Grunder i socialpedagogik (3 sp)
Kod: SO22SOP1-3003
Förverkligandets information
Anmälningstid
01.12.2023 - 11.01.2024
Tajmning
11.01.2024 - 18.02.2024
Antal studiepoäng
3 op
Andel virtuell undervisning
2 op
Prestationssätt
34 % Kontaktundervisning, 66 % Virtuell undervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till socionom
Lärare
- Carolina Silin
Lärare
Carolina Silin
Grupper
-
USO23F-ÅSocionom (YH), h23, flerform, Åbo
Lärandemål
Studerande:
- förstår de mest centrala teorierna och verksamhetsprinciperna inom socialpedagogiken.
- kan reflektera kring hur värdegrunden, valet av mål och arbetssätt påverkar arbetets karaktär och resultat.
Innehåll
- socialpedagogikens utvecklingslinjer och uppgifter
- socialpedagogikens centrala begrepp och verksamhetsprinciper
- den socialpedagogiska verksamhetens tre inriktningar
- socialpedagogikens verksamhetsområden
- socialpedagogikens värdegrund
Tid och plats
11.1-18.2.2024
Gripen, Tavastgatan 13
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Rekommenderad litteratur
Berglund, S-A. 2000. Socialpedagogik - I goda möten skapas goda skäl. Lund: Studentlitteratur.
Carlander, C.2017. Socialpedagogik. Stockholm: Sanoma utbildning.
Cederlund. C. & Berglund. S-A. 2014. Pedagogiskt socialt arbete. Lund: Studentlitteratur.
Cedersund, E. & al. 2019. Renässans för socialpedagogik? En bok om socialpedagogisk bildning. Lund: Studentlitteratur.
Eriksson, l & Markström, A-M. 2000 eller nyare upplaga. Den svårfångade pedagogiken. Lund: Studentlitteratur.
Eriksson, L., Nilsson, G. & Svensson, L red. 2013. Gemenskaper. Socialpedagogiska perspektiv. Göteborg: DAIDALOS. (Hämäläienens artikel innehåller fel p.g.a. brister i översättningen)
Hämäläinen, J. & Kurki, L. 1997. Sosiaalipedagogiikka. Porvoo: WSOY.
Kurki, L. 2000. Sosiokulttuurinen innostaminen. Muutoksen pedagogiikka. Tampere: Vastapaino.
Madsen, B. 2000.. Socialpedagogik. Lund: Studentlitteratur.
Madsen, B. 2006. Socialpedagogik : integration och inklusion i det moderna samhället. Lund: Studentlitteratur.
Molin, M & Bolin, A. (2018). Socialpedagogisk handling i teori och praktik. https://docplayer.se/104969792-Socialpedagogisk-handling.html
Nivala, E. & Ryynänen, S.2019. Sosiaalipedagogiikka : Kohti inhimillisempää yhteiskuntaa. Helsinki: Gaudeamus
Artiklar ur föjande tidskrifter
International Journal of Social Pedagogy https://www.uclpress.co.uk/pages/international-journal-of-social-pedagogy
Papers of Social Pedagogy https://pedagogikaspoleczna.uw.edu.pl/resources/html/cms/MAINPAGE
Sosiaalipedagogiikan aikakausikirja https://journal.fi/sosiaalipedagogiikka/issue/archive
Undervisningsmetoder
Föreläsningar och workshoppar
Litteraturstudier
Paruppsats
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Närstudier 0,5 sp
- Studerande avlägger examinationen genom aktivt deltagande på närstudietillfällena
- Vid frånvaro behöver studerande lämna in kompensationsuppgift för att bli godkänd
_____________________________________________________________________
Jämförande paruppsats 2,5 sp
- Studerande skriver parvis en jämförande uppsats utgående från frågan ”Vad är socialpedagogik?”
- Syftet med uppsatsen är att studerande lär sig vad som är centralt inom socialpedagogik och att studerande förstår att olika teoretiker uppfattar socialpedagogiken på olika sätt
- Skribenterna skriver vart annat stycke i uppsatsen och styckena innehåller olika perspektiv på samma teman. Ofta hänvisar skribenterna till olika källor för att visa på hur olika samma tema kan uppfattas. Pröva på att skriva debattstil.
- Uppsatsenen ska bilda en fungerande helhet.
- I texten ska det framgå vem som har skrivit vilket stycke. Inledningen och avslutningen skrivs gemensamt. Det finns möjlighet till individuell bedömning
- Omfattning 9-10 sidor
- Minst 6 relevanta socialpedagogiska källor sammanlagt, varav två av källorna ska vara vetenskapliga artiklar. Minst 3 olika källor per studerande.
- Studerande ska tillämpa YH Novias skrivanvisningar och genomgående hänvisa till källorna
- Det är inte tillåtet för studerande att använda artificiell intelligens för att skapa innehållet i uppsatsen. Artificiell intelligens får dock användas för idéer, planering och granskning av språkdräkt.
- Mer ingående anvisningar för uppsatsen publiceras på Moodle
- Bedöms med skalan 0-5
- Inlämning på Moodle senast 18.2
- Kort feedback på Moodle
Studerandes tidsanvändning och belastning
Närstudier 0,5
- motsvarar 14 h
____________________________________________
Jämförande paruppsats 2,5 sp
- motsvarar en arbetsmängd som omfattar 68 h/person
- observera att paret sammanlagt förväntas använda ca 136 h på debattuppsatsen
Tilläggsuppgifter för studerande
Vid validering av tidigare förvärvad kunskap används bedömningsskalan godkänd/underkänd
Vitsordsskala
H-5
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Närstudier
Bedömningskriterier:
- Aktivt deltagande
- Bedöms som UK/GK
Jämförande paruppsats
Bedömningskriterier:
- Att skribenterna har följt anvisningarna
- Att innehållet är täckande i relation till de teman som nämns i ansvisningarna
- Att skribenterna argumenterar i texten genom att hänvisa till relevanta källor
- Att uppsatsens innehåll utgör en fördjupning
- Att texten är tydlig och bearbetad
- Bedöms med skalan 0-5
Förkunskapskrav
Inga