Hoppa till innehåll

Gerontologi och akut geriatrisk vård (4 sp)

Kod: VÅV22KV10-3004

Förverkligandets information


Anmälningstid

15.06.2023 - 26.11.2023

Tajmning

27.11.2023 - 14.01.2024

Antal studiepoäng

4 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk

  • Svenska

Antal studerande (min. - max.)

0 - 30

Utbildning

  • Utbildning till sjukskötare
  • Utbildning till hälsovårdare
  • Utbildning till barnmorska

Lärare

  • Marica Hinders

Lärare

Marica Hinders

Grupper

  • UHV22D-V
    Hälsovårdare (YH), h22, dagstudier, Vasa
  • UBM22D-V
    Barnmorska (YH), h22, dagstudier, Vasa

Lärandemål

Studerande:
- har kunskap om fysiologisk gerontologi ,geriatrik samt akut geriatrik och kan tillämpa dem i vården
- har kunskap om hälsorisker, vanliga symtom och sjukdomar i de högsta åldersgrupperna
-har kunskap om åldrandet, multisjuklighet och betydelsen för akuta tillstånd och kan tillämpa den i vården
- har kunskap om kroniska tillstånd och deras betydelse vid akut sjukdom
- har kunskap om olika minnesstörningar
- behärskar handläggning av akuta tillstånd hos äldre
- har kunskap om och kan tillämpa särdragen inom äldres läkemedelsbehandling
- behärskar läkemedelsrelaterade problem i vården av den äldre och kan aktivt tillämpa kunskapen i preventionen av iatrogena skador
- kan främja funktionsförmågan hos äldre och har ett rehabiliterande arbetssätt i vården
- har kännedom om digital teknik och tekniska hjälpmedel inom äldrevården
- har kunskap om lagstiftning och rekommendation gällande den äldre befolkningen

Innehåll

Gerontologi
Geriatrik
Akut geriatrik
Geroteknologi
Äldres läkemedelsbehandling
Äldres nutritition

Tid och plats

Hösten 2023
Campus

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Wisten, A.,Rundgren, Å.& Larsson,B. 2020. Akut geriatrik. Studentlitteratur.
Fastbom Johan. 2015. Äldres läkemedel. Studentlitteratur
Kirkevold, M.,Brodtkorb, K.& Hylen Ranhoff, A. 2018. Geriatrisk omvårdnad. Liber.

+ rekommenderade artiklar på Moodle

Undervisningsmetoder

Obligatorisk introduktion
Föreläsningar
Självstudier
Grupparbete
Online tentamen
Obligatoriskt seminarium

Studerandes tidsanvändning och belastning

1sp =27h
4sp=108h

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.

Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga.

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter

Bedömingskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella

Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)

Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas arbeten och kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Feedback på uppgifterna fås genom bedömnings kriterier, utförligare motivering fås vid kontakt med kursens lärare.

Forumreflektion bedöms GK, Uk eller kompletteras
Seminarieuppgift och opponering bedöms Gk. UK kompletteras
Uppgiften skrivs enligt Novias anvisningar för skritliga arbeten
onlintent 0-5, 75% rätt för gk

Underkänd (0)

Texten är fragmentarisk och den besvarar inte frågorna.
Metodlitteraturen används inte.
Reflektioner framförs inte.
Den tekniska utformningen brister.
Redogör inte för de centrala begreppen och de grundläggande principerna.

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Frågorna besvaras vagt och smalt.
Litteraturen refereras
Reflektioner framförs endast i begränsad utsträckning.
Den tekniska utformningen är nöjaktig.
Refererar begrepp och grundläggande princip
Studerande har försvarliga kunskaper om kvalitetsledning och förbättringsarbete samt hur dessa bör tillämpas, samt en bristfällig förståelse av grundläggande relevanta begrepp.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Frågorna besvaras.
Metodlitteraturen tillämpas.
Texten är reflekterande och kritiska synpunkter finns.
Den tekniska utformningen är god
Förstår och kan förklara begrepp och de grundläggande principerna baserar sig på litteratur. Studerande har goda kunskaper om kvalitetsledning och förbättringsarbete och hur dessa bör tillämpas,

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Frågorna besvaras uttömmande och mångsidigt.
Litteraturen analyseras och tillämpas.
Reflektionen är vetenskapligt analytisk.
Den tekniska utformningen är berömlig.
Har förmåga att se samband och göra egna slutsatser
Använder sig mångsidigt av litteratur
Studerande har utmärkta kunskaper om kvalitetsledning och förbättringsarbete och hur dessa bör tillämpas, samt en god förståelse av grundläggande relevanta begrepp och kan använda dessa självständigt och kritiskt

Förkunskapskrav

VÅV22GV02 Vårdens grunder
VÅV22GV05 Läkemedlesbehandling 1
VÅV22PR01 Praktik: Grundvård