Hoppa till innehåll

Det sociala arbetets grunder (5 sp)

Kod: SOV22SVS01-3006

Förverkligandets information


Anmälningstid

15.06.2024 - 30.09.2024

Tajmning

01.09.2024 - 31.12.2024

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk

  • Svenska

Utbildning

  • Utbildning till socionom

Lärare

  • Viktor Matintupa

Lärare

Viktor Matintupa

Grupper

  • USO24F-V
    Socionom (YH), h24, flerformstudier, Vasa

Lärandemål

Studerande:
- känner till de teoretiska grunderna för socialt arbete, dess målgrupper och verksamhetsformer
- utvecklar ett professionellt och klientcentrerat förhållningssätt till utsatta individer och grupper i samhället
-känner till och kan omfatta det sociala arbetets etiska grunder

Innehåll

- mänskliga rättigheter
- centrala definitioner och begrepp
-centrala teorier och metoder i socialt arbete
-klientens intresse, barnets intresse
- socialt arbete på individ-, familje-, grupp- och samhällsnivå
- det sociala arbetets målgrupper och verksamhetsformer
- klientprocessen
- delaktighet, maktfördelning, kritiskt tänkande och professionalitet i socialt arbete
- etik och etiska dilemman i socialt arbete

Tid och plats

06.09.2024 12.00 - 16.30
27.09.2024 08.30 - 11.00
25.10.2024 12.00 - 16.30
13.12.2024 08.30 - 11.00

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Rekommenderad kurslitteratur:
- Akademikerförbundet SSR. Global definition av socialt arbete
- Fackorganisationen för högutbildade inom socialbranschen Talentia Rf - Vardagen, värderingarna och etiken - Etiska riktlinjer för yrkespersonen inom det sociala området
- Kananoja, A., Lähteinen, M. & Marjamäki, P. 2017. Sosiaalityön käsikirja.
- Meeuwisse, A., Swärd, H., Sunesson, S. & Knutagård, M. 2016. Socialt arbete. En grundbok.
- Meeuwisse, A. och Swärd, H. 2013. Perspektiv på sociala problem.
- Morén, S. 2015. Undran inför socialt arbete.
- Payne, M. 2015. Modern teoribildning i socialt arbete. Stockholm: Natur & Kultur.
- Parrish, M., Sterner, Å. & Wigelius, E. (2012). Mänskligt beteende: Perspektiv inom socialt arbete.
- Trevithick, P. (2008). Socialt arbete: Teori och praktik.

Undervisningsmetoder

Föreläsningar
Gruppdiskussioner
Blended learning
Litteraturstudier
Självstudier

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

På svenska
Deadline för Temastudie - Skriftlig inlämningsuppgift är den 15.12.2024.

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Kursexaminationer:
1. Närvaro (GK/UK)
2. Inlämningsuppgift - Temastudie (0–5) (Deadline 15.12)

Avlagd kurs förutsätter att studerande är godkänd i kursens båda delexaminationer.
___________________________________________________________________________

Obligatorisk närvaro på föreläsningar.

Vid eventuell frånvaro behöver frånvaron kompenseras med skriftlig inlämningsuppgift. Närmare info gällande kompensationsuppgift laddas upp på Moodle efter det missade närstudietillfället.
___________________________________________________________________________
Närmare beskrivning gällande kursens delexaminationer finns publicerat på kursens Moodle-plattform.

Studerandes tidsanvändning och belastning

5 sp = 135h (1sp / 27h)

Tilläggsuppgifter för studerande

Studerande får kort skritflig feedback på Temastudien i anslutning till det inlämnade arbetet på Moodle-plattformen.

Vitsordsskala

Godkänd/Underkänd

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket

Bedömningskriterier, godkänt/underkänt

Studerande innehar en grundläggande kompetens i ämnet / Studerande visar inte tillräcklig kompetens i ämnet

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Kursexaminationer:
1. Närvaro (GK/UK)
2. Inlämningsuppgift - Temastudie (0–5)

Avlagd kurs förutsätter att studerande är godkänd i kursens alla delexaminationer.
___________________________________________________________________________
1. Obligatorisk närvaro på föreläsningar.

Bedömningskriterier:

Underkänd: Studerande har inte varit närvarande vid obligatoriska närstudietillfällen eller studerande har inte lämnat in tilldelad kompensationsuppgift eller arbetet följer inte uppgiftsbeskrivningen.

Godkänd: Studerande har närvarat vid varje närstudietillfälle alternativt lämnat in tilldelad kompensationsuppgift enligt anvisningar.
___________________________________________________________________________
2. Inlämningsuppgift – Temastudie

Bedömningskriterier:

0: Studerande har inte utfört temastudien alternativt delar av temastudien saknas alternativt brister i omfattningen. Studerande använder sig inte av källor eller refererar bristfälligt till litteraturkällor i examinationsuppgifterna. Studerande uppvisar i texten bristfälliga kunskaper i ämnet.

1–2: Arbetets omfattning är enligt instruktionerna, alla delar är med och texten visar en grundläggande nivå av analys och förståelse för ämnet.

3–4: Arbetets omfattning är enligt instruktionerna. Arbetet visar ett engagemang i reflektionerna och källorna är mångsidiga och tydligt angivna. Texten påvisar förståelse för centrala begrepp och definitioner inom området. Texten visar på logik i uppbyggnad och studerande kan också göra relevanta, reflekterande paralleller.

5: Studerande visar stark klarsynthet och mognad i sin förståelse. Studerande kan reflektera kring fenomenen på ett djupgående sätt. Studerande har visat starkt engagemang i texten. Arbetets omfattning är enligt instruktion samt källor är relevanta, mångsidiga och tydligt angivna.

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav