Hoppa till innehåll

Socialpedagogiskt arbete bland unga (5 sp)

Kod: SO22SOP5-3002

Förverkligandets information


Anmälningstid

01.12.2023 - 05.03.2024

Tajmning

05.03.2024 - 16.04.2024

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk

  • Svenska

Utbildning

  • Utbildning till socionom

Lärare

  • Åbo – timlärare Socionom
  • Peter Edelsköld

Lärare

Peter Edelsköld

Grupper

  • USO23D-Å
    Socionom (YH), h23, dagstudier, Åbo

Lärandemål

Studerande:
- har kunskap om ungas livsvillkor, resurser och stöd i vardagen.
- har kunskap om det sociala ungdomsarbetets former.
- kan tillämpa socialpedagogikens verksamhetsprinciper i arbete bland unga.
- kan planera, förverkliga och utvärdera socialpedagogisk verksamhet för unga.
- kan stöda utvecklingen och främja delaktighet bland unga genom att tillämpa resursförstärkande metoder.

Innehåll

- ungdom som fenomen
- ungas identitetsutveckling
- ungas livsvillkor
- det socialpedagogiska ungdomsarbetets former
- ungdomslagen, delaktighet
- digitalisering och sociala medier
- lösningsfokuserade samtal med unga
- kulturella uttryck
- hållbarhet inom ungdomskulturen
- sexualhandledning
- planering, förverkligande och utvärdering av socialpedagogisk verksamhet för unga

Tid och plats

5/3-16/4 2024
Campus Åbo och delvis i Teams

Studiematerial och rekommenderad litteratur

LAGSTIFTNING

Ungdomslagen (1285/2016)

Kommunallagen (410/2015): I lagen föreskrivs bl.a. om ungdomsfullmäktige i kommunen. Ungas delaktighet, påverkan och hörande av unga ingår i både lagarna (kommunlagen 26 § och ungdomslagen 24 §)

Statsrådets förordning om ungdomsarbete och ungdomspolitik (211/2017) trädde i kraft den 13 april 2017.

STYRDOKUMENT

Riksomfattande program för ungdomsarbetet och ungdomspolitiken (RUNGPO) 2024-2027
(Nätpublikation)


OBLIGATORISK ELLER VALFRI LITTERATUR

Den svenskspråkiga ungdomsbarometern 2022, Magma (Nätpublikation)

Hoikkala T & Sell A (2010) Ungdomsarbete är nödvändigt. Teoretisk underbyggnad, metodernas begränsningar och möjligheter (Nätpublikation)

Kiilakoski T. & Kauppinen E. (2021) Oppiminen nuorisotyössä. Kiistanalainen käsite käytännössä. Sosiaalipedagoginen aikakauskirja. (Nätpublikation).

Nivala E & Ryynänen S (2019) Sosiaalipedagogiikka. Kohti inhimillisempää yhteiskuntaa. Gaudeamus Oy

Nivala E & Ryynänen S (2024) Sosiaalipedagogiikka. Kohti inhimillistä yhteiskuntaa ja kestävää elämää. Gaudeamus Oy

Nivala E & Saastamoinen M (red) (2010) Ungdomsfostrans teori och utgångspunkter och inlägg
(Nätpublikation)

Nuorisobarometri 2023 (Katsaus nuorten hyvinvointiin 2023). Valtion nuorisoneuvosto (Nätpublikation)

En utredning om det finlandssvenska ungdomsarbetet 2017, sammanställt av Jessica Lerche, Greta Storlund och Oscar Ohlis, Luckan rf. (Nätpublikation)

Ålands Landskapsregering (2014) Ungdomspolitiskt program för landskapet Åland (Nätpublikation)


ÖVRIG REFERENSLITTERATUR

Barnavårdsföreningen i Finland, Högklasser
https://bvif.fi

Den sökandes blick (Uppsökande verksamhet)
(Nätpublikation)
http://www.nuorisotutkimusseura.fi/julkaisuja/den_sokandes_blick.pdf

Digitalisering och ungdomsarbete (2019) Lauha H & Nolvak K (red.). Verke - Kompetenscentret för digitalt ungdomsarbete i Finland. Nätpublikation www.verke.org

Eduskunnan tarkastusvaliokunnan julkaisu 1/2013
Nuorten syrjäytyminen, tietoa, toiminta ja tuloksia?
(Nätpublikation)

Ehyt.fi

Finlands ungdomsarbete Allianssi rf
http://www.alli.fi/etusivu

Folkhälsan, Verksamhet för unga
https://www.folkhalsan.fi/unga/

Friendsrapporten 2023, friends.se (Nätpublikation)

Harkko, J, Lehikoinen T, Lehto S & Ala-Kauhaluoma (2016), Onko osa nuorista vaarassa syrjäytyä pysyvästi? Nuorten syrjäytymisriskit ja aikuisuuteen siirtyminstä tukeva palvelujärjestelmä. Sosiaali- ja terveysturvan tutkimuksia, 144/2016 (Nätpublikation)

Hälsa i skolan, undersökning (THL 2024)

Kompetenscenter Nuoska

Koordinaatti

Linnakangas, R & Suikkanen A. Varhainen puuttuminen Mahdollisuus nuorten syrjäytyminsen ehkäisemisessä (2004) Sosiaaali- ja terveyrministeriön selvityksiä.
(Nätpublikation)

Luckan Unginfo

Maahanmuuttajataustaisten nuorten
terveys ja hyvinvointi.
(Nätpublikation)

Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor, www.mucf.se


Nuorisotutkimus-lehti. Julkaisija: Nuorisotutkimusseura ry. ISSN 0780-0886
(Nätpublikation)

Nuorisotyö. Julkaisija: Suomen Nuorisotyö ry.
(Nätpublikation)

Nuorisotyö-lehti. Julkaisija: Suomen Nuorisoyhteistyö Allianssi. ISSN 0355-7553
(Nätpublikation)

Nuorisotyön käsikirja, 2005, Tuominen H & Paananen, T (toim.). Det finns ett kapitel av Pokka som behandlar specifikt kyrkans ungdomsarbete ur ett socialpedagogiskt perspektiv.

Nuorten perheet ja läheissuhteet. Nuorten elinolot -vuosikirja 2020
Tiina Valkendorff & Ella Sihvonen (toim.) Nätpublikation

Nyyti ry

Rosenholm, J. (2023) Slutrapport: Ung i Åboland. "Copy-paste fungerar inte". Luckan r.f.

Skapa plats - en normutmanande bok för en mer inkluderande skola (2020). Ekvalita

Statens ungdomsråd, tietoanuorista.fi (Nätet)

ULA nätverket
www.ula.fi

Unga i församlingen, 2013, Helsingfors:Kyrkostyrelsen
(Nätpublikation)
http://sakasti.evl.fi/sacrista

Unga röster 2017. En rapport där unga ger sin syn på framtid, jobb, skola och politik, mentor.se
ungdomar.se, Fryshuset (Nätpublikation)

Ungdomsbarometern (görs varje år). Statens ungdomsråd , tietoanuorista.fi
(Nätpublikation)

Verke.org:
-Verktygslåda för digitalt kunnande inom ungdomsarbete:
https://www.verke.org/sv/publikationer/verktygslada-for-digitalt-kunnande-inom-ungdomsarbetet/

-Kompetenskriterier inom digitalt ungdomsarbete:
https://www.verke.org/uploads/2021/05/b4e3bcfd-verke_osaamiskriteetit_ru-1-1.pdf

www,ungdomsarbete2030.fi


TIPS

Dunkels, Elza. Kolla t.ex. Dunkels forskningblogg www.kulturer.net/ eller hennes böcker, en del av dem finns tillgängliga på nätet. Dunkels är pedagogisk forskare från Umeå universitet och intresserar sig bland annat för digitalisering, unga och nätet, nätkulturer, skärmtid m.m.

Undervisningsmetoder

Föreläsningar, gruppuppgift inklusive studiebesök, smågruppsarbete, självstudier.

Praktik- och arbetslivssamarbete

I kursen ingår studiebesök, intervjuer med professionella och gästföreläsningar

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

16/4 2024: Seminarium, grupprapport
22/4 2024: Individuell litteraturrecension, individuell inlärningsuppgift, eventuella kompensationsuppgifter.

Förverkligandets alternativa prestationssätt

1 Individuell skriftlig litteraturrecension, inklusive smågruppsarbete, 1,5 sp, deadline 22/4 2024
2 Skriftlig grupprapport och seminarium, inklusive smågruppsarbete, 2 sp, deadline 16/4 2024
3 Individuell inlärningsuppgift (Planering, förverkligande och utvärdering av aktivitet), 1 sp, deadline 22/4 2024
4 Aktivt deltagande i obligatorisk undervisning, 0,5 sp, deadline för eventuella kompensationsuppgifter 22/4 2024

Mer instruktioner om examinationerna finns i kursens Moodle

Studerandes tidsanvändning och belastning

15 h obligatorisk undervisning på Campus med Peter Edelsköld
3 h undervisning på Campus med NN
3 h undervisning i Teams med Suss Åhman
2 h undervisning på Campus med Maria Fuchs
12 h obligatoriskt schemalagt smågruppsarbete i Teams med Peter Edelsköld
6 h obligatoriskt seminarium på Campus med Peter Edelsköld
Totalt 41 h schemalagd verksamhet
Kursen omfattar 5 sp à 27 h = 135 h
Den ickeschemalagda arbetsinsatsen för varje deltagare beräknas vara cirka 94 h.

Tilläggsuppgifter för studerande

Vid validering av tidigare förvärvad kunskap används bedömningsskalan godkänd/underkänd

Frågor angående kursen ställs på kursens handledningsforum på Moodle. Kursansvarig lärare besvarar frågor och handleder i handledningsforumet i regel varje måndag under kurstiden.

Det är inte tillåtet för studerande att använda artificiell intelligens för att skapa innehållet i examinationerna. Artificiell intelligens får dock användas för idéer, planering och granskning av språkdräkt.

Vitsordsskala

H-5

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

1 Individuell skriftlig litteraturrecension, 1,5 sp, bedömning enligt skalan 0-5
-Studerandes förmåga att sammanfatta och återge innehållet i texterna.
-Förmåga till kritisk granskning av texterna.
Godkänt smågruppsarbete
Kort feedback ges på Moodle på samma ställe där recensionen inlämnats
Examinator: Peter Edelsköld

2 Skriftlig grupprapport och seminarium, 2 sp, bedömning enligt skalan 0-5
-Rapportens relevans för yrkesområdet
-Relevanta och mångsidiga källor
Godkänt smågruppsarbete
Aktivt deltagande i seminariet.
Kort feedback ges i samband med seminariet.
Examinator: Peter Edelsköld

3 Individuell inlärningsuppgift (Planering, förverkligande och utvärdering), 1 sp, bedömning enligt skalan GK/UK
-Studerande kan tillämpa socialpedagogiska principer
-Relevant aktivitet
-Studerande har en tydlig pedagogisk planering och kan utvärdera enligt given modell
Kort feedback ges på Moodle på samma ställe där rapporten inlämnats.
Examinator: Peter Edelsköld

4 Aktivt deltagande i obligatorisk schemalagd undervisning (15 h) , 0,5 sp, bedömning enligt skakan GK/UK

Förkunskapskrav

Inga