Hoppa till innehåll

Skönhet och hälsa (3 sp)

Kod: SKV22SH01-3001

Förverkligandets information


Anmälningstid

01.12.2023 - 07.01.2024

Tajmning

01.01.2024 - 08.03.2024

Antal studiepoäng

3 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Verksamhetspunkt

Vasa, Wolffskavägen 31

Undervisningsspråk

  • Svenska

Utbildning

  • Utbildning inom skönhetsbranschen

Lärare

  • Jaana Ylimartimo-Nybäck
  • Johanna Nykamb
  • Valeria Simonova

Lärare

Jaana Ylimartimo-Nybäck

Grupper

  • EST22D-V
    Estenom (YH), h22, dagstudier, Vasa

Lärandemål

• Studerande känner till inre och yttre skönhet samt kroppspositivism och betydelsen av dessa inom skönhetsbranschen
• Studerande förstår hur inre och yttre skönhet påverkar kundens välbefinnande
• Studerande förstår betydelsen av mentalt välbefinnande genom övning och mental närvaro
• Studerande förstår hälsans betydelse genom hälsosam kost och träning
• Studerande känner till och kan tillämpa olika metoder för att förbättra kundens hälsa och välbefinnande
• Studerande kan tillämpa, analysera och utveckla arbetssätt som främjar social, ekonomisk och ekologisk hållbarhet för skönhetsideal, kroppssyn, mentalt välbefinnande, kost, träning och hälsa

Innehåll

Inre skönhet
Yttre skönhet
Kroppspositivism
Välbefinnande och medveten närvaro
Hälsa
Kost och träning

Tid och plats

8.1.2024-21.2.2024 Campus Alere.

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Studiematerial på Moodle.
Appelgren, A. (2018). Motiverad. Stockholm: Natur & Kultur.
Eriksson, L. (red.). (2019). Mitt år. Det som gått och det som kommer. Stockholm: Bookmark Förlag.
Forsnor Wärn, A. & Kamperhaug, A. (2019). Self Care. Stockholm: Norstedts.
Kvist, A. (2019). Healthy Happy Living. Stockholm: LB Förlag.
Applikationer för mobil.

Studerande ska följa Novias skrivanvisningar för examensarbeten.

Undervisningsmetoder

Föreläsningar, diskussioner, workshops, test, reflektion, research, mood boards och teamarbete.

Praktik- och arbetslivssamarbete

För kursuppgift eftersträvas samarbete med arbetsliv och studiebesök inom arbetsliv.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Examination består av inlämningsuppgifter. Deadline är i februari-mars 2024.

Jaanas del, 0,5sp:
1. Skönhets fenomen. Kursuppgiften är en skriftlig uppgift om skönhets fenomen (aktuella/trendande teman). Deadline för inlämning: 2.2.2024. Feedback ges individuellt eller som team feedback via Moodle. Vitsord (0-5).
2. Aktivt deltagande under lektioner, vitsord höjer/sänker vitsordet i uppgiften skönhets fenomen.

Instruktioner för examination ges av varje lärare vid introduktion av kursdel.

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Godkända övnings- och kursuppgifter samt aktivitet.
Gruppfeedback ges efter kursens avslut.

Jaanas del, 0,5sp: en kursuppgift (vitsord 0-5) och aktivitet (höjer/sänker).

Studerandes tidsanvändning och belastning

Studerande arbetar 27h/sp.
Närstudier: 30h
Självstudier: 51h
Totalt: 81h

Tilläggsuppgifter för studerande

Mer information ges vid kursintroduktion.

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Kursen utvärderas enligt vitsord (0-5) för inlämningsuppgifter (individuella och team) samt för aktivitet. Medeltal av uppgifternas vitsord bildar slutvitsordet i kursen.

Underkänd (0)

Studerande har inte följt uppgiftens anvisningar och påvisar synnerligen svaga kunskaper och förståelse inom ämnet.
Inlämningsuppgifterna är bristfälliga eller saknas.
Studerande har inte visat större engagemang och har inte varit aktiv under kursens gång.

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande har delvis följt uppgiftens anvisningar och påvisar nöjaktiga kunskaper och grund förståelse inom ämnet.
Inlämningsuppgifterna innehåll är tillfredsställande.
Studerande har deltagit i kursen, men engagemang och aktivitet har varit låga eller tillfredsställande.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande har nästan eller har fullföljt uppgiftens anvisningar och påvisar goda eller synnerligen goda kunskaper och god förståelse inom ämnet.
Inlämningsuppgifternas innehåll är bra eller synnerligen bra.
Studerande har deltagit eller deltagit aktivt i kursen och påvisar engagemang för kursinnehåll och kursuppgifter.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Studerande har fullföljt uppgiftens anvisningar och påvisar utmärkta kunskaper och fullständig förståelse inom ämnet.
Inlämningsuppgifternas innehåll är utmärkt och utomordentligt väl gjort.
Studerande har varit aktiv under hela kursen och påvisar extra engagemang och intresse för kursinnehåll och kursuppgifter.
Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket.

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav

Tilläggsuppgifter

-