Kommunikation för socionomer (3 sp)
Kod: SOV22SPR01-3006
Förverkligandets information
Anmälningstid
15.06.2024 - 30.09.2024
Tajmning
01.09.2024 - 31.12.2024
Antal studiepoäng
3 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Verksamhetspunkt
Vasa, Wolffskavägen 31
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till socionom
Lärare
- Miranda Ekholm
Lärare
Terese Herrgård-Backlund
Grupper
-
USO24F-VSocionom (YH), h24, flerformstudier, Vasa
Lärandemål
Studerande:
- kan kommunicera muntligt och skriftlig på ett strukturerat och språkligt välfungerande sätt
- känner till processen för vetenskapligt skrivande och kan använda referenssystem
- kan använda olika vägar till att söka information och rapportera enligt reglerna för standarduppställning
Studeranden med finska som skolbildningsspråk ska uppvisa sådana kunskaper i svenska som enligt lagen (424/2003) krävs av offentligt anställda. Detta innebär att dessa studerande bör visa nöjaktig (vitsord 1-3) eller god (vitsord 4-5) förmåga att använda svenska i tal och skrift. Muntlig och skriftlig förmåga bedöms separat
Innehåll
Klarspråk och vetenskapligt skrivande
Muntlig framställning
Tid och plats
Hösten 2024
Studiematerial och rekommenderad litteratur
-Yrkeshögskolan Novias skrivanvisningar
-enligt föreläsarens anvisningar (se Moodle)
Undervisningsmetoder
Föreläsningar, diskussioner, muntliga och skriftliga övningar individuellt och i grupp.
Praktik- och arbetslivssamarbete
-
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Information om deadline för arbeten finns på Moodle.
Internationella kontakter
-
Förverkligandets alternativa prestationssätt
-utförd och godkänd presentationsuppgift
-godkänt skriftligt arbetet som följer skolans anvisningar.
Studerandes tidsanvändning och belastning
3 x 27 h = 81 timmar.
Periodisering av innehållet
-
Tilläggsuppgifter för studerande
-
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Enligt skalan 1-5 och i en del uppgifter underkänd/godkänd.
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hen behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och kan leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)
Förkunskapskrav
Examen från andra stadiet