Resursförstärkande socialpedagogiskt arbete med vuxna (5 sp)
Kod: SOV22UVR102-3004
Förverkligandets information
Anmälningstid
15.06.2024 - 05.09.2024
Tajmning
02.09.2024 - 13.10.2024
Antal studiepoäng
5 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Verksamhetspunkt
Vasa, Wolffskavägen 31
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till socionom
Lärare
- Vasa Socionom
- Lina Nybjörk
- Pia Höglund-Ingo
Lärare
Pia Höglund-Ingo
Grupper
-
USO23D-VSocionom (YH), h23, dagstudier, Vasa
Lärandemål
Studerande:
-förstår hur individen kan bevara och öka sin kompetens och beredskap att utvecklas med hjälp av resursförstärkande metoder
-kan redogöra för de bärande tankarna i individ- och gruppbaserade socialpedagogiska metoder
-förstår vad som kännetecknar den vuxne som lärande individ - -kan använda sej av dialogbaserade metoder i mötet med den vuxne
-förstår värdet av självstyrdhet som princip i mötet med den vuxne samt hur socionomen kan stöda självstyrdhetsprinciper i det socialpedagogiska arbetet
-har beredskap att leda och motivera personalteam
-kan utgående från Motiverande Samtal som samtalsmetod iscensätta ett samtal och dialog med den vuxne som individ samt med grupper
-behärskar centrala redskap inom samtalsmetoden
-har ett positivt förhållningssätt till egen och andras utvecklingspotential
-förstår sambandet mellan val av strategier och socialt hållbarhetstänkande
Innehåll
-vuxenårens särdrag ur ett lärandeperspektiv
-resursförstärkande metoder bland vuxna
-självstyrdhetens idé
-motiverande samtal med individer och grupper
-socialpedagogiskt arbete och socialt hållbarhetstänkande
-teamarbete
Tid och plats
02.09.2024 - 13.10.2024
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Förverklingsdel 1: Positiv psykologi och den vuxna individens förändringspotential: Lina Nybjörk ansvarar för förverklingsdelen och informerar om behövligt material vid introducerande kurstillfälle.
Närmare information kring förverklingsdelen fås vid början av kursen.
Litteratur:
Avola, P., Pentikäinen, V., & Kuusniemi, E.-K. (2019). Kukoistava kasvatus: Positiivisen pedagogiikan ja laaja-alaisen hyvinvointiopetuksen käsikirja. Esbo: BEEhappy Publishing.
Leskisenoja, E. (2017). Positiivisen pedagogiikkan työkalupakki. Jyväskylä: PS-Kustannus.
Uusitalo, L. (red.) (2023). Positiivisen psykologian voima. Jyväskylä: PS-Kustannus.
Förverklingsdel 2: Resursförstärkande gruppmetoder: Pia Höglund-Ingo ansvarar för förverklingsdelen och informerar om behövligt material vid introducerande kurstillfälle.
Förverklingsdel 3: Motiverande samtal:Pia Höglund-Ingo ansvarar för förverklingsdelen och informerar om behövligt material vid introducerande tilflället.
Material till förverklingsdel 2 och 3:
Cederlund, C. & Berglund, S-A. (2017)Socialpedagogik - pedagogiskt socialt arbete. Liber
Holm Ivarsson, B., Ortiz, L. Wirbring, P. (2019) Motiverande samtal. Praktisk handbok för socialt arbete. Gothia
Rautalinko, E. (2015) Samtalsfärdigheter - stöd, vägledning och ledarskap. Liber (Valda delar som fås via kursansvariga)
Undervisningsmetoder
Föreläsningar, övningar/simulationer, grupparbeten
Praktik- och arbetslivssamarbete
Gästföreläsningar: Friends för unga vuxna samt Mentalisering. Tillfällena är obligatoriska
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Enligt instruktioner på Moodle
Internationella kontakter
-
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Förverklingsdel 1: Positiv psykologi (1,5 sp) obligatorisk närvaro vid övningar och gästföreläsningar. Ev. frånvaro kompenseras genom kompletterande uppgift. Utvärderas enligt bedömningsskala 0-5
Ansvarsperson: Lina Nybjörk
Förverklingsdel 2: Resursförstärkande gruppmetoder (1,5 sp) obligatorisk närvaro vid övningar och gästföreläsningar. Ev. frånvaro kompenseras genom kompletterande uppgift. Utvärderas enligt bedömningsskala 0-5
Ansvarsperson: Pia Höglund-Ingo
Förverklingsdel 3: Motiverande samtal (2 sp) obligatorisk närvaro. Ev. frånvaro kompenseras genom kompletterande uppgift. Utvärderas med GK/iGK.
Ansvarsperson: Pia Höglund-Ingo
Studerandes tidsanvändning och belastning
36h närvaro
99h eget arbete
Periodisering av innehållet
Kursens förverklingsdelar:
1. Positiv psykologi - 1,5 sp - Bedömning 0-5 (Lina ansvarar)
2. Resursförstärkande gruppmetoder - 1,5 sp - Bedömning 0-5 (Pia ansvarar)
3. Motiverande samtal - 2 sp - Bedömning GK/iGK (Pia ansvarar)
Tilläggsuppgifter för studerande
Kursen har reviderats på basen av tidigare förverkligande
Studerande får feedback på sina arbeten via kommentarsfältet vid inlämning på moodle
Vi försenad inlämning sjunker vitsordet ett steg.
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Godkänd närvaro vid tillfällen som har obligatorisk närvaro
Godkända inlämningsuppgifter
Underkänd (0)
Studerande har inte deltagit aktivt i de obligatoriska föreläsningstillfällena samt i grupparbeten och inte deltagit aktivt vid övningstillfällena. Studerandes skriftliga prestation är på en alltför allmän nivå.
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studerande har genomfört en observation och analys och har med hjälp av litteraturstudier förmått göra egna tillämpande reflektioner. Studerande har besvarat frågan/frågorna.
Studerande har deltagit aktivt i pararbeten och grupparbeten och följt skrivanvisningar.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande har genomfört en observation och analys och visat klarhet över centrala begrepp och definitioner. Texten visar på logik i uppbyggnad och studerande kan också göra relevanta, reflekterande paralleller. Tentamenssvaret visar på en förmåga att beskriva en helhetsbild av det studerade fenomenet. Studerande har deltagit aktivt i pararbeten och grupparbeten och följt skrivanvisningar.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Studerande visar stark klarsynthet och mognad i sin förståelse, utöver det vanliga. Kan reflektera kring fenomenen på ett djupgående sätt. Studerande har visat starkt engagemang i sin uppgift. Studerande har deltagit aktivt i pararbeten och grupparbeten och följt skrivanvisningar.
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav