Immunologisk metodologi (5 sp)
Kod: BAA22BI06-3001
Förverkligandets information
Anmälningstid
01.12.2023 - 26.01.2024
Tajmning
08.01.2024 - 30.04.2024
Antal studiepoäng
5 op
Andel virtuell undervisning
3 op
Prestationssätt
40 % Kontaktundervisning, 60 % Virtuell undervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Antal studerande (min. - max.)
8 - 15
Utbildning
- Utbildning till bioanalytiker
Lärare
- Camilla Ribacka
Lärare
Camilla Ribacka
Grupper
-
UBA22D-VBioanalytiker (YH), h22, dagstudier, Vasa
Lärandemål
Studerande
- har fördjupade kunskaper om lymfocyter, antikroppar och immunologiska metoder som används inom klinisk diagnostik
- förstår principerna för de immunologiska metoderna
- behärskar avancerad immunologisk terminologi
- kan använda för yrket centrala informationskällor och vetenskapliga publikationer rörande immunologiska metoder, sjukdomsdiagnostik och aktuell forskning
- har beredskap att utveckla kvaliteten och beakta hållbar utveckling inom området
Innehåll
Lymfocyter, antikroppar och immunologiska metoder
Tid och plats
Våren 2024
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Roitt´s Essential Immunology, Delves, Marin, Burton och Roit. 13:de upplagan eller nyare, Wiley Blackwell (2017)
Tietz Fundamentals of Clinical Chemistry, Burtis och Bruns, 7:de upplagan (2015) eller nyare, kapitel 10
Föreläsningsmaterial
Undervisningsmetoder
Hybridundervisning
Grupparbete / individuellt arbete
Seminarium
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Grundläggande immunologi examineras genom test i Moodle.
Immunologiska metoder examineras genom tentamen 22.03.2024
Uppgift kring immunologiska metoder i klinisk diagnostik: datum för inlämning ges när kursen påbörjas.
Omtentamen av immunologiska metoder: 24.05.2024 (allmän omtentamen) och 13.09.2024 (allmän omtentamen)
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Tentamen
Studerandes tidsanvändning och belastning
5 sp motsvarar 135 timmars arbete
Tilläggsuppgifter för studerande
Tilläggsinformation och uppgifter, samt kviss via kursens Moodle sida
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Tentamen
kan räkna upp och beskriva endast med litteraturens ord (utantill läsning),
har ytlig kunskap i ämnet och förståelsen är bristfällig men visar en viss förståelse av ämnet
Övningsarbete
Den studerande har delvis följt anvisningarna. Den studerande visar begränsad till bristfällig substanskunskap.
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Tentamen
kan redogöra för ämnet utan att använda endast litteraturens ord
förstår det mesta av ämnet
har en del egna synpunkter och kan relatera en del av kunskapen till en liknande situation
kan motivera en del av sina påståenden och ståndpunkter
kan ge en del egna exempel
Övningsarbete
Den studerande har följt anvisningarna till största delen för det skriftliga arbetet och visar att hen behärskar det mesta av substansen. Tillämpningen är delvis begränsad.
Hen kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället om det så krävs.
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Tentamen
har fördjupad kunskap i ämnet
kan analysera och tolka ämnesfakta
behärskar ämnet mångsidigt
kommer med egna goda exempel
Övningsarbete
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hen behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället om det så krävs. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt).
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Grundläggande immunologi examineras genom test i Moodle, som bedöms gk/uk. Immunologiska metoder examineras genom individuell tentamen, som bedöms med vitsorden 0-5. Immunologiska metoder i klinisk diagnostik bedöms genom skriftlig inlämningsuppgift, som bedöms gk/uk.
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Tentamen
kan räkna upp och beskriva endast med litteraturens ord (utantill läsning),
har ytlig kunskap i ämnet och förståelsen är bristfällig men visar en viss förståelse av ämnet
Övningsarbete
Den studerande har delvis följt anvisningarna. Den studerande visar begränsad till bristfällig substanskunskap.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Tentamen
kan redogöra för ämnet utan att använda endast litteraturens ord
förstår det mesta av ämnet
har en del egna synpunkter och kan relatera en del av kunskapen till en liknande situation
kan motivera en del av sina påståenden och ståndpunkter
kan ge en del egna exempel
Övningsarbete
Den studerande har följt anvisningarna till största delen för det skriftliga arbetet och visar att hen behärskar det mesta av substansen. Tillämpningen är delvis begränsad.
Hen kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället om det så krävs.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Tentamen
har fördjupad kunskap i ämnet
kan analysera och tolka ämnesfakta
behärskar ämnet mångsidigt
kommer med egna goda exempel
Övningsarbete
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hen behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället om det så krävs. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt).
Förkunskapskrav
Immunologi