Hoppa till innehåll

Socialpedagogikens grunder (3 sp)

Kod: SOV22SVS05-3004

Förverkligandets information


Anmälningstid

01.12.2023 - 15.01.2024

Tajmning

02.01.2024 - 25.02.2024

Antal studiepoäng

3 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Verksamhetspunkt

Vasa, Wolffskavägen 31

Undervisningsspråk

  • Svenska

Utbildning

  • Utbildning till socionom

Lärare

  • Pia Höglund-Ingo

Lärare

Pia Höglund-Ingo

Grupper

  • USO23D-V
    Socionom (YH), h23, dagstudier, Vasa

Lärandemål

Studerande:
-känner till socialpedagogikens idé och värdegrund och förstår betydelsen av ett socialpedagogiskt förhållningssätt i mötet med individer i olika åldrar
-behärskar centrala socialpedagogiska begrepp och definitioner
-förstår socialpedagogikens förklaringsmodeller och teorier
-förstår hur socialpedagogiskt tänkande kan utgöra orienteringsgrund för social hållbarhet

Innehåll

-grundläggande socialpedagogiska perspektiv och värderingar
-socialpedagogiken som kunskapsområde
-pedagogikens betydelse i socialt arbete
-begrepp och definitioner

Tid och plats

Tidigare delen av vårterminen. Föreläsningar på Alere

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Det material som används i kursen finns i materialbank på moodle

Undervisningsmetoder

Kursen förverkligas genom 15 timmar föreläsningstillfällen och övningstillfällen. Resterande 66 timmar är eget arbete i form av en djupstudieuppgift. Närmare instruktioner för denna fås vid det introducerande tillfället och materialet och detaljerade anvisningar finns på moodleplattformen

Praktik- och arbetslivssamarbete

-

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Paruppgiften inlämnas enligt överenskommen tidtabell. Ifall paruppgiften inte är godkänd så kan den kompletteras tills studerande når ett godkännande

Internationella kontakter

-

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Göra självstudieuppgift eller validera

Studerandes tidsanvändning och belastning

15 timmar föreläsning och övning
66 timmar eget arbete - paruppgiften

Periodisering av innehållet

-

Tilläggsuppgifter för studerande

Kursen Socialpedagogikens grunder ordnas för andra gången enligt ny läroplan för utbildningen. Tidigare kurser har utvärderats och nuvarande kurs har reviderats på basen av dessa utvärderingar
Studerande får utvärdering för paruppgiften via mail

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket

Bedömningskriterier, godkänt/underkänt

Studerande innehar en grundläggande kompetens i ämnet / Studerande visar inte tillräcklig kompetens i ämnet

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Kursen bedöms enligt skalan 1-5. Pararbetet består av en dialog/diskussion mellan två studerande och utvärderas enligt 1-5. Studerande i paret kan få olika slutvitsord för kursen.

Underkänd (0)

Studerande uppvisar en ytterst allmän och ytlig kunskap. Förmår inte reflektera kring uppgiften. Studerande har inte hänvisat till litteratur genomgående i sina svar och hänvisar inte till vilken sida kunskapen är tagen ifrån. Studerande använder sej inte av giltiga vetenskapliga skrivregler

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande har en något fragmentarisk men ändå grundläggande förståelse för ämnet och de fenomen som studeras. Framställningen saknar ett helhetsgrepp men innehåller ändå de mest centrala delarna. Studerande hänvisar till teoretisk grund genomgående men förmår inte reflektera kring frågorna, på så sätt att reflektionens koppling till det som studeras är svagt och allmänna

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande kan reflektera kring fenomen i anslutning till ämnet och kan aktivt göra egna kopplingar till det studerade
Studerande kan motivera egna ståndpunkter med klar koppling till teoretisk grund och har grepp om definitioner och begrepp i anslutning till ämnet och de fenomen som studeras. Studerande visar ett klart grepp kring helheten och kan beskriva sammanhangen för de studerade fenomenen

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Studerande uppvisar fördjupad förståelse för ämnet och har ett säkert grepp kring de fenomen som studeras samt uppvisar förmåga till kritiskt tänkande. Studerandes reflektioner visar även en fördjupad förståelse för det som studeras i kombination med mogenhet och insiktsfullhet. Uppgiften är gjord med gott engegemang och hög ambitionsnivå.

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav