Hoppa till innehåll

Barnskydd, ungdomsvård och familjearbete (5 sp)

Kod: SO22SAI2-3001

Förverkligandets information


Anmälningstid

01.12.2023 - 06.02.2024

Tajmning

04.01.2024 - 08.03.2024

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk

  • Svenska

Utbildning

  • Utbildning till socionom

Lärare

  • Åbo – timlärare Socionom
  • Lilian Nordell

Lärare

Lilian Nordell

Grupper

  • USO22D-Å
    Socionom (YH), h22, dagstudier, Åbo

Lärandemål

Studerande:
- kan identifiera risker och resurser i utsatta barns, ungas och familjers vardag.
- har kunskaper i barnskyddets juridik och service.
- kan tillämpa resursförstärkande metoder och omfattar ett barncentrerat arbetssätt.
- kan arbeta systemiskt och interprofessionellt inom barnskyddets serviceformer.

Innehåll

- riskperspektivet, familjevåld, barnmisshandel, vanvård, brister i föräldraskap
- det resursförstärkande perspektivet, skyddsfaktorer, resiliens
- barnskyddslagen och klientprocessen
- barnskyddets servicesystem
- systemiskt arbetssätt
- barnskyddets öppna vård och metoder, familjearbete
- familjevården och institutionsvårdens uppbyggnad och metoder
- barnskyddets eftervård
- att möta barnet som klient, barnroller, samtalsmetodik
- föräldrastöd
- dokumentation

Tid och plats

4.1-8.3.2024, Åbo

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Barnskyddslag 417/2007
Socialvårdslag 1301/2014

Araneva, M. 2016. Lapsen suojelu. Toteuttaminen ja päätöksenteko. Helsinki. Talentum Pro.

Barnskyddets handbok Lastensuojelun käsikirja. Tillgänglig: https://thl.fi/fi/web/lastensuojelun-kasikirja

Bruno, L. & Becevic Z. 2022. Barn & unga i utsatta livssituationer - perspektiv från forskning och praktik. Stockholm. Liber.

Kvalitetsrekommendation för barnskyddet. 2020. Social- och hälsovårdsministeriets publikationer 2020:22. https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/162373/STM_2020_22.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Nilsson D, Tingberg B. 2020. Kunskapsöversikt om försummelse. Linköpings universitet. https://barnafrid.se/kunskapsportal/wp-content/uploads/2022/01/kunskapsoversikt-om-forsummelse-final-1.pdf

Skapa förtroende - Skydda barnet. Guide för personer som möter barn och familjer i sitt arbete. 2017. THL. https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/136182/Skapa%20f%c3%b6rtroende%20-%20Skydda%20barnet_2019_10_09.pdf?sequence=4&isAllowed=y

Mera material publiceras på Moodle.

Undervisningsmetoder

Föreläsningar, workshop, självstudier, förhandsuppgift

Praktik- och arbetslivssamarbete

Gästföreläsare

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

1) Närstudietillfällen och uppgifter i anslutning till dem

-Obligatorisk workshop 30.1
-I övriga närstudietillfällen krävs en närvaro på 85%.

2) Hemtentamen, öppen i Moodle vecka 7-8
-Studerande förbereder sig till examination genom att läsa in kurslitteraturen samt kursmaterialet i Moodle.

Studerandes tidsanvändning och belastning

Närstudier och uppgifter 2 sp
Hemtent 3 sp

Tilläggsuppgifter för studerande

Kursansvarig lärare Lilian Nordell

Vitsordsskala

H-5

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

1) Närstudietillfällen och uppgifter. Bedömning godkänt/underkänt.

2) Hemtentamen
- Kännedom om juridik och serviceformer
- Barn- och familjecentrerat angreppssätt
- Vetenskaplig förankring
- Professionellt förhållningssätt
Bedömning 0-5

Förkunskapskrav

Inga