Hoppa till innehåll

Socialt arbete i skolan (5 sp)

Kod: SO22SAI3-3001

Förverkligandets information


Anmälningstid

01.12.2023 - 06.02.2024

Tajmning

02.01.2024 - 08.03.2024

Antal studiepoäng

5 op

Andel virtuell undervisning

2 op

FUI-andel

1 op

Prestationssätt

60 % Kontaktundervisning, 40 % Virtuell undervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk

  • Svenska

Utbildning

  • Utbildning till socionom

Lärare

  • Carolina Silin

Lärare

Carolina Silin

Grupper

  • USO22D-Å
    Socionom (YH), h22, dagstudier, Åbo

Lärandemål

Studerande:
- kan identifiera risker och resurser i elevers och studerandes vardag.
- har kunskaper i elev- och studerandevårdens juridik och servicesystem.
- har kännedom om skolkuratorns och skolcoachens arbetsbild.
- kan tillämpa resursförstärkande metoder på individ och gruppnivå samt omfattar ett elev- och studerandecentrerat arbetssätt.
- kan arbeta interprofessionellt inom elev- och studerandehälsan.

Innehåll

- skolkuratorns yrkesbild
- skolans yrkesgrupper, aktörer och samarbetsparter
- elev- och studerandevårdslagstiftning
- hälsofrämjande arbete i skolan
- förebyggande arbete i skolan
- samarbete med vårdnadshavare
- risker och resurser i skolbarns och tonåringars vardag
- förebyggande av och ingripande i mobbning
- samtalsmetodik
- elevcentrerade arbetsmetoder

Tid och plats

2.1-8.3.2024

På Henriksgatan och i Gripen

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Den litteratur som studerande sak läsa inför närstudietillfällena och som examinseras med hjälp av hemtenten publiceras på Moodle

Här är exempel på litteratur som används under kursen:


Backlund, Å., Spånberger Weitz, S. & Högdin, Y (red.) 2017. Skolsocialt arbete : skolan som plats för och del i det sociala arbetet. Gleerups Utbildning.

Hietala-Peltonen, M. et al. 2018. Välbefinnande genom generellt inriktat arbete – elevhälsogruppen inom den grundläggande utbildningen http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/137137/URN_ISBN_978-952-343-206-2.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Hietala-Peltonen, M. et al. 2019. Kohtaaminen keskiössä – Lapsi- ja nuorilähtöisyys opiskeluhuollon palveluissa
https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/137983/URN_ISBN_978-952-343-307-6.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Isaksson C., Blom B. och Nygren L. (red.) 2020. Socialt arbete i skolan : villkor, innehåll och utmaningar. Lund: Studentlitteratur.

Kiusaamisen vastaisen työn lähtökohdat perusopetuksessa, toisella asteella ja varhaiskasvatuksessa. 2017. http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/79773/okm12.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Kurki, L., Nivala, E. & Sipilä-Lähdekorpi, P. 2006. Sosiaalipedagoginen sosiaalityö koulussa. Helsinki: FINN LECTURA.

Laaksonen, P. & Hytönen, E. (toim.) 2000. Osallistava oppilashuolto: systeemisen ajattelumallin soveltaminen oppilashuoltoryhmässä, kouluyhteisössä ja nuorten ympäröivissä verkostoissa. Helsinki: Eteleä-Suomen lääninhallistus.
Lag om elev och studerandevård 30.12.2013/1287

Pippuri, T. 2014. Koulun sosiaalityön asiakkuudet ja asiakasprosessit. Tampereen yliopisto http://www.sosnet.fi/loader.aspx?id=f649c044-5af8-4736-85eb-f1e21e211f40

Sipilä-Lähdekorpi, P. 2004. Hirveesti tekijänsä näköistä - Koulukuraattorin työ peruskoulun yläluokilla. Helsinki: FINN LECTURA.

Socialstyrelsen. 2018. Att samtala med barn. Socialstyrelsen.se/globalassets/sharepoint-dokument/artikelkatalog/kunskapsstod/2018-11-14.pdf

Wallin, A. 2011. Sosiaalityö koulussa : Avaimia hyvinvointiin. Helsinki: Tietosanoma.

