Forskningsmetodik och vårdteori (7 sp)
Kod: VÅV22UV01-3002
Förverkligandets information
Anmälningstid
15.06.2024 - 25.08.2024
Tajmning
02.09.2024 - 13.12.2024
Antal studiepoäng
7 op
Andel virtuell undervisning
4 op
FUI-andel
2 op
Prestationssätt
43 % Kontaktundervisning, 57 % Virtuell undervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Antal studerande (min. - max.)
10 - 30
Utbildning
- Utbildning till sjukskötare
- Utbildning till hälsovårdare
- Utbildning till barnmorska
Lärare
- Ralf Lillbacka
- Anita Wikberg
Lärare
Anita Wikberg
Grupper
-
UHV22D-VHälsovårdare (YH), h22, dagstudier, Vasa
-
UBM22D-VBarnmorska (YH), h22, dagstudier, Vasa
Lärandemål
Studerande:
- känner till grundläggande kunskaps- och vetenskapsteori
- kan söka efter evidensbaserad kunskap och vetenskapliga artiklar
- kan återge forskningsprocessen, samt tillämpa de olika faserna i forskningsprocessen
- förstår och kan beskriva kvalitativa och kvantitativa närmelsesätt och kunskapsintressen
- känner till olika forskningsmetoder och hur de används
- har kunskap om olika vårdteorier och vårdmodeller, samt deras tillämpningsområden
- kan använda de vanligaste metoderna för kvalitativ och kvantitativ datainsamling och dataanalys inom vårdforskning
- kan göra valda statistiska beräkningar och tester
- har beredskap att under handledning och gradvis alltmer självständigt utföra ett examensarbete på kandidatnivå (YH)
Innehåll
Forskningsmetodik, forskningsprocessen och vårdteori
Kvalitativa metoder
Kvantitativa metoder
Tid och plats
Hösten 2024
Alere, Novia + virtuellt
Se schema
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Kvalitativ metodik:
Alligood, M. (2022). Nursing Theorists and their work. St. Louis, Missouri: Elsevier. (eller tidigare upplagor)
Birkler, J. (2022). Vetenskapsteori en grundbok. Stockholm: Liber.
Carlsson, T. & Georgsson, S. (2021). Forskningsetik. Ingår i Oscarsson M & Gerorgsson S. (red.). Etik för barnmorskor. Lund: Studentlitteratur, s 293- 308.
Forskningsetiska delegationens dokument tenk.fi
Henricson, M. red. (2023). Vetenskaplig teori och metod. Från idé till examination inom vård och hälsovetenskaper. Lund: Studentlitteratur. (eller tidigare upplagor)
Lundgren I, et al. (Eds.). (2022). Theories and perspectives for midwifery a Nordic view. Lund: Studentlitteratur.
Wiklund Gustin, L. (2012). Omvårdnadsteorier i klinisk praxis. Natur och kultur.
+ annan valfri relevant litteratur.
Kvantitativ metodik:
som bredvidläsning rekommenderas Holme, I.M. & Solvang, B.K. (1992). Forskningsmetodik. Kvalitativa och kvantitativa metoder. Lund: Studentlitteratur. Widjeskog, Ö. 1995 (eller nyare upplaga). Statistik. En introduktion. Åbo: W-statistik, samt av examinator anvisad litteratur
Undervisningsmetoder
Kvalitativ metodik: Förläsningar, skriftliga arbetsuppgifter, individuellt arbete och grupparbete, självstudier och hemtentamen
Kvantitativ metodik: föreläsningar, dataövningar samt övningsuppgift
Obligatorisk närvaro
Praktik- och arbetslivssamarbete
Studerande gör en intervju om ett gemensamt ämne som bestäms i klass.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Deadline för uppgifter och hemtentamen i Moodle
Internationella kontakter
Besök av en professor i barnmorskevetenskap från Sydafrika v 39.
Då går lektionerna på engelska
Förverkligandets alternativa prestationssätt
kvalitativ metodik
4 uppgifter GK/UK se närmare i Moodle
+ hemtentamen 0-5
Validering enligt Novias allmänna anvisningar.
Kvantitativ metodik: skriftlig övningsuppgift (bedöms enligt skalan 1-5)
Se Novias anvisningar för validering
Studerandes tidsanvändning och belastning
7 sp motsvarar 189 timmar studier för studerande.
Kvalitativ metodik 5sp
Introduktion 2h, föreläsning om intervju inklusive övningar 4h, forskningsprocessen 4h, kvalitativ innehållsanalys inklusive övningar 8h, vårdteori 2h
Övrigt: inbandade föreläsningar i Moodle, självstudier och individuella eller grupparbeten lämnas in i Moodle.
Kvantitativ forskningsmetodik är 1,5 sp vilket motsvarar 40,5 timmars arbete varav 8 är schemalagda lektioner och seminarier, den resterande delen är eget arbete. Arbetet i grupp lämnas in på överenskommet datum efter lektionerna.
Periodisering av innehållet
-
Tilläggsuppgifter för studerande
Kursen hålls både för barnmoskestuderande och hälsovårdarstuderande tillsammans.
Mer information om kursens innehåll i Moodle
Obligatorisk närvaro på vissa delar som anges i Moodle.
Allmän feedback till hela gruppen, individuell feedback på begäran.
Använd Novias skrivanvisningar för examensarbetet i uppgifterna.
AI är inte tillåtet om det inte uttryckligen anges att det ska användas.
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.
Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga.
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter
Bedömingskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella
Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas arbeten och kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
För arbetsuppgift 1-4 bedömning GK/UK
Se detaljer i Moodle
För hemtentamen bedömning 0-5
Kvantiativ uppgift bedöms med vitsord 1-5
Underkänd (0)
Underkänt vitsord i de skriftliga arbetena ges då arbetet inte uppfyller de krav som ställs på godkänt vitsord. De krav som ställs för att erhålla godkänt vitsord finns tillgägnliga på Moodlesidan skapad för kursen.
Tenten bedöms på basen av de svar som getts och dessa bedöms och om antalet poäng inte kommer upp till 50% av det maximala underkänns tenten.
Den kvantitativa övningsuppgiften bedöms på motsvarande sätt, enligt andel korrekta svar.
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
50-69% rätta svar
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
70 - 89% rätta svar
Bedömningskriterier, berömliga (5)
90-100% rätta svar
Förkunskapskrav
VÅV22IN01 Introduktion till högskolestudier och kommunikation
VÅV22GV01/BM22GV01/HVV22GV01 Sjukskötarens profession, Sjukskötarens och barnmorskans profession, Sjukskötarens och hälsovårdarens profession