Funktioner och ekvationer 2 (3 sp)
Kod: BYR22MA03-3004
Förverkligandets information
Anmälningstid
01.12.2023 - 03.03.2024
Tajmning
04.03.2024 - 26.04.2024
Antal studiepoäng
3 op
Andel virtuell undervisning
2 op
Prestationssätt
34 % Kontaktundervisning, 66 % Virtuell undervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för teknik och sjöfart
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning i byggnads- och samhällsteknik, ingenjör
- Utbildning i byggnads- och samhällsteknik, byggmästare
Lärare
- Taina Sjöholm
Grupper
-
BYS23D-EIngenjör (YH), byggnads- och samhällsteknik, 2023, dagstudier, Ekenäs
-
BYB23D-EByggmästare (YH), h23,dagstudier
-
ÖH23BYS-LED-RÖppna YH, byggnads- och samhällsteknik ledstudier, Raseborg
-
ÖH23BYB-LED-RÖppna YH, byggnads- och samhällsteknik, byggmästare ledstudier
Lärandemål
Den studerande
• kan lösa olikheter av första och andra graden
• kan lösa högregradsekvationer och känner till motsvarande funktioner och deras egenskaper
• känner till de vanligaste icke-linjära funktionernas egenskaper samt lösa enkla ekvationer av dessa typer
• känner igen ekvationerna för kägelsnitt
• kan matematiskt formulera och lösa mera komplicerade problem
• kan använda de i kursen behandlade matematiska verktygen på ett innovativt sätt för att lösa problem i nya situationer
Innehåll
- ekvationer av högre grad
- olikheter
- funktionsbegreppet
- definitionsmängd och värdemängd
- potensfunktioner
- exponential- och logaritmfunktioner samt motsvarande ekvationer
- linjäroptimering (eller annat aktuellt tema)
- cirkel, ellips och hyperbel
Tid och plats
Period 4 läsåret 2023-2024, Raseborg
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Material finns i Moodle
https://moodlecourses.novia.fi/course/view.php?id=9510
Undervisningsmetoder
Arbete i grupper, föreläsningar och räkneövningar, övningar med MathCad.
Flipped Learning
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Tentamen i slutet av kursen, tidtabell i Moodle.
Omtentamen 3.5.2024 och 24.5.2024
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Det går att delta i vissa delar av kursen virtuellt via Webex.
https://novia.webex.com/join/taina.sjoholm
Studerandes tidsanvändning och belastning
3 sp motsvarar ca 80 h arbete
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studerande uppfyller kursens mål, och i berörda kursförverkligande obligatoriska moment, på en tillfredsställande nivå.
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande uppfyller kursens mål, och i berörda kursförverkligande obligatoriska moment, på en god nivå.
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Studerande uppfyller kursens mål, och i berörda kursförverkligande obligatoriska moment, på en berömlig nivå.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Tentamen, muntlig i grupp kombinerat med skriftlig individuellt, 0-5
Förutom resultatet i tentamen kan aktivt deltagande i den muntliga tentamen och aktivitet i Moodle höja kursvitsordet.
Underkänd (0)
Den studerande uppfyller inte kravt för tillfredsställande kunskaper.
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Den studerande uppfyller inte kravet för tillfredsställande kunskaper.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Den studerande kan lösa mera komplicerade problem från de olika delarna av kursen.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Den studerande kan tillämpa kursinnehållet och innovativt lösa mera komplicerade problem med hjälp av kursens kompetenser även i nya situationer.
Förkunskapskrav
Matematikkursen Funktioner och ekvationer 1 eller motsvarande kunskaper