Matematik (3 sp)
Kod: BE22ED40-3002
Förverkligandets information
Anmälningstid
01.12.2023 - 31.12.2023
Tajmning
01.01.2024 - 23.02.2024
Antal studiepoäng
3 op
Andel virtuell undervisning
2 op
Prestationssätt
34 % Kontaktundervisning, 66 % Virtuell undervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för bioekonomi
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Bioekonomi
Lärare
- Taina Sjöholm
Grupper
-
BE23DS-ESkogsbruksingenjör (YH), h23, Bioekonomi, dagstudier
-
ÖH23BEA-LED-RÖppna YH, Bioekonomi, Agrolog ledstudier
-
BE23DA-EAgrolog (YH), h23, Bioekonomi, dagstudier
Lärandemål
Den studerande
- kan tillämpa rätvinkliga triangelns trigonometri
- kan lösa polynomekvationer och grafiskt tolka polynomfunktioner
- kan beteckna och räkna med aritmetiska och geometriska serier
- förstår hur man med matematiska funktioner och modeller kan beskriva naturvetenskapliga fenomen
- kan göra beräkningar med tillväxtfunktioner
- förstår orsaker och ser möjligheter i att använda logaritm- och exponentialfunktioner
- kan använda grundläggande logaritmregler för att lösa exponentialekvationer
- känner till begreppen gränsvärde och derivata och kan tillämpa regler för enkla funktioner
Innehåll
Uttryck
Ekvationer av första graden
Formler
Ekvationer av andra graden
Ekvationssystem
Polynomfunktion, exponential- och logaritmfunktion
Logaritmregler
Exponentialekvationer
Derivata, fysikaliska exempel och enkla optimeringar
Från kursen basmatematik:
- Enheter och bråk
- Proportionalitet
- Procent
- Rätvinklig triangel
- Areor och volymer
Tid och plats
Period 3 läsåret 2023-2024
Raseborg
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Material finns i Moodle
https://moodlecourses.novia.fi/course/view.php?id=9512
Undervisningsmetoder
Flipped Learning, räkneövningar i små grupper om möjligt och föreläsningar vid behov
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Information om kurstentamen finns i Moodle
Omtentamen: 5.4.2024 och 19.4.2024
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Det är möjligt att delta i en del av kursen på distans via Webex.
https://novia.webex.com/meet/taina.sjoholm
Studerandes tidsanvändning och belastning
3 sp motsvarar cirka 80 h arbete
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studerande uppfyller kursens mål, och i berörda kursförverkligande obligatoriska moment, på en tillfredsställande nivå.
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande uppfyller kursens mål, och i berörda kursförverkligande obligatoriska moment, på en god nivå.
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Studerande uppfyller kursens mål, och i berörda kursförverkligande obligatoriska moment, på en utmärkt nivå.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Tentamen och inlämningsuppgifter. Aktivitet i Moodle räknas som fördel. Om man i Moodle tagit del av allt material före alla lektionspass, kan man höja sitt vitsord ifall man blir på gränsen mellan två vitsord.
Underkänd (0)
Den studerande uppfyller inte kravet för tillfredsställande kunskaper.
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Den studerande kan lösa de flesta grundläggande problem som anknyter till kursinnehållet och kompetenserna.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Den studerande kan lösa mera komplicerade problem från de olika delarna av kursen.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Den studerande kan tillämpa kursinnehållet och innovativt lösa mera komplicerade problem med hjälp av kursens kompetenser även i nya situationer.
Förkunskapskrav
Inga krav på förkunskaper.