Ekonomi och företagsamhet (5 sp)
Kod: FEK22AK01-3006
Förverkligandets information
Anmälningstid
15.06.2024 - 06.09.2024
Tajmning
02.09.2024 - 20.12.2024
Antal studiepoäng
5 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för företagsekonomi
Undervisningsspråk
- Svenska
Lärare
- Cilla Salo
- Monika Kärkkäinen
Grupper
-
FEK24D-VTradenom (YH), h24, dagstudier, Vasa
Lärandemål
Studerande:
- förstår innebörden i begreppet företagsamhet
- förstår betydelsen av entreprenörsanda och intraprenörsanda som en
drivkraft i företagsekonomin
- känner till etableringsprocessen för företag och föreningar i Finland
- kan utforma en affärsidé och en affärsplan
- kan använda verktyg för affärs- och verksamhetsutveckling
- kan sätta sig in i risker förknippade med företagande
- kan koppla hållbarhet till affärsutveckling
Innehåll
- affärsidé och affärsplan
- vision, mission och strategi
- företagande som yrke
- grunda företag
- företagets finansiering och administration
- stödtjänster vid etablering
- att välja bolagsform
- risker och möjligheter
- verktyg för affärsutveckling
Tid och plats
Hösten 2024
Närstudier, grupparbeten, handledning och gästföreläsning som kommer att hållas på Campus.
Vi deltar också i Nordic Business Forum 2024
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Starta eget - guide för blivande företagare 2024, Nyföretagscentrum, 2024
Pihlsgård, Anders, Martinsson, Håkan, Ekonomi för yrkeshögskolan, Lund,
Studentlitteratur AB [2020] Upplaga 1.
Annat undervisningsmaterial enligt anvisningar på Moodle
Undervisningsmetoder
Föreläsningar
Gästföreläsning och Nordic Business Forum 2024 streamas
Projektarbete
Workshopar
Övningar
Praktik- och arbetslivssamarbete
Gästföreläsare samt samarbete med lokalt näringsliv
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Tentamen preliminärt 12.12.2024
Omtentamina:
Fre 17.1.2025 kl. 12-13
Fre 7.2.2025 kl. 12-13
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Övningsarbeten
Projektarbete i grupp
Sluttentamen
Studerandes tidsanvändning och belastning
60 h närundervisning och övningar, Nordic Business Forum 2024
15 h förberedelser och övningar inför närundervisning
30 h inlämningsarbeten
30 h förberedelse för tentamen
Tot. 135h = 5sp
Periodisering av innehållet
Företagare som yrke
Personliga egenskaper som företag
Grundande av företag och dess administration
Att välja bolagsform: Enskild näringsidkare, personbolag, aktiebolag eller andelslag
Affärsidé
Affärsplan
Risker och möjligheter och utmaningar
Affärsutveckling
Finansiering
Budgetering
Vitsordsskala
H-5
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Kursen examineras via övningsarbeten, projektarbete och tentamen.
Projektarbetet är ett grupparbete i samarbete med kursen Grunder i marknadsföring.
Underkänd (0)
Studenten har inte uppnått bedömningskraven på minst nivån för tillfredställande på samtliga examinationsformer.
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studerande förstår innebörden av begreppen företagsamhet, entreprenör och intraprenör
Studerande förstår betydelsen av en affärsidé och kan uppgöra enklare affärsplaner.
Studerande har en helhetsbild av hur man startar ett företag och hur man väljer bolagsform
Studerande vet vilka instanser som kan vara till hjälp vid grundandet av ett företag.
Studerande förstår grunderna i hur man finansierar ett företag.
Studerande har en helhetsbild av de risker som förknippas med företagande.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande förstår betydelsen av entreprenörsanda och intraprenörsanda som en drivkraft i företagsekonomin.
Studerande kan bedöma affärsidéer och göra upp och utveckla enklare affärsplaner.
Studerande kan göra upp de dokument som behövs för att starta företag
Studerande förstår skillnaden mellan de olika bolagsformerna
Studerande förstår skillnaden mellan olika former av finansiering ett företag kan använda.
Studerande kan sätta sig in i de risker som hör ihop med företagande och förstår betydelsen av att implementera riskhantering i en affärsverksamhet.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Studerande har en fördjupad kunskap om företagsamhet.
Studerande kan beskriva betydelsen av att förnya affärslivet både genom att grunda nya företag och genom att utveckla redan existerande företag.
Studerande kan formulera en affärsidé och kan självständigt uppgöra en affärsplan för sin affärsidé.
Studerande kan självständigt starta ett företag och kan på ett motiverat sätt välja bolagsform.
Studerande kan självständigt hitta finansieringsformer.
Studerande kan självständigt kartlägga företagandets risker och göra upp en konkret plan för hur man kan minimera dessa risker.
Förkunskapskrav
inga