Reproduktiv hälsa (4 sp)
Kod: USS22KÅ02-3003
Förverkligandets information
Anmälningstid
15.06.2025 - 31.07.2025
Tajmning
18.08.2025 - 31.12.2025
Antal studiepoäng
4 op
Andel virtuell undervisning
1 op
Prestationssätt
75 % Kontaktundervisning, 25 % Virtuell undervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till sjukskötare
- Utbildning till hälsovårdare
Lärare
- Pia Liljeroth
- Anita Wikberg
Lärare
Pia Liljeroth
Grupper
-
UHV23D-ÅHälsovårdare (YH), h23, dagstudier, Åbo
-
USS23D-ÅSjukskötare (YH), h23, dagstudier, Åbo
Lärandemål
Studerande:
- kan i ett interprofessionellt team planera, utföra, utvärdera, dokumentera och rapportera personcentrerad/klientcenterad, hållbar vård i samarbete med patienten och närstående samt påvisar ett reflektivt och etiskt förhållningssätt i vården
- har kompetens i vård i olika servicsystem
- kan beskriva vad hållbar sexuell och reproduktiv hälsa betyder för främjandet av individens och familjens hälsa
- kan redogöra för de vanligaste sexuellt överförbara sjukdomarna och behandlingen av dem
- kan beskriva den normala graviditetens förlopp, de centrala och hållbara uppföljningsmetoderna och hälsorådgivningens innehåll
- kan beskriva den normala förlossningens förlopp och vårdmetoder
- kan grunderna i uppföljningen och vården av den nyförlösta kvinnan och den nyfödda under den normala barnsängstiden
- har kunskap om amningsrekommendationerna och kan fungera som stöd vid amning
Innehåll
Servicessystem och olika servicemiljöer
Vårdprocessen, beslutsfattande, etik
Aseptik, hållbar utveckling
Patientens och närståendes delaktighet i vården
Sexuell och reproduktiv hälsa och främjandet av den (centrala gynekologiska och andrologiska problem i relation till reproduktionen, prevention, barnlöshet)
De vanligaste sexuellt överförbara sjukdomarna
Uppföljning, hälsorådgivning och vård under den normala graviditeten
Uppföljning och vård under den normala förlossningen
Nödförlossning
Uppföljning och vård av kvinnan och det friska nyfödda barnet på barnsängsavdelningen
Nationella amningsrekommendationer och vanliga amningsproblem
Tid och plats
Åbo, 1.9-12.10.2025
+ smågruppsarbete om sexuell hälsa online
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Böcker för gynekologi, graviditet, förlossning och barnsängstid:
Välj 1–2 av följande böcker:
Botha, E. & Ryttyläinen-Korhonen, K. (2016). Naisen hoitotyö. Helsinki: Sanoma Pro.
Bäckström, T., Kjølhede, P. & Landgren, B-M. (red.). (2022). Gynekologi. Lund: Studentlitteratur.
Eskola, K. & Hytönen, K. (2002). Nainen hoitotyön asiakkaana. Helsinki: WSOY.
Ihme, A. & Raintio, S. (2015). Naisen terveys. Helsinki: Edita.
Borgfeldt, C., m.fl. (2019). Obstetrik och gynekologi - För sjuksköterskor. Lund: Studentlitteratur.
Övriga källor för gynekologi, graviditet, förlossning och barnsängstid:
Hälsobyn
Medibas
NEUKO: Mödrarådgivning (https://thl.fi/sv/teman/barn-unga-och-familjer/social-och-halsovardstjanster/modra-och-barnradgivning/modraradgivning)
Registret över smittosamma sjukdomar, THL
Litteratur för sexualitet och sexuell hälsa:
Klemetti, R. & Raussi-Lehto, E. 2016. Edistä, ehkäise, vaikuta — seksuaali- ja lisääntymisterveyden toimintaohjelma 2014–2020. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-302-174-7
https://www.rfsu.se/
Sundbäck, M. (2013). Sexuell hälsa i vården - En metodbok för sjuksköterskor. Lund: Studentlitteratur.
https://www.vaestoliitto.fi/sv/sexualitet/
https://www.mielenterveystalo.fi/sv/egenvard/egenvardsprogrammet-sexualitet/vad-ar-sexualitet
https://stm.fi/sv/halsoframjande/sexuell-halsa
Litteratur för prevention:
https://www.kaypahoito.fi/hoi50104
https://www.kaypahoito.fi/sv/khr00106
https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00165
Steriliseringslagen
+ länkar i Moodle
REFERENSLITTERATUR:
Kaplan, A., Hogg, B., Hildingsson, I. & Lundgren, I. 2009. Lärobok för barnmorskor. Lund: Studentlitteratur.
Lewis, L. (ed.). (2015). Fundamentals of Midwifery - A Textbook for Students. Chichester: Wiley Blackwell. Finns som e-bok.
Lindgren, H., Christensson, K. & Dykes, A-K. 2016. Reproduktiv hälsa - barnmorskans kompetensområde. Lund: Studentlitteratur.
