Skönhet och hälsa (3 sp)
Kod: SKV22SH01-3001
Förverkligandets information
Anmälningstid
01.12.2023 - 07.01.2024
Tajmning
01.01.2024 - 08.03.2024
Antal studiepoäng
3 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Verksamhetspunkt
Vasa, Wolffskavägen 31
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning inom skönhetsbranschen
Lärare
- Jaana Ylimartimo-Nybäck
- Johanna Nykamb
- Valeria Simonova
Lärare
Jaana Ylimartimo-Nybäck
Grupper
-
EST22D-VEstenom (YH), h22, dagstudier, Vasa
Lärandemål
• Studerande känner till inre och yttre skönhet samt kroppspositivism och betydelsen av dessa inom skönhetsbranschen
• Studerande förstår hur inre och yttre skönhet påverkar kundens välbefinnande
• Studerande förstår betydelsen av mentalt välbefinnande genom övning och mental närvaro
• Studerande förstår hälsans betydelse genom hälsosam kost och träning
• Studerande känner till och kan tillämpa olika metoder för att förbättra kundens hälsa och välbefinnande
• Studerande kan tillämpa, analysera och utveckla arbetssätt som främjar social, ekonomisk och ekologisk hållbarhet för skönhetsideal, kroppssyn, mentalt välbefinnande, kost, träning och hälsa
Innehåll
Inre skönhet
Yttre skönhet
Kroppspositivism
Välbefinnande och medveten närvaro
Hälsa
Kost och träning
Tid och plats
8.1.2024-21.2.2024 Campus Alere.
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Studiematerial på Moodle.
Appelgren, A. (2018). Motiverad. Stockholm: Natur & Kultur.
Eriksson, L. (red.). (2019). Mitt år. Det som gått och det som kommer. Stockholm: Bookmark Förlag.
Forsnor Wärn, A. & Kamperhaug, A. (2019). Self Care. Stockholm: Norstedts.
Kvist, A. (2019). Healthy Happy Living. Stockholm: LB Förlag.
Applikationer för mobil.
Studerande ska följa Novias skrivanvisningar för examensarbeten.
Undervisningsmetoder
Föreläsningar, diskussioner, workshops, test, reflektion, research, mood boards och teamarbete.
Praktik- och arbetslivssamarbete
För kursuppgift eftersträvas samarbete med arbetsliv och studiebesök inom arbetsliv.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Examination består av inlämningsuppgifter. Deadline är i februari-mars 2024.
Jaanas del, 0,5sp:
1. Skönhets fenomen. Kursuppgiften är en skriftlig uppgift om skönhets fenomen (aktuella/trendande teman). Deadline för inlämning: 2.2.2024. Feedback ges individuellt eller som team feedback via Moodle. Vitsord (0-5).
2. Aktivt deltagande under lektioner, vitsord höjer/sänker vitsordet i uppgiften skönhets fenomen.
Instruktioner för examination ges av varje lärare vid introduktion av kursdel.
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Godkända övnings- och kursuppgifter samt aktivitet.
Gruppfeedback ges efter kursens avslut.
Jaanas del, 0,5sp: en kursuppgift (vitsord 0-5) och aktivitet (höjer/sänker).
Studerandes tidsanvändning och belastning
Studerande arbetar 27h/sp.
Närstudier: 30h
Självstudier: 51h
Totalt: 81h
Tilläggsuppgifter för studerande
Mer information ges vid kursintroduktion.
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Kursen utvärderas enligt vitsord (0-5) för inlämningsuppgifter (individuella och team) samt för aktivitet. Medeltal av uppgifternas vitsord bildar slutvitsordet i kursen.
Underkänd (0)
Studerande har inte följt uppgiftens anvisningar och påvisar synnerligen svaga kunskaper och förståelse inom ämnet.
Inlämningsuppgifterna är bristfälliga eller saknas.
Studerande har inte visat större engagemang och har inte varit aktiv under kursens gång.
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studerande har delvis följt uppgiftens anvisningar och påvisar nöjaktiga kunskaper och grund förståelse inom ämnet.
Inlämningsuppgifterna innehåll är tillfredsställande.
Studerande har deltagit i kursen, men engagemang och aktivitet har varit låga eller tillfredsställande.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande har nästan eller har fullföljt uppgiftens anvisningar och påvisar goda eller synnerligen goda kunskaper och god förståelse inom ämnet.
Inlämningsuppgifternas innehåll är bra eller synnerligen bra.
Studerande har deltagit eller deltagit aktivt i kursen och påvisar engagemang för kursinnehåll och kursuppgifter.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Studerande har fullföljt uppgiftens anvisningar och påvisar utmärkta kunskaper och fullständig förståelse inom ämnet.
Inlämningsuppgifternas innehåll är utmärkt och utomordentligt väl gjort.
Studerande har varit aktiv under hela kursen och påvisar extra engagemang och intresse för kursinnehåll och kursuppgifter.
Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket.
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav
Tilläggsuppgifter
-