Hoppa till innehåll

Hematologisk bioanalytik 2 (3 sp)

Kod: BAA22BA02-3001

Förverkligandets information


Anmälningstid

01.04.2025 - 31.10.2025

Tajmning

06.05.2025 - 14.12.2025

Antal studiepoäng

3 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk

  • Svenska

Utbildning

  • Utbildning till bioanalytiker

Lärare

  • Mikaela Engvall

Lärare

Mikaela Engvall

Grupper

  • UBA22D-V
    Bioanalytiker (YH), h22, dagstudier, Vasa

Lärandemål

Studerande
- är förtrogen med laboratorieundersökningsprocessen som helhet samt de ingående faserna: den preanalytiska, den analytiska, den postanalytiska
- har kunskap om laboratorieundersökningar och metoder samt kan bedöma laboratorieundersökningsresultat relaterade till erytrocyt- leukocyt- och trombocytrelaterade tillstånd, akuta leukemier och blodtransfusionskontroll
- söker aktivt och kan tillgodogöra sig ny kunskap
- kan fungera som sakkunnig inom området
- har beredskap att utveckla kvaliteten och beakta hållbar utveckling inom bioanalytiken

Innehåll

Blodceller, blodcells rubbningar och tillstånd
Benmärgsundersökning
Laboratorieundersökningar och metoder vid erytrocyt- leukocyt- och trombocytrelaterade tillstånd samt akuta leukemier

Tid och plats

Moodle
Hösten 2025

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Litteratur:

Gahrton, G & Juliusson, G. 2012. Blodets sjukdomar. Studentlitteratur. Lund

Hoffbrand & Moss. 2011. Essential Haematology.

Porkka, K., Lassila, R., Remes, K., Savolainen, E-R. toimittajat., Anttila, P. kirjoittaja & Rusanen, S. kuvittaja. 2015. Veritaudit. Helsinki : Duodecim.

Finns E-böcker i hematologi på bibliotekssidan; t.ex. Blood Cells: A practical guide

Internetsidor

Kursmaterialet

Undervisningsmetoder

Moodle kurs, självständiga studier

Studerandes tidsanvändning och belastning

3 sp x 27 h = 81 h

Periodisering av innehållet

Innehåll:
Blodceller, blodcells rubbningar och tillstånd
Benmärgsundersökning
Laboratorieundersökningar och metoder vid erytrocyt- leukocyt- och trombocytrelaterade tillstånd samt akuta leukemier

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Tentamen
kan räkna upp och beskriva endast med litteraturens ord (utantill läsning),
har ytlig kunskap i ämnet och förståelsen är bristfällig men visar en viss förståelse av ämnet

Övningsarbete
Den studerande har delvis följt anvisningarna. Den studerande visar begränsad till bristfällig substanskunskap.

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Tentamen
kan redogöra för ämnet utan att använda endast litteraturens ord
förstår det mesta av ämnet
har en del egna synpunkter och kan relatera en del av kunskapen till en liknande situation
kan motivera en del av sina påståenden och ståndpunkter
kan ge en del egna exempel

Övningsarbete
Den studerande har följt anvisningarna till största delen för det skriftliga arbetet och visar att hen behärskar det mesta av substansen. Tillämpningen är delvis begränsad.
Hen kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället om det så krävs.

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Tentamen
har fördjupad kunskap i ämnet
kan analysera och tolka ämnesfakta
behärskar ämnet mångsidigt
kommer med egna goda exempel

Övningsarbete
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hen behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället om det så krävs. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt).

Förkunskapskrav

Biovetenskaper
Bioanalytik