Supply Chain Management (3 sp)
Kod: FEK22VIL04-3001
Förverkligandets information
Anmälningstid
01.12.2023 - 28.01.2024
Tajmning
29.01.2024 - 28.04.2024
Antal studiepoäng
3 op
Andel virtuell undervisning
3 op
Prestationssätt
Virtuell undervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för företagsekonomi
Undervisningsspråk
- Englanti
Utbildning
- Utbildning i företagsekonomi
Lärare
- Mikael Ehrs
Grupper
- FEK22-I (Storlek: 40. Öppet universitet: 0.)
- FEK21-I (Storlek: 40. Öppet universitet: 0.)
Grupper
-
FEK22D-VTradenom (YH), h22, dagstudier, Vasa
-
FEK21D-VTradenom (YH), h21, dagstudier, Vasa
Smågrupper
- FEK22-I
- FEK21-I
Lärandemål
Studerande
- kan förstå och beskriva flödesekonomin och dess betydelse för företagets effektivitet
- förstår logistikens roll som konkurrensfördel - värdet av goda logistiska system.
Dessutom ska den studerande kunna
- utvärdera eget och andras arbete
- kritiskt granska och ge återkoppling på arbetsrapporter
- kritiskt utvärdera olika tekniska lösningar
- muntligt redogöra för och diskutera sina slutsatser
- argumentera och bidra i resonemang kring tekniska frågor
Innehåll
-Supply Chain Management
- ruttval, lokaliseringsval
- the MIT Beer Game
- effektiv lagerhållning
- transportsimulering
- Tracking-teknologi, framtiden teknik
Tid och plats
Tid: Se kurskalendern (i Peppi) för kursschema
Plats: Novia-Vasa-Teknik eller online (Moodle)
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Vi använder egentligen ingen kursbok, utan plockar istället resurser härifrån och därifrån - men om ni lär er bäst genom att läsa en ordentlig bok från A till Ö så rekommenderar jag:
Krajewski, Lee J.; Malhotra, Manoj K.; Ritzman, Larry P. (2019). Operations Management: Processes and Supply Chains. Pearson. Twelfth edition. ISBN: 978-1-292-25993-2
Murphy, Paul Regis; Knemeyer, Michael A. (2015). Contemporary Logistics. Pearson. 11th ed. ISBN: 978-1-292-00484-6
Undervisningsmetoder
Projekt, lektioner, övningar, diskussioner, återkoppling och feedback.
Praktik- och arbetslivssamarbete
En exkursion eller gästföreläsning under kursens lopp.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Genom att utföra veckoprojektarbeten eller genom att delta i feedbacktillfällen (med diskussion) eller självutvecklingsaktiviteter och exkursion eller gästföreläsning samlar man poäng som leder till slutvitsordet.
Den första inlämningslådan stängs automatiskt kvällen före veckans lektion. Arbeten som lämnats in här poängsätts inom en vecka. Den andra inlämningslådan fortsätter vara öppen tills kursen börjar på nytt nästa år (då nollställs alla gamla poäng). Dessa inlämningar poängsätts inom en månad.
Kursvitsord inom en vecka efter sista projektet, eller inom en månad efter sista inlämningen.
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Kursen går att göra utan närvaro i klass - man gör projekten på egen hand och kan utföra självutvecklingsaktiviteter istället för feedbacktillfällen (se mer om dessa i Moodle).
Studerandes tidsanvändning och belastning
Studeranden förväntas lägga samanlagt 10 timmar arbete per vecka på kursen för att nå upp till de europeiska målen om 25-30 timmar arbete per erhållen studiepoäng. 3 timmar närundervisning (eller motsvarande mängd tid lagd på att studera onlinematerial och göra självutvecklingsaktiviteter) och 7 timmar arbete på egen tid.
Periodisering av innehållet
Vecka Projekt
1 Supply Chain Management
2 Lokaliseringsproblem
3 Ruttoptimeringsproblem
4 Transportsimulering
5 Kostnader för transport mot lagerhållning
6 The Beer Game
7 Tracking-teknologi
8 Internethandel
9 Grön logistik och returlogistik
10 AI inom Supply Chain Management
11 Exkursion/Gästföreläsning (kan hållas vid annan tidpunkt)
12 Sammanfattning
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Känner till många av områdets centrala begrepp
Känner till sambandet mellan lönsamhet och kapitalbindning
Kan på uppmaning analysera en existerande leveranskedja, leverantörsval eller lagringsval
Känner till logistikens och leveranskedjan betydelse i tillverkningsprocessen.
Kan delta i en diskussion om logistik och leveranskedjor
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Kan ta till sig texter som behandlar det aktuella temat
Förstår hur distributions- och lagringsprocessen påverkar lönsamhet och kassaflöde
Kan självständigt analysera och förbättra en gjord plan
Kan göra en plan för hur logistiken och leveranskedjan skall utvecklas
Kan hålla ett anförande om logistik och leveranskedjor
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Kan ta del av mångsidig litteratur om logistik och lagerhantering
Kan föreslå förbättringar ifråga om leveranskedjan som kan påverka företagets lönsamhet och kassaflöde
Kan utvärdera och föreslå förbättringar för en plan
Kan argumentera för och emot olika strategier och modeller för logistiken och leveranskedjan
Kan beskriva och förklara logistikens och leveranskedjors roll och påverkan för utomstående
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Genom att utföra projektarbeten eller genom att delta i feedbacktillfällen (med diskussion) eller självutvecklingsaktiviteter och exkursion eller gästföreläsning samlar man poäng som leder till slutvitsordet.
För deltagande i projektarbeten ges följande poäng:
• Underkänt = 0p (Om arbetet helt tydligt är halvgjort, om delar fattas)
• Godkänt = 1p (Ett bra arbete)
• Utmärkt = 2p (Kräver egna initiativ, kreativitet, entusiasm)
Godkänt deltagande i ett feedback-tillfälle (konstruktiv, detaljerad) = 1 poäng
Godkänd självutvecklingsaktivitet (seriös, analytisk) =1 poäng
Aktivt deltagande i exkursion eller gästföreläsning (frågar, diskuterar, skriver) = 1p
Poäng Resultat
24->31 = 5
22->23 = 4
20->21 = 3
17->19 = 2
15->16 = 1
Underkänd (0)
Otillräckliga kunskaper och/eller kursprestation för att uppnå vitsord 1
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Känner till många av områdets centrala begrepp
Känner till sambandet mellan lönsamhet och kapitalbindning
Kan på uppmaning analysera en existerande leveranskedja, leverantörsval eller lagringsval
Känner till logistikens och leveranskedjan betydelse i tillverkningsprocessen.
Kan delta i en diskussion om logistik och leveranskedjor
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Kan ta till sig texter som behandlar det aktuella temat
Förstår hur distributions- och lagringsprocessen påverkar lönsamhet och kassaflöde
Kan självständigt analysera och förbättra en gjord plan
Kan göra en plan för hur logistiken och leveranskedjan skall utvecklas
Kan hålla ett anförande om logistik och leveranskedjor
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Kan ta del av mångsidig litteratur om logistik och lagerhantering
Kan föreslå förbättringar ifråga om leveranskedjan som kan påverka företagets lönsamhet och kassaflöde
Kan utvärdera och föreslå förbättringar för en plan
Kan argumentera för och emot olika strategier och modeller för logistiken och leveranskedjan
Kan beskriva och förklara logistikens och leveranskedjors roll och påverkan för utomstående
Förkunskapskrav
Logistics and ERP