Barnskydd (5 sp)
Kod: SOV22PUF201-3001
Förverkligandets information
Anmälningstid
01.12.2023 - 31.12.2023
Tajmning
01.01.2024 - 31.05.2024
Antal studiepoäng
5 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till socionom
Lärare
- Nadja Suomela
- Carita Blomström
Lärare
Carita Blomström
Grupper
-
ÖH22REGSMPED-VÖppna yh, regionalt till socionom inom småbarnspedagogik, 120sp
Lärandemål
Studerande:
- kan identifiera risker och resurser i utsatta barns och familjers vardag
- har goda kunskaper om barnskyddets mål och serviceformer
-känner till barnskyddets centrala lagstiftning och barnets rättigheter
- har beredskap att med resursförstärkande metoder stöda barn och familjer i krävande livssituationer och att samarbeta interprofessionellt med olika aktörer och nätverk utgående från barnets bästa
-kan ta ställning för barnets bästa i etiska dilemman
Innehåll
- brister i föräldraskap, riskbeteende hos barnet och andra riskfaktorer
- det resursförstärkande perspektivet, skyddsfaktorer hos barnet och dess nätverk
- barnets rättigheter och barnperspektivet
- etik och etiska dilemman i barnskyddet
- barnskyddslagen och klientprocessen
- barnskyddets öppenvård och det effektiverade familjearbetets metoder
- familjevårdens, institutionsvårdens och eftervårdens mål, uppbyggnad och metoder
- att möta barn i olika åldrar som klient, samtalsmetoder
- dokumentation
Tid och plats
Närstudietillfällen i Allegro.
Alla närstudier är obligatoriska. Frånvaro kompenseras.
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Kursitteratur:
Barnskyddslag 13.4.2007/417 https://www.finlex.fi/sv/laki/ajantasa/2007/20070417
Handbok för barnskyddet https://thl.fi/sv/web/handbok-for-barnskyddet
Referenslitteratur:
Alapulli, H., Söderholm, A., & Kivitie-Kallio, S. (2012). Lapsen kaltoinkohtelu (2., [uud.] p.). Duodecim.
Barnstrategin https://www.lapsenoikeudet.fi/wp-content/uploads/2021/04/barnstrategin-SVE.pdf
Eriksson, E., Arnkil, T. E., & Bergman-Pyykkönen, M. (2006). Ta upp oron: En handbok i tidiga dialoger. Stakes.
Hindberg, B. (2006). Sårbara barn: Att vara liten, misshandlad och försummad (1. uppl.). Gothia.
Kinge, E., & Lindelöf, I. (2018). Barnsamtal: Den framgångsrika samvaron och samtalets betydelse för barn med samspelssvårigheter (Upplaga 2:1.). Studentlitteratur AB.
Övrigt av kursansvariga anvisat material på Moodle.
Undervisningsmetoder
Föreläsningar, gästföreläsare, litteraturstudier, simulering och webbutbildning om sexuella övergrepp mot barn.
Praktik- och arbetslivssamarbete
Samarbete med Österbottens välfärdsområde, Barnavårdsföreningen och familjeterapeut.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Överenskommelse om deadline för inlämning av examinationsuppgifterna görs vid första närstudietillfället.
Examinationsuppgifter som lämnas in efter överenskommen deadline bedöms med ett vitsord lägre.
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Examinationsuppgift 1 Individuell godkänd examinationsuppgift, barnskyddslagstiftning 1sp.
Godkänd närvaro vid varje närstudietillfälle (bedöms med GK) 1sp
Examinationsuppgift 2 Skriftlig examinationsuppgift uppgift som innehåller litteraturstudier (bedöms med vitsord 1–5) 2 sp
Grund för bedömning:
- godkänd skriftlig examination
- instruktioner för examinationsuppgiften finns på kursens Moodle – sida.
Webbutbildningshelhet med reflektionsdagbok 1 sp
Studerandes tidsanvändning och belastning
Kursen barnskydd består av 5 sp och motsvarar 135 h.
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket
Underkänd (0)
Studerandes förståelse är på en ytterst allmän och ytlig nivå.
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studerande har på ett grundläggande sätt förmått observera och analysera kunskapen och kunnat göra egna tillämpande reflektioner.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande har förmått observera och analysera kunskapen och utöver detta visat klarhet över centrala begrepp och definitioner. Texten visar på logik i uppbyggnad och studerande kan också göra relevanta, reflekterande paralleller till småbarnspedagogikens vberksamhetsområde.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Studerande visar stark klarsynthet och mognad i sin förståelse, utöver det vanliga. Kan reflektera kring de olika fenomenen på ett djupgående sätt och koppla sina teoretiska kunskaper till arbetslivet och småbarnspedagogikens verksamhetsområde. Studerande visar engagemang i sin uppgift.
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav