Inremedicinskt och palliativt vårdarbete (7 sp)
Kod: USS22KV02-3003
Förverkligandets information
Anmälningstid
01.12.2023 - 19.05.2024
Tajmning
20.05.2024 - 15.12.2024
Antal studiepoäng
7 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till sjukskötare
- Utbildning till hälsovårdare
Lärare
- Josephine Åberg
- Michaela Jalava
- Åbo - timlärare Vård
Lärare
Josephine Åberg
Grupper
-
USS23F-ÅSjukskötare (YH), h23, flerformsstudier, Åbo
Lärandemål
Studerande:
- kan i ett interprofessionellt team planera, utföra, utvärdera, dokumentera och rapportera personcentrerad/klientcentrerad hållbar vård i samarbete med patienten och närstående samt påvisar ett reflektivt och etiskt förhållningssätt i vården
- har kompetens i inre medicinskt vårdarbete och kan redogöra för olika hälsohinder, hälsoresurser, sjukdomar, undersökningar och behandlingar samt hur olika sjukdomar och komplikationer kan förebyggas
- behärskar centrala evidensbaserade vårdmetoder i inre medicinsk och palliativ vård och kan utföra kliniska undersökningar, funktionsmätningar och behandlingar
-kan i ett interprofessionellt team bemöta, stöda och handleda patienter och anhöriga vid palliativ vård och dödsfall samt redogöra för och tillämpa centrala lagar och styrdokument
-kan tillgodose olika behov och ge stöd i andliga, existentiella och kulturella behov vid livets slutskede
- kan handleda patienten
- känner till vårdkedjan
- kan planera, utföra och utvärdera säker läkemedelsbehandling
Innehåll
Vården av patienter med olika inre medicinska hälsohinder/sjukdomar
Vård i livets slutskede och identifierande av förändringar och symtom på en nära förestående död
De inre medicinska hälsohinder samt sjukdomar, kliniska undersökningar och funktionsmätningar, evidensbaserade patientcentrerade vård- och rehabiliteringsmetoder.
Personcentrerad/klientcentrarad vårdplanering och vårdsammanfattning vid inre medicinskt vårdarbete och vid palliativ vård
Förebyggande av komplikationer och sjukdomar
Handledningsmetoder
Bemötande och kulturell mångfald
Patient- och klientsäkerhet
Aseptik
Nutrition
Resuscitering i sjukhusmiljö
Vårdkedja och servicesystem
Läkemedelsbehandling
Personcentrerad/klientcentrerad vårdplanering vid palliativ vård
Dokumentation
Lagar och riktlinjer för palliativ vård
Centrala evidensbaserade vårdmetoderna vid palliativ vård
Etiska, andliga och existentiella frågor vid livets slutskede
Stödjande och handledning av anhöriga och deras delaktighet i vården
Tid och plats
Kursen startar i början av maj 2024. Går därtill under hösten 2024. När- och hybridstudier.
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Ekvall, A. & Jansson, A. 2022 (eller 2016). Omvårdnad & Medicin.
Almås H. 2021. Klinisk omvårdnad I och II
Ericson, T & Lind, M. 2020. Medicinska sjukdomar
Ahonen O. 2023. Kliininen hoitotyö - sisätaudit, kirurgia ja syöpätaudit (eller en motsvarande bok, max 5 år gammal)
_______________________________________
Övriga källor / Material:
Medibase
Föreläsningsmaterial
Internetmedicin.se https://www.internetmedicin.se/
God medicinsk praxis https://www.kaypahoito.fi/sv/
Terveysportti: Sairaanhoitajan käsikirja - valda delar
Terveysportti, Sairaanhoitajan tietokannat.- valda delar
Hotus -vårdrekommendationer (inom inremedicin)
Vårdhandboken (de nationella metoderna och riktlinjerna i Sverige).
Aktuella artiklar i yrkes- och vetenskapliga tidskrifter
Iivanainen, A. 2016. Hoida ja kirja. Sanoma Pro. eller THL:s publikationer om dokumentation
Ala-Kokko,T. 2022. Peruselintoimintoijen häiriöt ja niiden hoito. ELLER Svensén, C. & Hjelmqvist, H. 2014. Vätsketerapi eller Donnerdal, L. 2014. Vätskebalans genom omvårdnadsplan. - valde delar
Mutanen, M. & Uusitupa, M. 2012. Ravitsemushoito: suositus sairaaloille, terveyskeskuksille, palvelu- ja hoitokoteihin ja kuntoutuskeskuksiin.
