Hoppa till innehåll

Terapeutisk radiografi (8 sp)

Kod: RAD22SA02-3001

Förverkligandets information


Anmälningstid

15.06.2024 - 10.09.2024

Tajmning

02.09.2024 - 10.11.2024

Antal studiepoäng

8 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk

  • Svenska

Utbildning

  • Utbildning till röntgenskötare

Lärare

  • Katarina Vironen
  • Radiografi och strålbehandling 1
  • Carina Gädda

Lärare

Carina Gädda

Grupper

  • URS22D-V
    Röntgenskötare (YH), h22, dagstudier, Vasa

Lärandemål

Studerande
- har grundläggande insikter i cancersjukdomar, epidemiologi och behandlingsmetoder
- känner till den onkologiska vårdens särdrag
- behärskar grundprinciperna för användandet av strålbehandlingsapparatur och har goda kunskaper om strålbehandlingen som en behandlingsform av cancer
- har goda kunskaper i vården av cancerpatienter och förstår dess speciella särdrag
- är väl förtrogen med betydelsen av trygg och säker patientvård
- känner till individuell palliativ vård och vård i livets slutskede
- förstår vikten av ett gott bemötande och handledning av patient och närstående

Innehåll

onkologi
strålbehandling
apparatur
behandlingar
strålbehandlingsprocessen
trygg och helhetsmässig vård av cancerpatienten på strålbehandlingen
palliativa vård

Tid och plats

Enligt schema

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Allt material och källor hittas i Moodle

Undervisningsmetoder

Föreläsningar, individuell övningsuppgift, workshops, studiebesök

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Katarina: 2 deltenter, enligt planering/ schema

Studerandes tidsanvändning och belastning

27h x8sp = 216h
Katarina: 27hx 4sp = 108h

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Kriterier för utvärdering av tentamen 
Studerande har ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning) 

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten 
Studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Har bristfällig kunskap i substansen och är inte insatt samt har bristfällig kunskap i andras skriftliga arbeten.

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Kriterier för utvärdering av tentamen 
Studerande kan redogöra för litteraturen, reflekterar och motiverar sina åsikter 

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten 
Studerande har följt anvisningarna för skriftligt arbete och behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad. Har otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten.

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Kriterier för utvärdering av tentamen 
Studerande visar fördjupad kunskap och mognad inom ämnet

Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp 
Studerande har följt anvisningarna för skriftligt arbete och visar att hon behärskar substansen. Är påläst i de övriga deltagarnas skriftliga arbeten, kan ställa relevanta frågor samt leda en seminariediskussion. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på utmärkta kunskaper. (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)

Criteria for evaluation of the exam 
Student shows in-depth knowledge and maturity in the subject 

Criteria for evaluation of written work individually or in groups 
Student has followed the instructions for the written work and master the substance. Shows good knowledge in the other participants' written work, ask relevant questions and have capacity to lead a seminar discussion. The written work and the possible opponentship shows excellent knowledge (technical execution, oral presentation, mature reflections, and independent working methods)

Förkunskapskrav

Klinisk radiografi 2