Hoppa till innehåll

Människans utveckling (3 sp)

Kod: USS22GV03-3004

Förverkligandets information


Anmälningstid

01.12.2023 - 07.01.2024

Tajmning

08.01.2024 - 09.06.2024

Antal studiepoäng

3 op

Andel virtuell undervisning

1 op

Prestationssätt

67 % Kontaktundervisning, 33 % Virtuell undervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk

  • Svenska

Utbildning

  • Utbildning till sjukskötare
  • Utbildning till hälsovårdare

Lärare

  • Michaela Jalava

Lärare

Michaela Jalava

Grupper

  • ÖH23REGUSS-Å
    Öppna YH, Regionalt till sjukskötare, 120 sp

Lärandemål

Studerande:
- förstår betydelsen av hälsa
- förstår människans fysiska, psykiska, kognitiva och sociala utveckling i olika åldrar
- har kunskap om människans olika behov (andliga, existentiella, sexuella)
- kan stöda människan vid utvecklings- och traumatiska kriser

Innehåll

Hälsans dimensioner och hållbar utveckling

Människans livscykel

Människans fysiska, psykiska, kognitiva och sociala utveckling

Tillgänglighet

Andliga behov

Existentiella behov

Sexuella behov

Könsmångfald

Anknytningsteori

Utvecklingspsykologiska teorier

Kriser, traumatiska kriser och krishjälp

Coping

Tid och plats

Ekenäs 8.1-30.4.2024

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Angelöw B & Jonsson T. 2015. Introduktion till socialpsykologi.
Bowlby J. 2010. En trygg bas.
Broberg A, Mothander P, Granqvist P & Ivarsson T. 2008. Anknytningsteori. Betydelsen av nära känslomässiga relationer.
Broberg A, Mothander P, Granqvist P & Ivarsson T. 2008. Anknytning i praktiken. Tillämpning av anknytningsteori.
Grina, T. 2015. Den livsviktiga anknytningen: teori, utredning och behandling.
Eysenck M. (red.) 2000. Psykologi. Ett integrerat perspektiv.
Espen J (red.) 2008. Utvecklingspsykologiska teorier.
Hwang, P & Nilsson B. 2019. Utvecklingspsykologi.
Giddens A. 2014. Sociologi (kap. 2,4,5,9,11,17)
Meeuwisse A. & Swärd H. (red). 2015. Prespektiv på sociala problem.
Repstad P. 2016. Sociologiska perspektiv i vård, omsorg och socialt arbete.
Sundbeck M. 2013. Sexuell hälsa i vården.
Sivonen K. 2000. Vården och det andliga. En bestämning av begreppet andlig ur ett vårdvetenskapligt perspektiv.
Geels A. & Wikström O. 2012. Den religiösa människan. En introduktion till religionpsykologin.
Drakos G. & Hydén L. 2011. Diagnos & identitet.
Övrig ändamålsenlig litteratur.

Undervisningsmetoder

Workshops
Seminarier
Inlämningsuppgift

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Workshops och seminarier enligt läsordning
Individuell inlämningsuppgift, Inlämning på Moodle 12.4

Studerandes tidsanvändning och belastning

Kursintroduktion 2h
Workshops 2h
Seminarier 4h
Workshops uppgift 10h
Individuell inlämningsuppgift 63h

Vitsordsskala

H-5

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

1. Workshops och seminarium. Bedöms som GK/UK. Kriterier för GK är deltagande i Workshop och seminarium
2. Individuell inlämningsuppgift. Inlämning på Moodle Bedöms enligt vitsrodsskala se nedan. Feedback på inlämningsuppgiften sker via Moodle plattformen

Underkänd (0)

Inlämningsuppgiften uppfyller inte kriterierna för vitsord 1, Underkänd uppgift kompletteras enligt examinators feedback och enligt överenskommen tidtabell.

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Inlämningsuppgiften svarar endast delvis eller ytligt på den ställda frågan med stöd av artiklar och övrig facklitteratur. Inlämningsuppgiften har delvis relevant innehåll och tillämpningen av det egna temat beskrivs ytligt och ensidigt. Egna reflektioner förekommer inte eller beskrivs kort. Inlämningsuppgiften är inlämnad inom utsatt tid på Moodle.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Inlämningsuppgiften svarar på den ställda frågan med stöd av artiklar och övriga fackkällor. Inlämningsuppgiften har relevant innehåll och en tillämpning av det egna temat syns. Egna reflektioner förekommer. Inlämningsuppgiften är inlämnad inom utsatt tid på Moodle.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Inlämningsuppgiften svarar mångsidigt på frågeställningar och är skriven utgående från fakta, artiklar och övriga fackkällor. Inlämningsuppgiften har relevant innehåll och tillämpningen av det egna temat syns tydligt. Egna reflektioner och analys beskrivs väl. Inlämningsuppgiften är inlämnad inom utsatt tid på Moodle.

Förkunskapskrav

Inget