Socialpedagogiskt arbete bland unga (5 sp)
Kod: SO22SOP5-3003
Förverkligandets information
Anmälningstid
01.12.2023 - 14.03.2024
Tajmning
14.03.2024 - 29.04.2024
Antal studiepoäng
5 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till socionom
Lärare
- Peter Edelsköld
Lärare
Peter Edelsköld
Grupper
-
USO23F-ÅSocionom (YH), h23, flerform, Åbo
Lärandemål
Studerande:
- har kunskap om ungas livsvillkor, resurser och stöd i vardagen.
- har kunskap om det sociala ungdomsarbetets former.
- kan tillämpa socialpedagogikens verksamhetsprinciper i arbete bland unga.
- kan planera, förverkliga och utvärdera socialpedagogisk verksamhet för unga.
- kan stöda utvecklingen och främja delaktighet bland unga genom att tillämpa resursförstärkande metoder.
Innehåll
- ungdom som fenomen
- ungas identitetsutveckling
- ungas livsvillkor
- det socialpedagogiska ungdomsarbetets former
- ungdomslagen, delaktighet
- digitalisering och sociala medier
- lösningsfokuserade samtal med unga
- kulturella uttryck
- hållbarhet inom ungdomskulturen
- sexualhandledning
- planering, förverkligande och utvärdering av socialpedagogisk verksamhet för unga
Tid och plats
Schemalagd obligatorisk undervisning på Campus:
14/3, 15/3 och 18/3 2024.
Obligatoriskt seminarium/examination på Campus:
20/4 2024
Studiematerial och rekommenderad litteratur
LAGSTIFTNING
Ungdomslagen (1285/2016)
Kommunallagen (410/2015): I lagen föreskrivs bl.a. om ungdomsfullmäktige i kommunen. Ungas delaktighet, påverkan och hörande av unga ingår i både lagarna (kommunlagen 26 § och ungdomslagen 24 §)
Statsrådets förordning om ungdomsarbete och ungdomspolitik (211/2017) trädde i kraft den 13 april 2017.
STYRDOKUMENT
Riksomfattande program för ungdomsarbetet och ungdomspolitiken (RUNGPO) 2024-2027
(Nätpublikation)
OBLIGATORISK ELLER VALFRI LITTERATUR
Den svenskspråkiga ungdomsbarometern 2022, Magma (Nätpublikation)
Hoikkala T & Sell A (2010) Ungdomsarbete är nödvändigt. Teoretisk underbyggnad, metodernas begränsningar och möjligheter (Nätpublikation)
Kiilakoski T. & Kauppinen E. (2021) Oppiminen nuorisotyössä. Kiistanalainen käsite käytännössä. Sosiaalipedagoginen aikakauskirja. (Nätpublikation).
Nivala E & Ryynänen S (2019) Sosiaalipedagogiikka. Kohti inhimillisempää yhteiskuntaa. Gaudeamus Oy
Nivala E & Saastamoinen M (red) (2010) Ungdomsfostrans teori och utgångspunkter och inlägg
(Nätpublikation)
Nuorisobarometri 2023 (Katsaus nuorten hyvinvointiin 2023). Valtion nuorisoneuvosto (Nätpublikation)
En utredning om det finlandssvenska ungdomsarbetet 2017, sammanställt av Jessica Lerche, Greta Storlund och Oscar Ohlis, Luckan rf. (Nätpublikation)
Ålands Landskapsregering (2014) Ungdomspolitiskt program för landskapet Åland (Nätpublikation)
ÖVRIG REFERENSLITTERATUR
Barnavårdsföreningen i Finland, Högklasser
https://bvif.fi
Den sökandes blick (Uppsökande verksamhet)
(Nätpublikation)
http://www.nuorisotutkimusseura.fi/julkaisuja/den_sokandes_blick.pdf
Digitalisering och ungdomsarbete (2019) Lauha H & Nolvak K (red.). Verke - Kompetenscentret för digitalt ungdomsarbete i Finland. Nätpublikation www.verke.org
Eduskunnan tarkastusvaliokunnan julkaisu 1/2013
Nuorten syrjäytyminen, tietoa, toiminta ja tuloksia?
(Nätpublikation)
Ehyt.fi
Finlands ungdomsarbete Allianssi rf
http://www.alli.fi/etusivu
Folkhälsan, Verksamhet för unga
https://www.folkhalsan.fi/unga/
Friendsrapporten 2023, friends.se (Nätpublikation)
Harkko, J, Lehikoinen T, Lehto S & Ala-Kauhaluoma (2016), Onko osa nuorista vaarassa syrjäytyä pysyvästi? Nuorten syrjäytymisriskit ja aikuisuuteen siirtyminstä tukeva palvelujärjestelmä. Sosiaali- ja terveysturvan tutkimuksia, 144/2016 (Nätpublikation)
Hälsa i skolan, undersökning (THL 2023)
https://thl.fi/sv/web/thlfi-sv/forskning-och-utveckling/undersokningar-och-projekt/enkaten-halsa-i-skolan/resultat-av-enkaten-halsa-i-skolan#region
Kompetenscenter Nuoska
Koordinaatti
Linnakangas, R & Suikkanen A. Varhainen puuttuminen Mahdollisuus nuorten syrjäytyminsen ehkäisemisessä (2004) Sosiaaali- ja terveyrministeriön selvityksiä.
(Nätpublikation)
Luckan Unginfo
Maahanmuuttajataustaisten nuorten
terveys ja hyvinvointi.
(Nätpublikation)
Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor, www.mucf.se
Nuorisotutkimus-lehti. Julkaisija: Nuorisotutkimusseura ry. ISSN 0780-0886
(Nätpublikation)
Nuorisotyö. Julkaisija: Suomen Nuorisotyö ry.
