Yrkesetik och professionell interaktion inom social- och hälsovård (4 sp)
Kod: USS22IV04-3006
Förverkligandets information
Anmälningstid
15.06.2024 - 11.09.2024
Tajmning
11.09.2024 - 13.12.2024
Antal studiepoäng
4 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till sjukskötare
- Utbildning till hälsovårdare
Lärare
- Minna Syrjäläinen-Lindberg
- Josephine Åberg
Lärare
Minna Syrjäläinen-Lindberg
Grupper
-
USS24F-ÅSjukskötare (YH), h24, flerformsstudier, Åbo
Lärandemål
Studerande:
- känner till de juridiska och etiska grunderna i patient- och klientarbetet
- har förmåga till professionell interaktion i interprofessionella team
- kan bemöta klienter/patienter och närstående som sakkunniga på sitt eget liv
- förstår kulturens betydelse i vården och kan bemöta klienter/patienter individuellt från olika kulturer
- förstår betydelsen av sjuk- och hälsovårdens etiska värdegrund
- förstår hållbarhet som etisk princip
Innehåll
Klientens/patientens ställning och rättigheter
Professionell interaktion och kommunikation, dialog
Etiska rekommendationer och principer
Klientens/patientens delaktighet, självbestämmanderätt och autonomi
Professionellt bemötande
Personcentrering som vårdvetenskaplig grund
Olika kulturer, och subkulturer
Olika religioner
Tid och plats
Hösttermin 2024
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Martin L (red). 2021. Kommunikation i vården.
Arman M. 2022. Teoretiska grunder för vårdande.
Holm, U. 2009. Det räcker inte att vara snäll. Om empati och professionellt bemötande i människovårdande yrke.
Fossum, B (red). 2010. Kommunikation samtal och bemötande i vården.
Magnusson, A-S. 2014. Om kommunikation - för personal i vårdande yrke.
Sandberg, H. 2014. Sjuksköterskans samtal. Professionalitet och medmänsklighet.
Scherman, M.H, Runesson, U. (red) 2009. Den lärande patienten.
SHM https://stm.fi/sv/social-och-halsotjanster/lagstiftning.
Sandman L. & Kjellström S. 2018. Etik för vårdande yrken.
Wellman E. 2017. Eri kultturien tuntemus hoitotyössä.
Lorentz H. & Bergstedt B. 2017. Interkulturella perspektiv. Pedagogik i mångkulturella lärandemiljöer.
Larsson, I. m.fl. 2016. Patient kommunikation i praktiken - information, dialog, delaktighet.
Undervisningsmetoder
Självstudier
Inspelade föreläsningar och PP utan ljud
Workshop/övning
Examinationer
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Individuell rapport, inlämning 28.11. 2024
Seminarium 3.12. 2024
Quiz 9.12.2024
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Självstudier
Inspelade föreläsningar, PP
Workshop/övning
Examinationer
Studerandes tidsanvändning och belastning
Kursstart 2 h
Självstudier ink. Quiz 70 h
Föreläsningar och workshops 4 h
Individuell rapport 32 h
Tilläggsuppgifter för studerande
Kursansvarig lärare Minna Syrjäläinen-Lindberg
Vitsordsskala
H-5
Underkänd (0)
Rapporten fyller inte kriterier för vitsordet 1. Underkänd rapport kompletteras enligt examinators feedback och enligt överenskommen tidtabell.
Quiz bedöms i skalan uk - gk
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Rapporten svarar endast delvis eller ytligt på de ställda frågorna. Källorna har använts knappt. Rapporten har delvis relevant innehåll. Rapporten är inlämnad inom utsatt tid på Moodle.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Rapporten svarar på de ställda frågorna med stöd av relevanta källor. Rapporten har relevant innehåll. Egna reflektioner beskrivs. Rapporten är är inlämnad inom utsatt tid på Moodle.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Rapporten svarar mångsidigt och brett på frågeställningarna och baserar på relevanta källor. Egna reflektioner beskrivs väl. Rapporten är inlämnad inom utsatt tid på Moodle.
Förkunskapskrav
Inget