Skolin, I. 2018, Näringslära för sjuksköterskor.
McCormack, B.(red) 2021. Personcentrerade arbetsätt inom vård: teori och praktik.
Andershed, B. et al. 2020. Palliativ vård: Begrepp och perspektiv i teori och praktik. Studentlitteratur
Bengtsson, M.& Lundström, U. Palliativ vård. 2015, Gleerups. Malmö
Palliativisen hoidon asiantuntijaryhmän loppuraportti, 2019, Social och hälsovårdsministeriet
Saarto. T. et al. 2016. Palliativinen hoito. Duodecim
Strang, P. 2020. Palliativ vård inom äldreomsorgen. Vårdförlaget
STM. Asiakas- ja potilasturvallisuusstrategia ja toimeenpanosuunnitelma 2022-2026. (Julkaisu 2022:2) eller Institut för hälsa och välfärd. 2012. Handbook om patiensäkerhet; eller Lindh M.& Sahlqvist L. 2012. Säker vård. Att förbygga skador och felbehandlingar inom vård och omsorg;
Sundelöf, J.,Tegman, P. 2019 Palliativ vård vid demens. Gothia Fortbildning
Undervisningsmetoder
Självstudier
Interaktiva föreläsningar
Seminarie
Smågruppsarbete
Workshops
Övningar
Praktik- och arbetslivssamarbete
Samarbete med Neurocentrum, ÅUCS samt expertföreläsningar från arbetslivet.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
1. Deltagande i Workshop inom inremedicinska temaområden samt expertföreläsning (1 sp)
2. Workshop och seminarie inom palliativt vårdarbete (1 sp)
3. Distansuppgift ( 2,5 sp) - Uppgiften består av 2 delar: Del 1 inlämning september 2024, Del 2 inlämning 8.11.2024
4. Individuell skriftlig examination oktober 2024. Den skriftliga examinationen (2,5 sp) baseras på självstudier, workshops, smågruppsarbete, och föreläsningar.
Omtentamen I är 13,12 .2024 och omtentamen II är 7.2.2025
Alla inlämningar plagiatkontrolleras i Urkund via Moodle
Eventuella kompletteringar av examinationer bör vara gjorda innan 20.12.2024. Ifall någon del är UK e bör kursen i sin helhet gås om
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Självstudier
Interaktiva föreläsningar och smågruppsarbete
Seminarie
Workshopsarbete och övningar
Studerandes tidsanvändning och belastning
27 h / 1 sp
Uppskattade tidsanvändning:
Självstudier och smågruppsarbete inom inremedicinskt vårdarbete 70 h
Workshop / interaktiv föreläsningar inremedicinskt vårdarbete 16h
Självstudier och förberedande arbete inom palliativ vårdarbete 25 h
Workshop och seminarie inom palliativt vårdarbete 4 h
Distansuppgift (3 delar) 73 h
Tentamen 3 h
Tilläggsuppgifter för studerande
Utförligare information om kursen publiceras på kursens Moodle-sida.
Vitsordsskala
H-5
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
1. Deltagande i workshops inom inremedicinskt vårdarbete och smågruppsarbete bedöms GK-UK. Obligatorisk närvaro. För GK vitsord bör studerande aktivt deltagit i alla delar.
2. Workshop och seminarie inom palliativt vårdarbete bedöms GK-UK. För GK vitsord bör studerande därtill aktivt delta i workshopen och gjort förhandsarbete i anslutning till workshop samt deltagit i seminarie
3. Distansuppgiften bedöms i skalan 0-5. Del inlämningarna (GK/UK)
4. Individuell skriftlig examination bedöms i skalan 0-5
Kursvitsord: För godkänt kursvitsord bör alla delar vara godkända. Kursvitsordet räknas: Distansuppgiften är 50 % av helhetsvitsordet (distansuppgit 1 väger tyngre än DIstanuppgift 2) och skriftlig examination 50 % av helhetsvitsordet.
