet med anvisningar
Förkunskapskrav
MInst 30 sp avlagda socionomstudier
Praktik: Klientnära arbete SOV22PR01