Hoppa till innehåll

Hälsofrämjande vårdarbete i hållbar omgivning (4 sp)

Kod: USS22GV01-3004

Förverkligandets information


Anmälningstid

01.12.2023 - 11.02.2024

Tajmning

12.02.2024 - 02.06.2024

Antal studiepoäng

4 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk

  • Svenska

Utbildning

  • Utbildning till sjukskötare
  • Utbildning till hälsovårdare

Lärare

  • Minna Syrjäläinen-Lindberg
  • Josephine Åberg
  • Pia Liljeroth
  • Jaana-Sofia Tengström

Lärare

Jaana-Sofia Tengström

Grupper

  • USS23F-Å
    Sjukskötare (YH), h23, flerformsstudier, Åbo

Lärandemål

Studerande:
- känner till teorier och aktuell forskning om hälsa och hållbar utveckling och kan tillämpa dem i promotivt-, preventivt- och palliativt vårdarbete
- kan identifiera hälsorisker hos patienter och förstår betydelsen av tidigt stöd på individnivå
- kan under handledning planera och förverkliga interventioner som främjar hälsa och funktionsförmåga tillsammans med individer/grupper i interprofessionella team
- har kompetens i vård i olika servicemiljöer inom den hälsofrämjande arbetet

Innehåll

Principer om hälsa och sjukdom, folkhälsa och folksjukdomar

Hållbar vård på lokal och nationell nivå

Hälsodeterminanter

Epidemiologi

Evidensbaserade hälsofrämjande och förebyggande åtgärder, metoder, rehabilitering

Empowerment

Livsstilsfaktorer och deras inverkan på hälsan, handledning i livsstilsfrågor, egenvård och förbindning

Olika servicemiljöer

Etiska frågor inom hälsofostran

Funktionsnedsättningar/hinder, funktionsförmåga, mätmetoder

Artifiell intelligens

Tid och plats

Våren 2024

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Kurslitteratur:
Beaglehole, R., Bonita & Kjällström T, 2010. Grundläggande epidemiologi sid 17 - 66 och 147 - 250. Studentlitteratur.
Edberg &Wijk 2019 Omvårnadens grunder, hälsa och ohälsa.
Gottlieb, B. 2013. Strengths-Based Nursing Care. s 56 - 103 (finns som e-bok)
Iivanainen & Syväoja. 2016. Hoida ja kirjaa. Sanoma pro.
Klang et.al.2014. Sjuksköterskans omvårdnadskunnade. En praktisk och teoretisk grundbok. Pearson.
Klang & Kneck (red). 2018. Patientundervisning. Ett samspel för lärande. Studentlitteratur.

Artiklar och databaser

En av följande böcker i folkhälsovetenskap:
Kauhanen mfl. Kansanterveystiede. 2013. Sanoma Pro. Helsinki.
Pellmer et.al. 2017. Grundläggande folkhälsovetenskap. Liber.
Svanström, L. 2012. En introduktion till Folkhälsovetenskap. Studentlitteratur

Rekommenderad litteratur:
Andersson, I., Eljertsson, G. 2013. Folkhälsa som tvärvetenskap. Studentlitteratur.
Backman, G. ((ed) 2012. The right to health. Studentlitteratur.
Brulde, B. (red). 2011. Folkhälsoarbetets etik. Lund.
Dahlborg-Lyckhage, E., Lyckhage, G., Tengelin, E. 2015. Jämlik vård. Studentlitteratur.
Eriksson, M. (red) 2015. Salutogenes - om hälsans ursprung. Liber.
Nunes-Ferraz, J., Karlberg, I. 2012. Hälsoekonomi -begrepp och tillämpningar.
Skolin 2018. Näringslära för sjuksköterskor. Teori och praktik. Studentlitteratur.
Studentlitteratur.
Schäfer Elinder, L., Kwak, L. (red) 2014. Evidensbaserat folkhälsoarbete. Studentlitteratur.

Undervisningsmetoder

Föreläsningar med uppgifter
Självstudier
Smågruppsarbeten obligatorisk deltagande
Workshop obligatorisk närvaro
Seminarieuppgift grupparbete
Grupphemtentamen obligatorisk deltagande

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Workshops, smågruppsarbeten och simulering (1 sp) 3.4 och 27.5 obligatorisk närvaro. Muntlig respons under workshoppen. Epidemiologi uppgift under närstudiedagen 3.4. Uppgiften laddas på Moodle. Grupperna läser varandras uppgifter. Kompletteringar enligt examinators anvisingar.

Seminarieuppgift, videofilmas och laddas på Moodle (1 sp) dl.15.3 kl.16.00

Grupphemtentamen (2 sp), inlämning vecka 2.5 kl.16.00. Skriftlig respons på Moodle. Kompletteringar enligt examinators anvisingar.
Studerande använder Novias skrivansviningar i samtliga inlämningsuppgifter.

Studerandes tidsanvändning och belastning

Självstudier 35 h
Föreläsningar samt workshop 30 h
Hemtentamen samt seminarieuppgift 43 h

Vitsordsskala

H-5

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Workshop och simulering GK/UK
Underkänt
Studerande deltar inte i workshop
Studerande är inte en aktiv deltagare under simuleringar
Godkänt
Studernade deltar i simuleringar aktivt

Epidemiologiuppgiften GK/UK
GK
Studernade gör uppgiften och lämnar in den i angiven tid samt läser andras uppgifter enligt anvisingar.
Studerande kopletterar uppgiften vid behov enligt examinators anvisingar.
UK
Studernade lämnar inte in uppgiften eller läser inte andras uppgifter/ kommenterar eller gör inte kompletteringar enligt anvisingarna.

Hemtentamen 1-5:
Skriftlig hemtentamen i grupp bedöms i skalan 0-5. I hemtentamen ska studerande påvisa evidensbaserade kunskaper och färdigheter i resursförstärkande metoder i det hälsofrämjande och förebyggande arbetet. Studerande ska ta i beakatande hållbarheten i omgivningen. Studerande ska visa kunskaper i handledning av individer och grupper till ett hälsofrämjande levnadssätt. Studerande visar att hen förstår betydelsen av mångprofessionellt arbete inom folkhälsoarbete kontext.
Komplettering enligt examinators skilda anvisingar.

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Hemtentamen
I examinationen besvaras alla examinationens delar utgående från få källor, men de olika delar kan inte relateras till varandra eller text är på en ytlig nivå. Studerande använder smalt kurslitteratur eller enbart egna reflektioner som grund för sina svar. Examinationen är inlämnad inom utsatt tid.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Hemtentamen
Studerande svarar på alla examinationens delar utgående från källor men de olika svaren kan inte helt relateras till varandra. Studerande använder både kurslitteratur och sina egna reflektioner som grund för sina svar, men inte systematiskt. Studernade använder sig inte av andra evidensbaserade källor. Examination är inlämnad inom utsatt tid.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Hemtentamen
Studerande svarar på djupgående nivå till alla examinationens delar utgående från olika evidensbaserade källor och kan relatera de olika delarna av examination till varandra. Studerande använder systematiskt kurslitteratur, andra evidensbaserade källor samt sina egna reflektioner som grund för sina svar. Examinationen är inlämnad inom utsatt tid.

Förkunskapskrav

Inget