Mental- och missbrukarvård (6 sp)
Kod: VÅV22KV12-3002
Förverkligandets information
Anmälningstid
15.06.2024 - 24.11.2024
Tajmning
25.11.2024 - 12.01.2025
Antal studiepoäng
6 op
Andel virtuell undervisning
3.5 op
Prestationssätt
42 % Kontaktundervisning, 58 % Virtuell undervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Antal studerande (min. - max.)
10 - 30
Utbildning
- Utbildning till sjukskötare
- Utbildning till hälsovårdare
- Utbildning till barnmorska
Lärare
- Marlene Gädda
Lärare
Marlene Gädda
Grupper
-
UHV22D-VHälsovårdare (YH), h22, dagstudier, Vasa
-
UBM22D-VBarnmorska (YH), h22, dagstudier, Vasa
Lärandemål
Studerande:
- har kunskap om och en förståelse för de vanligaste formerna av psykisk ohälsa
- har kunskap om och behärskar mentalvårdens olika behandlings- och vårdmetoder
- kan bedöma vårdbehovet hos personer i behov av akut psykiatrisk vård
- kan definiera riskbruk, skadligt bruk/missbruk, beroende och medberoende
- har kunskap om olika former av missbruk; främst alkohol, narkotika och läkemedel
- har kunskap om olika former av behandling och psykosocial vård
- har färdigheter att ingripa i tid, informera, ge råd och handleda klienten och närstående i missbruksfrågor
- förstår betydelsen av hälsofrämjande och förebyggande insatser och vård samt rehabilitering vid psykisk ohälsa och vid missbruk och beroende
- kan tolka den centrala lagstiftningen och den nationella planeringen för området och kan tillämpa kunskaperna i yrkesutövning
- behärskar den medicinska terminologin och läkemedelsbehandlingen inom området
- kan interagera professionellt och vårdande med klienter/patienter i olika åldrar och med varierande bakgrund samt med deras närstående
- respekterar patienten/klienten och bemöter hen som expert på sitt eget liv
- kan stöda och handleda klienten/patienten och närstående att engagera sig i vården
Innehåll
Psykisk ohälsa
Missbruk och beroende
Tid och plats
Hösten 2024 och Våren 2025
Alere
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Molin, J.&Wiklund Gustin, L. (red.) 2024. Omvårdnad vid psykisk ohälsa - på grundläggande nivå, Studentlitteratur AB, Lund
Andersson Höglund. I. & Hedman Ahlström. B. 2014. Psykiatri 2, Sanoma Utbildning AB, Stockholm
Allgulander, C. 2019. Klinisk Psykiatri, Studentlitteratur, Lund
Lindqvist B. & Hildebrand Karlén. 2023. Handbok i missbruks- och beroendepsykologi, Liber, Stockholm
Lagstiftning
Medibas
Aktuell forskning
M.m. enl lärarens anvisningar
Undervisningsmetoder
Föreläsningar
Självstudier; individuellt och grupp
Workshop
Studiebesök?
Erfarenhetsexpert
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Presentas på moodle
Förverkligandets alternativa prestationssätt
självstudieuppgifter
grupparbete
moodletest
Studerandes tidsanvändning och belastning
27h/sp
Tilläggsuppgifter för studerande
Obligatorisk närvaro vid Introduktion, Workshop, Seminarie
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.
Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga.
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter
Bedömingskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella
Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas arbeten och kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället.
Underkänd (0)
För skriftliga uppgifter:
Den studerande har inte följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten saknas. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan inte det väsentliga
För tentamen:
Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan inte det väsentliga.
För skriftliga uppgifter
Den studerande har inte följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten saknas. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan inte det väsentliga
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
För skriftliga uppgifter:
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga
För tentamen:
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)
För skriftliga uppgifter:
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
För skriftliga uppgifter:
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.
För tentamen:
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter
För skriftliga uppgifter:
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad
Bedömningskriterier, berömliga (5)
För skriftliga uppgifter:
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)
För tentamen:
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella
För skriftliga uppgifter:
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)
Förkunskapskrav
VÅV22GV01/BM22GV01/HVV22GV01 Sjukskötarens profession, Sjukskötarens och barnmorskans profession, Sjukskötarens och hälsovårdarens profession