Hoppa till innehåll

Funktionella metoder (3 sp)

Kod: SO22SOP3-3002

Förverkligandets information


Anmälningstid

01.12.2023 - 15.01.2024

Tajmning

15.01.2024 - 11.04.2024

Antal studiepoäng

3 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk

  • Svenska

Utbildning

  • Utbildning till socionom

Lärare

  • Peter Edelsköld
  • Janina Dahla
  • Carolina Silin

Lärare

Janina Dahla

Grupper

  • USO23D-Å
    Socionom (YH), h23, dagstudier, Åbo

Lärandemål

Studerande:
- förstår hur funktionella metoder kan tillämpas i interaktionen med olika målgrupper.
- kan främja delaktighet, engagemang och reflektion hos målgruppen med hjälp av funktionella metoder.

Innehåll

- processhandledning och gruppdynamik
- resursförstärkande arbetssätt
- skapande metoder
- rörelsebaserade metoder
- kommunikation, delaktighet och reflektion
- handledning genom funktionella metoder

Tid och plats

Åbo 15.1-11.4.24

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Rekommenderad litteratur
Andersson, C., Fagerström, U. (2020). Rörelseglädje för hållbara barn. Fysisk aktivitet och välbefinnande i förskolan. Stockholm: Gothia Fortbildning.
Freire, P. 1993. Pedagogy of the oppressed. New York: Continum.
Huhtinen-Hildén L., Lamppu M. (Eds.)., (2018). Odottamattomia aarteita: Ilmaisua, leikillisyyttä ja luovaa toimintaa ryhmässä. Metropolia Ammattikorkeakoulu.
https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/152798/2018_huhtinen_hilden_lamppu_odottamattomia_aa
Hytti, T., Kähkönen, P. (2019) Pelillisyys ja leikillisyys aikuissosiaalityössä. Socca.
https://www.socca.fi/files/8590/Pelillisyys_ja_leikillisyys_aikuissosiaalityossa_-opas.pdf
Karjalainen, A-L. (toim.) 2019. Luovan toiminnan työtavat. Käsikirja sosiaali- ja terveysalalle. PS-kustannus. Otavan kirjapaino.
Karlsson, L. 2000. Sadutus – Avain osallistavaan toimintakulttuuriin. Jyväskylä: PS-kustannus
Karlsson, L. Barnen berättarprojektet
https://www.edu.helsinki.fi/lapsetkertovat/svenska/Publikationer/KullerbyttaLiisa.htm
Kurki, L. 2000. Sosiokulttuurinen innostaminen. Tampere: Vastapaino.
Lahdelma, H. (2021). Uppmärksamhet genom innogympa. Valteri. Förverkligande.
Mihaly Csikszentmihalyi. 2008. Flow: The Psychology of Optimal Experience / Flow: Den optimala upplevelsens psykologi.
Räty, K. 2011. Elämyspedagoginen ohjaaminen. Lahti: Outward Bound Finland ry.
Sjøvold, E. 2008. TEAMET - Utveckling, effektivitet och förändring i grupper. Malmö: Liber.
Wikander, S. 2008. Massagesagor – Beröring som ökar ditt barns lugn, empati, kreativitet och
självkänsla. Ica bokförlag.
Öhman, M. 2011. Det viktigaste är att få leka. Stockholm: Liber.

Undervisningsmetoder

Närundervisning, praktiska övningar, metodverkstäder och självständigt arbete

Praktik- och arbetslivssamarbete

Kursen Funktionella och kreativa metoder sker i samarbete med Turun AMK.
Kursen är en del av projektet Hallå 2 . Fördjupat samarbete Novia-Turku AMK
Under närstudietillfällena möts och samarbetar finskspråkiga och svenskspråkiga studerande.
I kursen kan de praktiska övningarna genomföras på det egna modersmålet, föreläsningsspråket kan vara finska eller svenska. Målet är att våga närma sig de andra inhemska språket och hjälpa varandra att förstå.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Obligatorisk närvaro under närstudierna.Närstudier och självstudier (2 sp) närstudierna insatt schema. Frånvaro kompenseras med kompensationsuppgift enligt instruktioner på kursens Moodle-sida.
Examination reflektionsdagbok och posterpresentation (1sp)
Närstudier och självständigt arbete mellan närstudiedagarna. Under kursens gång skapar studerande en reflektionsdagbok/ inlärningsdagbok relaterad till närstudierna
Inlämning 5.4.23
Närstudiedagar finns reserverad tid för posterpresentation den 8 och 11.4.23

