Hoppa till innehåll

Socialgerontologi (5 sp)

Kod: SO22SOS4-3002

Förverkligandets information


Anmälningstid

15.06.2024 - 11.10.2024

Tajmning

11.10.2024 - 04.12.2024

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk

  • Svenska

Utbildning

  • Utbildning till socionom

Lärare

  • Daniela Sundell
  • Janina Dahla

Lärare

Janina Dahla

Grupper

  • USO23D-Å
    Socionom (YH), h23, dagstudier, Åbo

Lärandemål

Studerande:
- har kunskap om socialgerontologisk teori och förmåga att reflektera kritiskt kring kategorisering av äldre.
- kan bemöta seniorer deras anhöriga och kan handleda dem inom det sociala servicesystemet.
- kan tillämpa, planera och utvärdera resursförstärkande metoder för äldre i syfte att främja hälsa och funktionsförmåga.

Innehåll

- perspektiv på åldrande i olika kontext
- samhällsaktuella trender och utvecklingsmöjligheter inom socialgerontologin
- fysisk, psykiska och sociala utmaningar bland äldre
- serviceformer och -tjänster för äldre/tredje sektorn
- socialhandledning och serviceplanering
- digital välfärdsteknik som stöd i vardagen för äldre
- närståendevård och anhörigstöd
- resursförstärkande metoder

Tid och plats

Åbo 11.10-4.12

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Litteraturtips. Mer ingående information gällande kurslitteratur finns insatt på kursens Moodle - sida
Andersson, L. 2013. Socialgerontologi. Studentlitteratur.
Ernsth Bravell, M. 2020. Äldre och åldrande: grundbok i gerontologi.
Johansson,S.2017. Socialomsorg i socialt arbete. Grunder och fördjupning. Gleerups.
Jönson, H., & Harnett, T. 2015. Socialt arbete med äldre. Natur&Kultur.
Rundgren,Å.Dehlin,O.2016.Människans funktionella åldrande.Studentlitteratur
Skog, M. 2021. Gerontologi och geriatrik.Sanoma utbildning AB.

Lagar
Socialvårdslagen 1301/2014
Lag om stödjande av den äldre befolkningens funktionsförmåga och om social- och hälsovårdstjänster för äldre. 2012/980 (Äldreomsorgslagen)
Lagen om stöd för närståensdevård 937/2005

Undervisningsmetoder

Förhandsuppgifter, obligatorisk schemalagd undervisning och självstudier.
Handledning: Eventuella frågor besvaras av kursansvarig på Moodle i kursens handledningsforum.

Praktik- och arbetslivssamarbete

Studiebesök , föreläsare från arbetslivet , möjligen också alumner.
Studerande planerar resursförstärkande aktivitet, handleder äldre i autentisk miljö under kursens gång enligt schema

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Närstudierna inleds V41, kursupplägg och tidschema sätts in på Moodle vid kursstart.

V42 bokad för självstudier , Förhandsuppgift i socialgerontologi intervju med en äldre person och förberedelse till gruppexamination innebär studiebesök till äldreboende. Tid inbokat under V42. Närmare instruktioner vid kursstart.

Individuell examination inlämning 11.11 posterpresentation 15.11
Simulering enligt schema 2.12 -3.12.24. Smågruppsindelning.
Gruppexamination skriftlig inlämning 2.12 och workshop 4.12

Förverkligandets alternativa prestationssätt

1 Obligatorisk närvaro vid närstudier, simulering, förhandsuppgifter utförda 2 sp
2 Individuell skriftlig uppgift 2 sp
3 Gruppuppgift och workshop 1sp

Studerandes tidsanvändning och belastning

Obligatorisk närvaro , förhandsuppgifter , simulering 2 sp (GK/UK) 54h
Närstudierna inleds den 11.10.24
Reserverad tid inplanderad i schemat för självstudier V42, förhandsuppgift - intervju och sammanfattning, samt studiebesök.

Kompensationsuppgifter för obligatorisk närvaro kompletteras senast en vecka efter närstudietillfället.
Gruppexamination och workshop 27h .
Individuell examination 54h

Tilläggsuppgifter för studerande

Kursansvarig lärare Janina Dahla(janina.dahla@novia.fi)

AI: Det är inte tillåtet för studerande att använda artificiell intelligens för att skapa innehållet i examinationerna. Artificiell intelligens får dock användas för idéer, planering och granskning av språkdräkt. Studerande anger i text i slutet på examinationen hur och var AI använts.


Validering enligt instruktioner för identifiering och erkännande av tidigare förvärvad kompetens.I sådana fall används bedömningsskalan godkänd/underkänd.
Instruktioner för validering finns på moodle sidan Socionom Åbo - information.

Studerande får skriftlig feedvack i Moodle för den individuella uppgiften och gruppfeedback för gruppexamination då uppgifen är inlämnad inom utsatt tid. Försenad inlämning inverkar på slutvitsord.

Vitsordsskala

H-5

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

1.Obligatorisk närvaro och förhandsuppgifter 2 sp (GK/UK)
Förmåga till ett professionellt och etiskt förhållningsätt
Aktivt deltagande

2 Individuell uppgift 2 sp Utmaningar under åldrandet - att förstå ålder och livslopp
• Uppgiften fyller givna instruktioner.
• Professionellt förhållningsätt.
• Förtrogenhet med ämnet: innehållsmässig sakkunskap utgående från litteratur och studiematerial.
• Kan belysa den äldre människans möjligheter och begränsningar i relation till livssituation.

3 Gruppuppgift och workshop. Handledning av seniorer och äldre inom det sociala servicesystemet i syfte att främja hälsa och funktionsförmåga 1sp.(0-5)
• Samarbetar, kan i grupp planera, tillämpa och utvärdera verksamhet i resursförstärkande syfte utgående från målgruppens behov.
• Knyter an teori/praktik.
• Deltagit och handlett äldre personer i syftet att främja hälsa och funktionsförmåga.
• Studerande tar ansvar och skriver i grupp en sammanfattad rapport, logiskt och innehållsmässigt relevant.
• Principer, mål, val av metoder och innehåll är väl motiverade.
• Studerande tar ansvar, deltar aktivt och bidrar med relevant kunskap under workshoppen.
• Professionellt förhållningsätt.

vitsordsskalan införs innan kursstart

Förkunskapskrav

Inga