Undervisningsmetoder

Flipped Learning där förjande ingår:
Förhandsmaterial
Dialog
Verkstäder
Föreläsningar
Gästföreläsningar
Interprofessionellt grupparbete

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Omtentamen för Examination 2, Lagstiftningsquiz hålls: 26.1 och 9.2

Omtentamen för Examination 4, Hemtentamen hålls: 15.3 och 5.4

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Examination 1, Närstudier och förhandsarbete inför närstudierna 2 sp
- Studerande avlägger examinationen genom att ta del av förhandsmaterial inför varje närstudietillfälle (23 h) och genom att delta aktivt i närstudietillfällena (31 h)
- Det är obligatoriskt att delta i minst 10/12 närstudietillfällen
- Om studerande är frånvarande från mer än 2 närstudietillfällen, så behöver hen kompensera för frånvaron. Alla kompensationsuppgifter ska vara inlämnade inom kurstiden
- Bedömning som GK/UK

Examination 2, Lagstiftningsquiz 1 sp
- Studerande förbereder sig till examinationen genom att flera gånger läsa igenom Lag om elev- och studerandevård 1287/2013 och genom att delta i närstudietillfället den 8.1.2024
- Studerande kan själv välja när hen gör quizet på Moodle under perioden 9.1-12.1.2024
- Studerande har endast 30 min till sitt förfogande då hen besvarar frågorna
- 65 % av svaren skall vara rätt för att quizet ska bli godkänt. Studerande behöver svara rätt på minst 13/20 frågor
- Studerande ha rätt till två omtentamenstillfällen
- Om studerande blir underkänd, kan hen göra quizet på nytt tidigast två veckor senare. Tanken är att studerande ska hinna sätta sig ordentligt in i lagstiftningen innan hen gör ett nytt försök. Omtentamen för Examination 2, Lagstiftningsquiz hålls: 26.1 och 9.2.
- Bedömning med vitsord 0-5

Examination 3, Det interprofessionella grupparbetet 1 sp
- Pågår 15-18.1.2024, obligatorisk närvaro
- Grupparbetet förutsätter aktivt deltagande i alla faser av grupparbetet: informationssökning, skrivprocessen och presentationen
- Gruppuppgiften görs i blandade grupper med hälsovårdsstuderande
- Mer detaljerade anvisningar ges muntligt den 15.1.2024
- Bedömning GK/UK
- Skriftlig feedback på texten inom tre veckor efter inlämning
- Muntlig feedback på presentationen

Examination 4, Hemtentamen
- Studerande utför examinationen individuellt på Moodle
- Hemtenten består i huvudsak av essäfrågor
- Maxtid för att besvara frågorna är 3 h
- Hemtenten hålls 1.3 kl. 9.00-12.00
- I hemtenten examineras det förhandsmaterial som studerande fått inför varje närstudietillfälle och allt det som behandlats under tillfällena
- Källohänvisningar ska göras genomgående
- AI får endast användas som språkstöd inte för att producera innehåll.
- Bedömning med vitsord 0-5
- Studerande får muntlig feedback under närstudietillfället 7.3

Vitsordsskala

H-5

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Examination 1, Närstudier och förhandsarbete inför närstudierna 2 sp
För att bli godkänd behöver studerande vara förberedd, närvarande, delta i gruppdiskussioner och gruppuppgifter


Examination 2, Lagstiftningsquiz 1 sp
För att bli godkänd behöver studerande svara rätt på minst 13/20 frågor


Examination 3, Det interprofessionella grupparbetet 1 sp
- Studerande ha deltagit i grupparbetet under hela veckan
- Både texten och presentationen ska vara godkänd för att examinationen ska bli godkänd


Examination 4, Hemtentamen
För vitsord 5 förutsätts att:
- Texten är tydlig och bearbetad (inte kopierad)
- Källhänvisningarna är korrekta
- Innehållet är korrekt
- Innehållet stämmer för finländska förhållanden
- Svaren stämmer överens med det som behandlats under kursen
- Studerande har visat att hen kan tillämpa teori
- Studerande har visar att hen förstår att förebyggande arbete kan göras på individ-, grupp- och organisationsnivå
- Studerande har visat att hen förstår skillnaden mellan främjande, förbyggande, ingripande och rehabiliterande arbete

AI får endast användas som språkstöd inte för att producera innehåll.

Förkunskapskrav

Inga