Biokemisk bioanalytik 3 (3 sp)
Kod: BAA22BA01-3001
Förverkligandets information
Anmälningstid
02.12.2024 - 09.01.2025
Tajmning
06.01.2025 - 06.04.2025
Antal studiepoäng
3 op
Andel virtuell undervisning
1 op
Prestationssätt
67 % Kontaktundervisning, 33 % Virtuell undervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till bioanalytiker
Lärare
- Camilla Ribacka
Lärare
Camilla Ribacka
Grupper
-
UBA22D-VBioanalytiker (YH), h22, dagstudier, Vasa
Lärandemål
Studerande
- har fördjupade insikter i biokemisk bioanalytik
- har kunskap om läkemedelsanalyser, toxikologiska undersökningar och bestämning av tumörmarkörer, porfyriner, vitaminer och spårämnen samt känner till sjukdomar relaterade till undersökningarna
- förstår betydelsen av laboratorieresultat och resultattolkningen inom biokemisk bioanalytik
- behärskar klinisk biokemisk terminologi
- kan planera en klinisk biokemisk laboratorieundersökning
- är förtrogen med laboratorieundersökningsprocessen som helhet samt de ingående faserna: den preanalytiska, den analytiska, den postanalytiska
- kan använda för yrket centrala informationskällor och vetenskapliga publikationer rörande metoder, referensvärden, sjukdomsdiagnostik och aktuell forskning inom biokemisk bioanalytik
- har beredskap att utveckla kvaliteten och beakta hållbar utveckling inom bioanalytiken
Innehåll
Läkemedelsanalyser
Klinisk toxikologi
Hormoner och hjärnspecifika molekyler
Porfyriner, vitaminer, mineraler och spårämnen
Metodik: Masspektrometri, NMR och enzymologi
Tid och plats
Våren 2025 på Campus Alere enligt schema
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Tietz Fundamentals of Clinical Chemistry and Molecular Diagnostics. Burtis, Burns. 7th or 8th ed. Elsevier
Vetenskapliga artiklar
Moodle-sidans material
Undervisningsmetoder
Föreläsningar
Diskussioner
Litteraturstudier
Skriftliga arbeten
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Deadline för inlämningsuppgifter
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Tentamen
Studerandes tidsanvändning och belastning
Kursen omfattar 81 h arbete.
Tilläggsuppgifter för studerande
Mera information finns på kursens Moodle-sida
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Tentamen
kan räkna upp och beskriva endast med litteraturens ord (utantill läsning),
har ytlig kunskap i ämnet och förståelsen är bristfällig men visar en viss förståelse av ämnet
Övningsarbete
Den studerande har delvis följt anvisningarna. Den studerande visar begränsad till bristfällig substanskunskap.
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Tentamen
kan redogöra för ämnet utan att använda endast litteraturens ord
förstår det mesta av ämnet
har en del egna synpunkter och kan relatera en del av kunskapen till en liknande situation
kan motivera en del av sina påståenden och ståndpunkter
kan ge en del egna exempel
Övningsarbete
Den studerande har följt anvisningarna till största delen för det skriftliga arbetet och visar att hen behärskar det mesta av substansen. Tillämpningen är delvis begränsad.
Hen kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället om det så krävs.
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Tentamen
har fördjupad kunskap i ämnet
kan analysera och tolka ämnesfakta
behärskar ämnet mångsidigt
kommer med egna goda exempel
Övningsarbete
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hen behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället om det så krävs. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt).
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
De inlämnade uppgifterna betygsätts enligt skalan 0-5. Närvaro vid diskussioner är obligatoriskt.
Underkänd (0)
Omfattningen av de inlämnade uppgifterna är otillräcklig. Har inte deltagit i diskussioner.
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Omfattningen på de inlämnade uppgifterna är svaga. Studerandes deltagande i diskussioner är svaga.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Omfattningen på de inlämnade uppgifterna är god. Studerandes deltagande i diskussioner är god.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Omfattningen på de inlämnade uppgifterna är utmärkta. Studerandes deltagande i diskussioner är utmärkt.
Förkunskapskrav
Biovetenskaper