Hoppa till innehåll

Reproduktiv hälsa (4 sp)

Kod: USS22KÅ02-3002

Förverkligandets information


Anmälningstid

15.06.2024 - 31.07.2024

Tajmning

19.08.2024 - 15.11.2024

Antal studiepoäng

4 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk

  • Svenska

Utbildning

  • Utbildning till sjukskötare
  • Utbildning till hälsovårdare

Lärare

  • Pia Liljeroth

Lärare

Pia Liljeroth

Grupper

  • UHV22D-Å
    Hälsovårdare (YH), h22, dagstudier, Åbo
  • USS22D-Å
    Sjukskötare (YH), h22, dagstudier, Åbo

Lärandemål

Studerande:
- kan i ett interprofessionellt team planera, utföra, utvärdera, dokumentera och rapportera personcentrerad/klientcenterad, hållbar vård i samarbete med patienten och närstående samt påvisar ett reflektivt och etiskt förhållningssätt i vården
- har kompetens i vård i olika servicsystem
- kan beskriva vad hållbar sexuell och reproduktiv hälsa betyder för främjandet av individens och familjens hälsa
- kan redogöra för de vanligaste sexuellt överförbara sjukdomarna och behandlingen av dem
- kan beskriva den normala graviditetens förlopp, de centrala och hållbara uppföljningsmetoderna och hälsorådgivningens innehåll
- kan beskriva den normala förlossningens förlopp och vårdmetoder
- kan grunderna i uppföljningen och vården av den nyförlösta kvinnan och den nyfödda under den normala barnsängstiden
- har kunskap om amningsrekommendationerna och kan fungera som stöd vid amning

Innehåll

Servicessystem och olika servicemiljöer

Vårdprocessen, beslutsfattande, etik

Aseptik, hållbar utveckling

Patientens och närståendes delaktighet i vården

Sexuell och reproduktiv hälsa och främjandet av den (centrala gynekologiska och andrologiska problem i relation till reproduktionen, prevention, barnlöshet)

De vanligaste sexuellt överförbara sjukdomarna

Uppföljning, hälsorådgivning och vård under den normala graviditeten

Uppföljning och vård under den normala förlossningen

Nödförlossning

Uppföljning och vård av kvinnan och det friska nyfödda barnet på barnsängsavdelningen

Nationella amningsrekommendationer och vanliga amningsproblem

Tid och plats

Åbo, 26.8-15.11.2024

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Botha, E. & Ryttyläinen-Korhonen, K., 2016. Naisen hoitotyö. Helsinki: Sanoma Pro.
Kapitlen 1-2 och 5.
ELLER
Eskola, K. & Hytönen, K., 2002. Nainen hoitotyön asiakkaana. Helsinki: WSOY.
Kapitlen 4-9.

OCH
Lindgren, H., Christensson, K. & Dykes, A-K. 2016. Reproduktiv hälsa - barnmorskans kompetensområde. Lund: Studentlitteratur. Kapitel 14 (den normala graviditeten).
ELLER
Kaplan, A., Hogg, B., Hildingsson, I. & Lundgren, I. 2009. Lärobok för barnmorskor. Lund: Studentlitteratur.
(Eller annan motsvarande i annan bok i obstetrik eller lärobok för barnmorskor).

OCH
Handbok för mödrarådgivningen. 2015. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-302-490-8
OCH
Klemetti, R. & Raussi-Lehto, E. 2016. Edistä, ehkäise, vaikuta — seksuaali- ja lisääntymisterveyden toimintaohjelma 2014-2020. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-302-174-7

Webbsidor:
https://www.rfsu.se/
https://www.folkhalsan.fi/kunskap/kunskapsomraden/kropp-halsa/
https://www.vaestoliitto.fi/sv/sexualitet/

Övrig litteratur som finns i Moodle.

