Den interprofessionella social- och hälsovården (4 sp)
Kod: USS22IV02-3005
Förverkligandets information
Anmälningstid
15.06.2023 - 29.08.2023
Tajmning
30.08.2023 - 31.01.2024
Antal studiepoäng
4 op
Andel virtuell undervisning
3 op
Prestationssätt
25 % Kontaktundervisning, 75 % Virtuell undervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till sjukskötare
Lärare
- Minna Syrjäläinen-Lindberg
- Michaela Jalava
Lärare
Minna Syrjäläinen-Lindberg
Grupper
-
ÖH23REGUSS-ÅÖppna YH, Regionalt till sjukskötare, 120 sp
Lärandemål
Studerande:
- har kännedom om det egna yrkesområdet och dess grundbegrepp
- har kunskaper i social- och hälsovårdens uppbyggnad, servicesystem, organisering och framtidsvisioner
- har kompetens i vård i olika hållbara servicemiljöer
- har kunskaper i social- och hälsovårdens lagstiftning
- har grundläggande färdigheter i interprofessionellt arbete
Innehåll
Hälso- och sjukvård i Finland
Betydelsen av sjukskötar- och hälsovårdarprofession
Förvaltningsstrukturer, olika servicemiljöer och servicesystem
Framtidsvisioner
Allmänna lagar inom social- och hälsovården, grunder i patient- och klinetsäkerhet
Interprofessionellt arbete
Tid och plats
Hösten 2023
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Willman A. & Andersson Å. 2021. Sjuksköteska. Ett jobb för livet.
Dahlborg-Lyckehage (red). 2018. Att bli sjuksköterska - en introduktion till yrke och ämne
Klang et al. 2014. Sjuksköterskans omvårdnadskunnande. En praktisk och teoretisk grundbok. Pearson.
Personcentering ...
Crawford, K. 2012. Interprofessional Collaboration in Social Work Practice.
Kline, R. & Preston-Shot, M. 2012. Professional Accountability in social Care and Health.
Quinney, A. & Hafford-Letchfield, T. 2012. Interprofessional Social Work: Effective Collaborative Approaches
Reeves, S., Lewin, S., Espin, S. & Zwarenstein, M. 2010. Interprofessional Teamwork for Health and Social
Care.
Thylefors, I. 2013. Babels torn - Om tvärprofessionellt teamsamarbete.
Juslin E., Liljeroth P. & Vaartio-Rajalin H. 2013. Resursförstärkande mångprofessionell yrkespraxis; social- och hälsovårdsutbildning i utveckling
Tuomela, K. 2017 Moniammatillinen oppiminen yhteistyöosaamisen edistäjänä terveydenhuollossa
Källa: Hoitotiede. 29/4.
Pohjola A. m.fl. 2017. Asiakkaasta kehittäjäksi ja vaikuttajaksi. Asiakkaiden osallisuuden muutos sosiaali- ja terveyspalveluissa.
https://stm.fi/sv/social-och-halsotjanster
övrig material som ges under kursen
Artiklar och databaser
Litteratur och material angående moodlekursen i lagstiftning anges skilt
Undervisningsmetoder
Självstudier
Interaktiva föreläsningar
Lagstiftnings- och servicesystemsdelen, som Moodlekurs, men även handledningstillfällen i form av workshops, Görs parvis
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Moodlekurs i lagsftning och servicesystem:
1) Inlämning av del 1 1 är 5.10.2023
Inlämning av del 2 är 15.12.2023
Uppgifterna görs parvis. Skrifltig respons på Moodle inlämningslåda
2) Uppgift om social- och hälsovårdens uppbyggnad görs parvis och lämnas in på moodle senast 7.12.2023. Uppgifterna presenteras/diksuteras på seminarium 13.12.2023
3) Uppvisning av straffregister till Minna Syrjäläinen-Lindberg
Studerandes tidsanvändning och belastning
Föreläsningar, workshops och seminarium 10 h
Lagstiftnings- och servicesystemsdelen och servicesystem 94 h
Tilläggsuppgifter för studerande
Kursansvarig lärare Minna Syrjäläinen-Lindberg, examinator även Michaela Jalava
Vitsordsskala
H-5
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Moodlekurs i lagstiftning. Bedömningsskala: 0-5. Skilda anvisingar vid kursstart och på Moodle.
Examinator: Michaela Jalava
Bedömningskriterier:
- Inlämning av uppgifterna i den angivna tiden.
- Mångsidig kunskap i lagstiftning och servicesystem inom social- och hälsovården i
förhållande till givna uppgifter och case
- Tillämpning av lagar och servicesystem till praktiken
- Studerandes förmåga att lösa uppgifter och case ur ett helhetsperspektiv.
- Ett gott etiskt förhållningssätt i relation till uppgifter och case skall tydligt framgå i den
skriftliga delen
- Studerandes förmåga till reflektivt tänkande
- Arbetet skrivet enligt YH Novias skrivanvisningar
Uppgift im servicesystem bedöms som Uk-Gk.
Examinator: Minna Syrjäläinen-Lindberg
Underkänd (0)
Arbetet är inte inlämnad inom den angivna tiden. Studerande har inte följt anvisningarna för uppgiften eller för det skriftliga arbetet.
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Uppgifterna är inlämnade i tid.
Studerande har delvis följt anvisningarna för det skriftliga arbetet.
Studernade har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga och tillämpningen är delvis korrekt..
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Uppgifterna är inlämnade i tid.
Studerande kan redogöra för litteraturen och lagstiftningen samt servicesystemet, kan reflektera och motivera sina svar. Studerande har nästan korrekt följt anvisningarna för det skriftliga arbetet . Studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Uppgifterna är inlämnade i tid.
Studerande visar i sina svar korrekt kunskap och kan reflektera och motivera sina svar väl. Tillämpningen är väl gjort.
Studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet.
Förkunskapskrav
Inget