Praktik: Gerontologiskt vårdarbete/mentalvård II (8 sp)
Kod: USS22KL05-3001
Förverkligandets information
Anmälningstid
01.12.2023 - 21.04.2024
Tajmning
22.04.2024 - 26.05.2024
Antal studiepoäng
8 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till sjukskötare
- Utbildning till hälsovårdare
Lärare
- Minna Syrjäläinen-Lindberg
- Michaela Jalava
Lärare
Michaela Jalava
Grupper
-
UHV22D-ÅHälsovårdare (YH), h22, dagstudier, Åbo
-
USS22D-ÅSjukskötare (YH), h22, dagstudier, Åbo
Lärandemål
Gerontologiskt vårdarbete:
Studerande:
- kan under handledning i det interprofessionella samarbetet planera, utföra och utvärdera personcentrerad/klientcentrerad vård och beaktar patientens och närståendes kulturella bakgrund
- kan använda olika evidensbaserade vårdrekommendationer i planering av vård och kan använda hållbara och resursförstärkande vårdmetoder
- kan dokumentera och rapportera
- påvisar respekt för patienten/klienten och närstående samt kan identifiera etiska problem
- kan bedöma och stöda patientens/klientens funktionsförmåga samt patientens och närståendes delaktighet i vården
- kan planera, utföra och utvärdera säker läkemedelsbehandling
- förstår betydelsen av patient- och klientsäkerhet och tillämpar aseptiska principer i patientvården
Mental- och missbrukarvård:
Studerande:
- kan under handledning i det interprofessionella samarbetet planera, förverkliga och utvärdera personcentrerad/klientcentrerad mental- och missbrukarvård
- kan använda olika evidensbaserade vårdrekommendationer i planering av vård och kan använda centrala vårdmetoder
- kan dokumentera och rapportera
- kan professionellt bemöta patienten inom mental- och missbrukarvården
- kan identifiera patientens resurser och kan samarbeta med patienten och interprofessionella arbetsgrupper
- har ett reflektivt och etiskt förhållningssätt och beaktar patientens självbestämmanderätt och patient- och klientsäkerheten
- kan handleda patienten inom mental- och missbrukarvård
- kan planera, utföra och utvärdera säker läkemedelsbehandling
Innehåll
Praktikinformation
Praktikanvisningar
Tystnadsplikt
Handledning
Utvärdering
Praktikseminarium
Tid och plats
Våren 2024
Praktikinfo enligt schemat, obligatoriskt deltagande
Praktik veckor v 12- 16 eller 17 - 21
Praktikseminarium - enligt schemat, obligatoriskt deltagande
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Tidigare och pågående kurslitteratur
Undervisningsmetoder
Introduktion
Handledd praktik
Bearbetning av egna kompetenser/mål
Måldiskussion
Mellanutvärdering med självreflektion
Slututvärdering med självreflektion
Praktikseminarium
Praktik- och arbetslivssamarbete
Studerande söker själv praktikplats och kursansvarig lärare godkänner och bekräftar praktikplatsen till fältet. Praktikhandledaren borde vara sjukskötare eller hälsovårdare.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Våren 2024
Praktikinfo enligt schemat, obligatoriskt deltagande
Praktik veckor v 12- 16 eller 17 - 21
Praktikseminarium - enligt schemat, obligatoriskt deltagande
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Introduktion
Handledd praktik
Bearbetning av egna kompetenser/mål
Måldiskussion
Mellanutvärdering med självreflektion
Slututvärdering med självreflektion
Praktikseminarium
Studerandes tidsanvändning och belastning
Handledd praktik (8 sp). Totala arbetstiden är 40 h/vecka varav 2 timmar reserveras för individuellt arbete. Arbetsturerna planeras tillsammans med praktikhandledaren och studerande gör i mån av möjlighet samma turer som praktikhandledaren. Praktiktimmar 190 h/5 veckor
Periodisering av innehållet
Kursansvarig och handledare inom gerontologiskt vårdarbete Michaela Jalava och inom mental- och missbrukarvården Minna Syrjäläinen-Lindberg (ev. anhållan om validering via eAhot i god tid före praktiken inleds)
Mer information finns på gruppens Teams samt på Moodle.
Vitsordsskala
Godkänd/Underkänd
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
För att bli godkänd studerande ska uppnå följande kompetenser:
Kan under handledning i det interprofessionella samarbetet planera, utföra och utvärdera personcentrerad/klientcentrerad vård och beaktar patientens och närståendes kulturella bakgrund
Kan använda olika evidensbaserade vårdrekommendationer i planering av vård och kan använda hållbara och resursförstärkande vårdmetoder
Kan dokumentera och rapportera
Påvisar respekt för patienten/klienten och närstående samt kan identifiera etiska problem
Kan bedöma och stöda patientens/klientens funktionsförmåga samt patientens och närståendes delaktighet i vården
Kan planera, utföra och utvärdera säker läkemedelsbehandling
Förstår betydelsen av patient- och klientsäkerhet och tillämpar aseptiska principer i patientvården
Förkunskapskrav
Kurser Läkemedelsbehandling I och Läkemedelsbehandling II och farmakologi