Examensarbete 2 (6 sp)
Kod: VÅV22EX02-3002
Förverkligandets information
Anmälningstid
15.06.2024 - 02.01.2025
Tajmning
07.10.2024 - 31.01.2025
Antal studiepoäng
6 op
Andel virtuell undervisning
1 op
FUI-andel
6 op
Prestationssätt
84 % Kontaktundervisning, 16 % Virtuell undervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Antal studerande (min. - max.)
10 - 30
Utbildning
- Utbildning till sjukskötare
- Utbildning till hälsovårdare
- Utbildning till barnmorska
Lärare
- Anita Wikberg
Lärare
Anita Wikberg
Grupper
-
UHV22D-VHälsovårdare (YH), h22, dagstudier, Vasa
-
UBM22D-VBarnmorska (YH), h22, dagstudier, Vasa
Lärandemål
Studerande:
- kan analysera datamaterialet i sitt examensarbete som utgår från friska eller sjuka enskilda personer och/eller gruppers behov eller problem, alternativt evidensbaserad vård eller undervisning i hälsovård för enskilda personer och mindre grupper vid vårdinrättningar eller ute i samhället
- kan bedöma forskningsetiska aspekter i sitt examensarbete
- har förmåga att analysera vetenskaplig kunskap och kan tillämpa kunskapen i vårdarbetet
- kan tillämpa ett vårdteoretiskt perspektiv i olika vårdsammanhang
Innehåll
Forskningsprocessen
Mellanseminarium
Tid och plats
Seminarium enligt schema i januari-februari 2025
Handledning enligt individuellt schema
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Enligt temat för examensarbetet samt valfri litteratur inom forskningsmetodik
Se VÅV22UV01-3002
Undervisningsmetoder
Individuellt arbete under handledning
Seminarium för presentation av delar av examensarbetet, diskussion och handledning
Praktik- och arbetslivssamarbete
Arbetet kan vara ett beställningsarbete från en vårdorgansiation.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Se schema, seminarium i januari-februari 2025
Internationella kontakter
-
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Se Novia anvisningar för validering
Studerandes tidsanvändning och belastning
Tidsåtgången för studerande är 162 timmar (6 sp) huvudsakligen självständigt arbete med tillgång till individuell handledning
Bedömningskriterier, godkänt/underkänt
GK/UK
enligt kriterier i den praktiska guiden
Periodisering av innehållet
oktober- januari-february
Tilläggsuppgifter för studerande
Godkänd prestation som omfattar teoretisk underbyggnad för examensarbetet, beskrivning av metod för studien samt insamlat data och påbörjad analys.
Använd Novias instruktioner för att skriva examensarbete och wordformat som finns på Novias hemsida.
Vitsordsskala
Godkänd/Underkänd
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.
Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga.
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter
Bedömingskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella
Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas arbeten och kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Det teoretiska ramverket för examensarbetet kan godkännas som lämpligt och uttömmande, metododlogin är beskriven, datainsamlingen är i det närmaste klar och analysen påbörjad. Manuskriptet för examensarbetet är under arbete.
Förkunskapskrav
VÅV22EX01 Examensarbete 1