(Nätpublikation)
Nuorisotyö-lehti. Julkaisija: Suomen Nuorisoyhteistyö Allianssi. ISSN 0355-7553
(Nätpublikation)
Nuorisotyön käsikirja, 2005, Tuominen H & Paananen, T (toim.). Det finns ett kapitel av Pokka som behandlar specifikt kyrkans ungdomsarbete ur ett socialpedagogiskt perspektiv.
Nuorten perheet ja läheissuhteet. Nuorten elinolot -vuosikirja 2020
Tiina Valkendorff & Ella Sihvonen (toim.) Nätpublikation
Nyyti ry
Rosenholm, J. (2023) Slutrapport: Ung i Åboland. "Copy-paste fungerar inte". Luckan r.f.
Skapa plats - en normutmanande bok för en mer inkluderande skola (2020). Ekvalita
Statens ungdomsråd, tietoanuorista.fi (Nätet)
ULA nätverket
www.ula.fi
Unga i församlingen, 2013, Helsingfors:Kyrkostyrelsen
(Nätpublikation)
http://sakasti.evl.fi/sacrista
Unga röster 2017. En rapport där unga ger sin syn på framtid, jobb, skola och politik, mentor.se
ungdomar.se, Fryshuset (Nätpublikation)
Ungdomsbarometern (görs varje år). Statens ungdomsråd , tietoanuorista.fi
(Nätpublikation)
Verke.org:
-Verktygslåda för digitalt kunnande inom ungdomsarbete:
https://www.verke.org/sv/publikationer/verktygslada-for-digitalt-kunnande-inom-ungdomsarbetet/
-Kompetenskriterier inom digitalt ungdomsarbete:
https://www.verke.org/uploads/2021/05/b4e3bcfd-verke_osaamiskriteetit_ru-1-1.pdf
www,ungdomsarbete2030.fi
TIPS
Dunkels, Elza. Kolla t.ex. Dunkels forskningblogg www.kulturer.net/ eller hennes böcker, en del av dem finns tillgängliga på nätet. Dunkels är pedagogisk forskare från Umeå universitet och intresserar sig bland annat för digitalisering, unga och nätet, nätkulturer, skärmtid m.m.
Undervisningsmetoder
Föreläsningar, individuella självstudier inklusive studiebesök och intervjuer med professionella inom branschen. En del av de individuella självstudierna kan göras i par enligt överenskommelse med kursansvarig lärare.
Praktik- och arbetslivssamarbete
I kursen ingår studiebesök och intervjuer med professionella inom branschen
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Lö 20/4 2024 kl. 9-15, seminarium
Examinationer:
1 Individuell skriftlig litteraturrecension, 2 sp
Närmare instruktioner finns i Moode
Deadline: 29/4 2024 kl. 20.00
2 Individuell skriftlig rapport och seminarium , 2 sp
Närmare instruktioner finns i Moodle
Deadline: 20/4 2024 i samband med seminariet
3 Individuell inlärningsuppgift (Planering, förverkligande och utvärdering,) 1 sp
Närmare instruktioner finns på Moodle
Deadline: 29/4 2024 kl. 20.00
Kompensationsuppgifter:
Frånvaro från obligatorisk undervisning ska kompenseras. Kompensationsuppgifter finns på Moodle och de lämnas in på Moodle senast 29/4 2024 kl. 20.00
Förverkligandets alternativa prestationssätt
1 Individuell skriftlig litteraturrecension, 2 sp
2 Individuell skriftlig rapport och seminarium, 2 sp
3 Individuell inlärningsuppgift (Planering, förverkligande och utvärdering), 1 sp
Närmare instruktioner finns i Moodle
Studerandes tidsanvändning och belastning
5 sp = 27 h x 5 = 135 h
Schemalagda obligatoriska närstudier 17 h (dvs 13 % av den beräknade tidsåtgången)
Självstudier individuellt 118 h (dvs 87 % av den beräknade tidsåtgången)
Tilläggsuppgifter för studerande
Vid validering av tidigare förvärvad kunskap används bedömningsskalan godkänd/underkänd.
Frågor angående kursen ställs på kursens handledningsforum på Moodle. Kursansvarig lärare besvarar frågor och handleder i handledningsforumet i regel varje måndag under kurstiden.
Det är inte tillåtet för studerande att använda artificiell intelligens för att skapa innehållet i examinationerna. Artificiell intelligens får dock användas för idéer, planering och granskning av språkdräkt.
Vitsordsskala
H-5
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
1 Individuell skriftlig litteraturrecension, 2 sp, bedömning enligt skalan 0-5
-Studerandes förmåga att sammanfatta och återge innehållet i texterna.
-Förmåga till kritisk granskning av texterna.
-Förmåga att tillämpa Novias skrivanvisningar.
Kort feedback ges på Moodle på samma ställe där recensionen inlämnats
Examinator: Peter Edelsköld
2 Individuell skriftlig rapport och seminarium, 2 sp, bedömning enligt skalan 0-5
-Rapportens relevans för yrkesområdet
-Relevanta källor
-Novias skrivanvisningar ska följas
Aktivt deltagande i seminariet.
Kort feedback ges i samband med seminariet.
Examinator: Peter Edelsköld
3 Individuell inlärningsuppgift (Planering, förverkligande och utvärdering), 1 sp, bedömning enligt skalan GK/UK
-Studerande kan tillämpa socialpedagogiska principer
-Studerande har en tydlig pedagogisk planering och kan utvärdera enligt given modell
Kort feedback ges på Moodle på samma ställe där inlärningsuppgiften inlämnats.
Examinator: Peter Edelsköld
Förkunskapskrav
Inga