Undervisningsmetoder

1. Självstudier
2. Föreläsningar, obligatorisk närvaro på 75 % av föreläsningarna.
3. Handlett smågruppsarbete. Gruppindelning görs då kursen startar. Mera information på Moodle.
4. Kliniska övningar i grupper. Obligatorisk närvaro, gruppindelning görs då kursen startar.
5. Simulering
Simuleringen görs i samarbete med kursen USS22KÅ01 Vård av barn, unga och familj. Instruktioner, gruppindelning och uppgifter för simuleringen publiceras på Moodle under kursen Reproduktiv hälsa (instruktionerna publiceras också under kursen Vård av barn, unga och familj).
Simuleringen är obligatorisk. Om förhandsuppgifterna inte är inlämnade vid ovannämnda datum kan studerande inte delta simuleringen.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

1. Smågruppsarbete lämnas in på Moodle senast 20.9.2024. Studerande ger feedback åt varandra på Moodle senast 6.10.2024. Kursansvarig ger gruppvis feedback på Moodle efter att alla studerande kommenterat alla inlägg.

2. Uppgifter om gruppindelning och exakt tidtabell för simulering publiceras på Moodle.

3. Skriftlig individuell inlämningsuppgift, gemensam uppgift tillsammans med kursen Vård av barn, unga och familj.
Deadline
Inlämning 1: 4.10.2024
Inlämning 2: 15.11.2024
Studerande får individuell feedback på Moodle.

Förverkligandets alternativa prestationssätt

1. Smågruppsarbete
Tema för smågruppsarbete presenteras då kursen startar. Närmare instruktioner och gruppindelning finns på Moodle.

2. Simulering
Förhandsuppgift inlämnad inom utsatt tid och obligatorisk närvaro på plats på Henriksgatan vid simulering.
Uppgifter om gruppindelning och exakt tidtabell publiceras i Moodle.

3. Kliniska övningar
Obligatorisk närvaro på plats på Henriksgatan. Material finns på Moodle för förberedelse inför övningarna.
Uppgifter om gruppindelning och exakt tidtabell publiceras i Moodle.

4. Individuell skriftlig inlämningsuppgift
Kurserna USS20KÅ02 Reproduktiv hälsa och USS20KÅ01 Vård av barn, unga och familj examineras med en gemensam uppgift. Närmare information om examinationen publiceras i Moodle.

Studerandes tidsanvändning och belastning

Smågruppsarbete 27 t
Simulering och kliniska övningar 7 t
Föreläsningar 16 t
Självstudier 58 t

Vitsordsskala

H-5

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Föreläsningar, kliniska övningar och simulering 1 sp
Bedöms enligt skalan gk/uk.
Obligatoriskt deltgande, förhandsuppgifter inlämnade i tid.

Smågruppsarbete 1 sp och skriftlig inämningsuppgift 2 sp
Bedöms enligt skalan 1-5/uk.
Bedömning baseras på:
- Förmåga att kunna sammanfatta relevant data
- Kritisk reflektion
- Användning av kurslitteratur
- Användning av Novias skrivanvisningar (skriftlig inlämningsuppgift)
- Kreativitet (smågruppsarbete)

Underkänd (0)

Skriftlig inämningsuppgift:
Kriterierna för vitsord 1 uppfylls inte
Texten är fragmentarisk och den besvarar inte frågorna
Kurslitteraturen används inte
Reflektioner framförs inte
Den tekniska utformningen brister
Uppgiften innehåller inte alla krävda delar

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Skriftlig inämningsuppgift:
Frågorna besvaras vagt och smalt
Kurslitteraturen refereras
Reflektioner framförs endast i begränsad utsträckning
Den tekniska utformningen är nöjaktig

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Skriftlig inämningsuppgift:
Frågorna besvaras
Kurslitteraturen tillämpas
Texten är reflekterande och kritiska synpunkter finns
Den tekniska utformningen är god

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Skriftlig inämningsuppgift:
Frågorna besvaras uttömmande och mångsidigt
Kurslitteraturen analyseras och tillämpas
Reflektionen är vetenskapligt analytisk
Den tekniska utformningen är utmärkt

Förkunskapskrav

Kurser Läkemedelsbehandling I, Läkemedelsbehandling II och farmakologi, Kirurgiskt och perioperativt vårdarbete, Inre medicinsktoch palliativt vårdarbete, Kliniskt vårdarbete