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Vid frånvaro ansvarar studerande för att, utgående från undervisningsmaterialet och tillhörande litteratur, reflektera över den teori som har presenterats i materialet och för att göra de övningar som hör till det missade tillfället.
Studerande ska också berätta vilka tankar och känslor som väcktes av övningarna, samt hur övningarna kunde tillämpas med olika målgrupper.
Alternativt kan studerande själv komma med förslag hur hen kunde komplettera undervisningstillfället.
Krav på kompensationsuppgiftens längd 2 sidor, lämnas in på kursens Moodle sida, under inlämning:
komplettering vid frånvaro”. Deadline för kompensationsuppgifterna och inlämning 5.4.23

Studerandes tidsanvändning och belastning

Schemalagda studier obligatorisk närvaro och självstudier. (2sp)
Examination och posterpresentation (1sp)

Närstudierna är gemensamma för alla studerande och sker på måndagar utsatta datum kl. 15.15-18.00

Examinationen sker på eget modersmål

15.1. Introduktion och kursstart. Lärare: Janina Dahla, Peter Edelsköld, Carolina Silin och Kaija Penttala. Plats YH Novia Henriksgatan (Rum101)
Tema: Skapande verksamhet ur psykologisk synvinkel/ Luovuuden psykologia (KP)

22.1. Visuell facilitering/ Visuaalinen fasilitointi (CS) Välmående i naturen /Hyvinvointia luonnossa (JD) YH Novia (rum103 OCH 104)

29.1. Välmående i naturen/Hyvinvointia luonnossa (JD) Visuell facilitering/ Visuaalinen fasilitointi (CS) YH Novia (RUM 103 OCH 104)

5.2. Utopiverkstad / Utopiatyöpaja (CS) Symboler och kort /Symbolit ja kortit / (PE) YH Novia (101 o. 104)

12.2. Symboler och kort/ Symbolit ja kortit (PE) Utopiverkstad /Utopiatyöpaja (CS) YH Novia (rum 101 o 104)

26.2. Musik och välmående/ Musiikki ja hyvinvointi/ (KP) Sinnesstimulering /Aistien stimulaatio (JD) Turun AMK

4.3. Sinnesstimulering /Aistien stimulaatio (JD) Musik och välmående/ Musiikki ja hyvinvointi / (KP) Turun AMK

11.3. Karriärvägledning/ Uraohjausta (PE) Positiivisen psykologian menetelmiä / Praktiska övningar i positiv psykologi (KP) YH Novia (rum 101 o 104 och 315–316)

18.3. Praktiska övningar i positiv psykologi/ Positiivisen psykologian menetelmiä (KP) / Karriärvägledning/ Uraohjausta (PE) YH Novia (rum 101,104 och 315–316)

25.3. Kroppsliga övningar och narrativa arbetsmetoder/ Kehollisia harjoituksia ja tarinallisia työtapoja / (KP) Turun AMK (JD)

Examination för YH Novia studerande USO23D innehåller en Reflektionsdagbok och Posterpresentation på eget modersmål
8.4 kl.8.15-12 Posterpresentation YH Novia HG101 (JD)
11.4 kl. 13-17.00 Posterpresentation YH Novia HG101kl (JD)

Tilläggsuppgifter för studerande

Lärare: Janina Dahla (kursanvarig ,epost janina.dahla@novia.fi ) Peter Edelsköld, Carolina Silin, Kaija Penttala från Turun AMK
Mer information och material läggs in på kursens virtuella plattform Moodle.

Validering enligt instruktioner för identifiering och erkännande av tidigare förvärvad kompetens.
I sådana fall används bedömningsskalan godkänd/underkänd

Vitsordsskala

H-5

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

1.Deltagande i närstudier och övningsuppgifter 2sp (GK/UK)
Godkänd: Studerande har aktivt deltagit i alla obligatosiska närsstudietillfällen. Godkända övningsuppgifter.
Underkänd: Studerande har inte deltagit i alla obligatiosriska närstudietillfällen. Underkända övningsuppgifter.
2. Reflektionsdagbok och posterpresentation 1sp (0-5)
- Reflektionsdagbokensstruktur, kreativa utformning och läsbarhet
- Temat för varje närstudietillfälle behandlas tydligt och strukturerat.
- Innehållsmässig sakkunskap
- Förmåga att reflektera kring tillämpning av funktionella metoder och professionellt förhållningssätt
- Förmåga till kritiskt granskning och sjävutvärdering
- Posterpresentation: innehåll och kreativ presentation

Bedömning enligt skala 0-5. Sammanfattad feedback sätts in på moodle då kursen är utförd under utsatt tid.
Vid validering bedöms kursen Godkänd/Underkänd

Förkunskapskrav

Inga