Oinonen, M. (2021, eller tidigare upplaga). Seksuaalikasvattajn käsikirja. Helsinki: Hiv-säätiö.
Pietiläinen, S., m.fl. (toim.). (2021, eller tidigare upplaga). Kätilötyö - Raskaus, synnytys ja lapsivuodeaika. Helsinki: Sanoma Pro.
Tapanainen, J., Heikinheimo, O. & Mäkikallio, K. (toim.). (2019). Naistentaudit ja synnytykset. Helsinki: Duodecim.
Övrig litteratur som finns i Moodle.
Undervisningsmetoder
1. Självstudier
2. Föreläsningar, obligatorisk närvaro på 75 % av föreläsningarna.
3. Handlett smågruppsarbete. Gruppindelning görs då kursen startar. Mera information på Moodle.
4. Kliniska övningar i grupper. Obligatorisk närvaro. Gruppindelning görs då kursen startar.
5. Simulering
Simuleringen görs i samarbete med kursen USS22KÅ01 Vård av barn, unga och familj. Instruktioner, gruppindelning och uppgifter för simuleringen publiceras på Moodle under kursen Reproduktiv hälsa (instruktionerna publiceras också under kursen Vård av barn, unga och familj).
Simuleringen är obligatorisk. Om förhandsuppgifterna inte är inlämnade vid ovannämnda datum kan studerande inte delta simuleringen.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
1. Smågruppsarbete lämnas in på Moodle senast 5.10.2025. Studerande ger feedback åt varandra på Moodle senast 19.10.2025.
2. Uppgifter om gruppindelning och exakt tidtabell för simulering publiceras på Moodle.
3. Skriftlig individuell inlämningsuppgift, gemensam uppgift tillsammans med kursen Vård av barn, unga och familj.
Deadline
Inlämning 1: 12.10.2025
Inlämning 2: 9.11.2025
Studerande får individuell feedback på Moodle.
Internationella kontakter
-
Förverkligandets alternativa prestationssätt
1. Smågruppsarbete
Tema (sexualhälsa) för smågruppsarbete presenteras då kursen startar. Närmare instruktioner och gruppindelning finns på Moodle.
2. Simulering
Förhandsuppgift inlämnad inom utsatt tid och obligatorisk närvaro på plats på Henriksgatan vid simulering.
Uppgifter om gruppindelning och exakt tidtabell publiceras i Moodle.
3. Kliniska övningar
Obligatorisk närvaro på plats på Henriksgatan. Material finns på Moodle för förberedelse inför övningarna.
Uppgifter om gruppindelning och exakt tidtabell publiceras i Moodle.
4. Individuell skriftlig inlämningsuppgift
Kurserna USS20KÅ02 Reproduktiv hälsa och USS20KÅ01 Vård av barn, unga och familj examineras med en gemensam uppgift. Närmare information om examinationen publiceras i Moodle.
Studerandes tidsanvändning och belastning
Smågruppsarbete 27 t
Simulering och kliniska övningar 7 t
Föreläsningar 16 t
Självstudier 58 t
Vitsordsskala
H-5
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Föreläsningar, kliniska övningar och simulering 1 sp
Bedöms enligt skalan gk/uk.
Obligatoriskt deltgande, förhandsuppgifter inlämnade i tid.
Smågruppsarbete (sexualhälsa) 1 sp GK/UK
Skriftlig inämningsuppgift 2 sp
Bedöms enligt skalan 1-5/uk.
Bedömning baseras på:
- Förmåga att kunna sammanfatta relevant data
- Kritisk reflektion
- Användning av kurslitteratur
- Användning av Novias skrivanvisningar (skriftlig inlämningsuppgift)
- Kreativitet (smågruppsarbete)
Underkänd (0)
Skriftlig inämningsuppgift:
Kriterierna för vitsord 1 uppfylls inte
Texten är fragmentarisk och den besvarar inte frågorna
Kurslitteraturen används inte
Reflektioner framförs inte
Den tekniska utformningen brister
Uppgiften innehåller inte alla krävda delar
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Skriftlig inämningsuppgift:
Frågorna besvaras vagt och smalt
Kurslitteraturen refereras
Reflektioner framförs endast i begränsad utsträckning
Den tekniska utformningen är nöjaktig
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Skriftlig inämningsuppgift:
Frågorna besvaras
Kurslitteraturen tillämpas
Texten är reflekterande och kritiska synpunkter finns
Den tekniska utformningen är god
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Skriftlig inämningsuppgift:
Frågorna besvaras uttömmande och mångsidigt
Kurslitteraturen analyseras och tillämpas
Reflektionen är vetenskapligt analytisk
Den tekniska utformningen är utmärkt
Förkunskapskrav
Kurser Läkemedelsbehandling I, Läkemedelsbehandling II och farmakologi, Kirurgiskt och perioperativt vårdarbete, Inre medicinsktoch palliativt vårdarbete, Kliniskt vårdarbete