Underkänd (0)
Den skriftliga examinationen bedöms med under 50 % av maximalpoängen i examinationen
__________________________________________________________________________
Distansuppgiften är inte inlämnad inom utsatt tid eller innehåller inte alla krävda delar. Studerande använder sig inte av evidensbaserade källor i arbete.
______________________________________________________________
Studerande har inte deltagit inte aktivt deltagit i workshops-arbeten eller grupparbeten
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Den skriftliga examinationen bedöms med under 70 % av maximal poängen i examinationen
Essäfrågorna i skriftlig examinationen
Studerande svarar på alla uppgiftens delar, men delarna relateras inte till varande. Studerande har ytliga kunskaper i inremedicinskt vårdarbete och inremedicinska hälsohinder/sjukdomar, kliniska undersökningar, funktionsmätningar, och patientcentrerade vård- och rehabiliteringsmetoder samt kan ytligt tillämpa dem i viss mån i en vårdplan/patientcase. Studerande kan bristfälligt beskriva den inremedicinska patientens vårdprocess i relation med sjukskötarens uppgifter. Studerande beaktar etik, patientsäkerhet och kan göra i viss mån egna reflektioner
_______________________________________________________________________
Distansuppgiften innehåller alla krävda delar. Studerande använder kurslitteratur och andra källor ytligt. Studerande har ytliga kunskaper i inremedicinskt och palliativt vårdarbete, vårdmetoder och/eller egna reflektioner är svaga eller saknas. Studerande kan bristfälligt beskriva den inremedicinska patientens vårdprocess i relation med sjukskötarens uppgifter. Studerande nämner etik och patientsäkerhet, egna reflektioner fattas.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Essäfrågorna i skriftliga examinationen:
Studerande svarar på alla uppgiftens delar och kan i viss mån relatera dem till varandra. Studerande har grundläggande kunskaper i inremedicinskt vårdarbete och inremedicinska hälsohinder/sjukdomar, kliniska undersökningar, funktionsmätningar, och patientcentrerade vård- och rehabiliteringsmetoder samt kan tillämpa dem i viss mån i en vårdplan/patientcase. Studerande beskriver den inremedicinska patientens vårdprocess i relation med sjukskötarens uppgifter. Studerande beaktar etik, patientsäkerhet och kan göra egna reflektioner.
_______________________________________________________________________________________________________
Distansuppgiften innehåller alla delar och studerande använder kurslitteratur och källor, men inte mångsidigt. Studerande kan beskriva och har goda kunskaper i inremedicinskt- och palliativt vårdarbete, vårdmetoder och egna reflektioner görs i alla delar. Studerande kan beskriva den inremedicinska patientens vårdprocess i relation med sjukskötarens uppgifter. Studerande beaktar etik, patientsäkerhet och kan göra i viss mån egna reflektioner.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Den skriftliga examinationen bedöms med eller över 90 % av maximal poängen i examinationen.
Essäfrågorna i skriftliga examinationen:
Studerande svarar på djupgående nivå på alla uppgiftens delar och kan relaterad dem till varandra. Studerande har djupa kunskaper i inremedicinskt vårdarbete och inremedicinska hälsohinder/sjukdomar, kliniska undersökningar, funktionsmätningar, och patientcentrerade vård- och rehabiliteringsmetoder samt kan tillämpa dem i en vårdplan/patientcase. Studerande kan beskriva den inremedicinska patientens vårdprocess i relation med sjukskötarens uppgifter och beakta mångprofessionella arbetssättet. Studerande beaktar mångsidigt etik, patientsäkerhet och kan göra egna djupgående reflektioner.
___________________________________________________________________________________________________________
Distansuppgiften innehåller och behandlar på djupgående nivå alla delar. Studerande använder kurslitteratur och källor mångsidigt, samt kan motivera sina tolkningar och kopplingar mellan källor. Studerande har djupa kunskaper och kan djupgående beskriva inremedicinskt och palliativt vårdarbete och vårdmetoder, samt relatera de olika delarna till varandra och till sjukskötarens arbetsuppgifter. Studerande beaktar mångsidigt etik, patientsäkerhet och kan göra egna mångsidiga reflektioner.
Förkunskapskrav
Inget