Forsknings- och utvecklingsmetodik (5 sp)
Kod: SO22SAII1-3001
Förverkligandets information
Anmälningstid
21.05.2024 - 03.09.2024
Tajmning
27.05.2024 - 06.10.2024
Antal studiepoäng
5 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till socionom
Lärare
- Ralf Lillbacka
- Pia Liljeroth
- Emilia Kielo-Viljamaa
- Carolina Silin
Lärare
Pia Liljeroth
Grupper
-
USO22D-ÅSocionom (YH), h22, dagstudier, Åbo
Lärandemål
Studerande:
- känner till utvecklingsarbetets grunder.
- känner till och förstår forskningsmetodiska grundbegrepp och forskningsprocessen.
- känner till och förstår centrala datainsamlings-, analys- och rapporteringsmetoder och kan tillämpa dem inom det egna vetenskaps- och yrkesområdet.
- kan tillämpa och värdera forskningsetik i forsknings- och utvecklingsverksamhet
- kan skriva och argumentera vetenskapligt.
Innehåll
- utvecklingsarbetets och forskningsprocessens delar och betydelse för det egna yrkesområdet
- forskningsmetodiska grundbegrepp
- kvalitativa och kvantitativa datainsamlings- och -analysmetoder
- vetenskaplig rapportering
- forskningsetiska principer
- vetenskapligt skrivande och resonemang
Tid och plats
Åbo 27.05.2024-06.10.2024
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Bell, J., Waters, S. & Nilsson, B. S. (2016). Introduktion till forskningsmetodik (Femte upplagan.). Studentlitteratur.
Henricson, M. (2017). Vetenskaplig teori och metod: Från idé till examination inom omvårdnad (Upplaga 2:1.). Studentlitteratur AB.
Olsson, H. & Sörensen, S. (2021). Forskningsprocessen: Kvalitativa och kvantitativa perspektiv (Upplaga 4.). Liber AB.
Höglund-Nielsen, B. & Granskär, M. (2017). Tillämpad kvalitativ forskning inom hälso- och sjukvård (Upplaga 3:1.). Studentlitteratur.
Nyquist, H. & Bränberg, K. (2021). Statistikens grunder: Vetenskap, empiriska undersökningar och statistisk analys (Andra upplagan.). Studentlitteratur AB.
Kristensson, J. (2014). Handbok i uppsatsskrivande och forskningsmetodik för studenter inom hälso- och vårdvetenskap. Natur & Kultur.
Kostamo, P., Airaksinen T. & Vilkka H. (2022). Kirjoita itsesi asiantuntijaksi - Opas toiminnalliseen opinnäytetyöhön. Art House.
TENK: https://www.tenk.fi/sv
Undervisningsmetoder
Självstudier
Föreläsningar
Workshopar
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Quiz 1: Forsknings- och utvecklingsprocessen och -design, deadline 8.9.2024
Quiz 2: Etik och dataskydd, deadline 8.9.2024
Quiz 3: Tillförlitlighet, deadline 8.9.2024
Individuell uppgift (artikelanalys), deadline 29.09.2024
Grupprapport, deadline 06.10.2024
Studerandes tidsanvändning och belastning
5sp=135h
Föreläsningar: 7h
Workshopar: 12h
Självstudier: 70h
Grupparbete: 46h
Periodisering av innehållet
Modul 1: Forsknings- och utvecklingsprocessen och -design
Modul 2: Etik och dataskydd
Modul 3: Tillförlitlighet
Modul 4: Datainsamlingsmetoder
Modul 5: Dataanalys
Modul 6: Utvecklingsarbete
Tilläggsuppgifter för studerande
Workshopar: obligatorisk närvaro
Alla skriftliga inlämningar plagiatkontrolleras (Ouriginal)
Vitsordsskala
H-5
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Quizarna (3st.) bedöms enligt skalan 0-5, ger 20 % av vitsordet.
Poängen på quizarna räknas ihop (0-30 poäng) och ger ett vitsord.
Individuell uppgift (artikelanalys) bedöms enligt skalan 0-5, ger 30 % av vitsordet
Grupprapport bedöms enligt skalan 0-5, ger 50 % av vitsordet
Bedömning av quizarna:
<16=0
16-18= 1
19-21=2
22-24=3
25-27=4
28-30=5
Bedömning av gruppuppgiften och individuell uppgiften baseras på:
- Självstyrdhet, förmåga att samarbeta och ta ansvar
- Förmåga att kunna analysera och sammanfatta relevant data
- Förmåga att besvara alla delar i uppgiften
- Användning av vetenskapliga källor
- Användning av Novias skrivanvisningar
Bedömningen av examinationsuppgift i kvantitativ metod (modul 5) kommer att finnas på Moodle
För godkänt kursvitsord bör alla deluppgifter vara godkända. Uppgifter ska lämnas in/göras inom utsatt tid. Försenade inlämningar kan sänka vitsordet.
Underkänd (0)
Skriftliga uppgifter (grupp- och individuella uppgifter):
- Kriterierna för vitsord 1 uppfylls inte
- Texten är fragmentarisk
- Vetenskapliga källor används inte eller i lite grad
- Reflektioner framförs inte
- Den tekniska utformningen brister
- Uppgiften innehåller inte alla krävda delar
- Studerande har inte tagit ansvar och enbart i liten grad deltagit i grupparbete
Quizar: <16=0
Underkänd uppgift kompletteras enligt examinators anvisningar och lämnas in enligt överenskommelse
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Skriftliga uppgifter (grupp- och individuella uppgifter):
- Frågorna besvaras vagt och smalt
- Källor refereras men kopplas inte
- Reflektioner framförs endast i begränsad utsträckning
- Kopplingen mellan uppgiftens olika delar är bristfällig
- Den tekniska utformningen är nöjaktig
- Studerande har tagit lite ansvar för grupparbete
Quizar:
16-18= 1
19-21=2
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Skriftliga uppgifter (grupp- och individuella uppgifter):
- Frågorna besvaras
- Källor tillämpas
- Texten är reflekterande och kritiska synpunkter finns
- Goda kopplingar och motiveringar mellan uppgiftens olika delar
- Den tekniska utformningen är god
- Studerande har varit ansvarstagande och bidragit till grupparbete framskridit enligt instruktioner
- Uppgiften lämnas in i rätt form inom utsatt tid
Quizar:
22-24=3
25-27=4
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Skriftliga uppgifter (grupp- och individuella uppgifter):
- Frågorna besvaras uttömmande och mångsidigt
- Källor analyseras och tillämpas
- Motiveringar till olika val i processen är uttömmande och arbetets alla delar är kongruenta
- Reflektionen är vetenskapligt analytisk
- Den tekniska utformningen är berömlig
- Uppgiften lämnas in i rätt form inom utsatt tid
Quizar:
28-30=5
Förkunskapskrav
Inga