Hoppa till innehåll

Utveckling och lärande (5 sp)

Kod: SO21ESOP2-3003

Förverkligandets information


Anmälningstid

02.12.2023 - 01.12.2024

Tajmning

01.01.2024 - 31.12.2024

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk

  • Svenska

Utbildning

  • Utbildning till socionom

Lärare

  • Pia Höglund-Ingo

Lärare

Pia Höglund-Ingo

Grupper

  • USO21FE-Å
    Socionom (YH), h21, e-socionom, Åbo
  • USO22FE-Å
    Socionom (YH), h22, e-socionom, Åbo
  • USO23FE-Å
    Socionom (YH), h23, e-socionom, Åbo
  • USO24FE-Å
    Socionom (YH), h24, e-socionom, Åbo

Lärandemål

Studerande:
- har förståelse för människans utveckling och lärande under hela livsloppet.
- kan främja lärande bland olika målgrupper i olika miljöer.
- har grunder i pedagogisk planering.
- utvecklar ett livslångt och livsbrett perspektiv på lärande.

Innehåll

- människans utveckling
- llvscykelperspektiv
- perspektiv på lärandet
- pedagogisk verksamhet: planering, förverkligande, utvärdering och dokumentering
- pedagogiska miljöer
- positiv syn på människans resurser och möjligheter till lärande

Tid och plats

1.1.2024 - 31.12.2024

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Appelgren, Alva (2021)Nya perspektiv på lärande. Liber s.
Hwang, P. & Nilsson, B. (2019) Utvecklingspsykologi (4:e rev.utg.) Natur och Kultur
Parrish, M. (2012) Mänskligt beteende. Perspektiv inom socialt arbete. Liber
Säljö, R. (2016) Lärande. En introduktion till perspektiv och metaforer. Gleerups
Tetzcher, v. Stephen (2016) Utvecklingspsykologi
Ovanstående nämnda källor finns på moodle

Undervisningsmetoder

Kursen förverkligas genom självinstruerande material på Moodlecourses-plattformen. Kursen avläggs individuellt på egen hand och enligt egen tidtabell så länge som kursen är öppen. En del material till examinationen lånas av studerande själv och en del material finns på moodleplattformen i en materialbank.

Praktik- och arbetslivssamarbete

-

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Enligt studerandes egen tidtabell och studietakt så länge som kursen står öppen.

Internationella kontakter

-

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Kursen examineras genom individuellt arbete. Material till examinationen finns på moodle samt själva examinationsuppgiften

Studerandes tidsanvändning och belastning

135 timmar eget arbete

Periodisering av innehållet

-

Tilläggsuppgifter för studerande

Kursen har reviderats på basen av tidigare utvärderingar.
Kursansvariges utvärderande kommentarer finns intill examinationsuppgiftens inlämning på moodle inom tre veckor efter inlämning

Tillgänglighet: Om du som studerande känner att ditt deltagande i kursen hindras av fysiska, psykiska eller sociala orsaker så ta upp saken till diskussion med kursansvarige.

Vitsordsskala

H-5

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Kursen bedöms enligt skalan 1-5. Hemtentamensfrågorna bedöms enligt 1-5
En av uppgifterna utvärderas enligt GK men ett ambitiöst och engagerad bearbetning av nämnda uppgift kan ha en höjande effekt på slutvitsordet ifall vitsordet för de andra delarna "står och väger" mellan två vitsord.

Underkänd (0)

Studerande uppvisar en ytterst allmän och ytlig kunskap och förmår inte reflektera kring frågorna. Studerande har inte använt sej av Novias skrivanvisningar och har inte hänvisat till de aktuella sidorna som kunskapen och tentamenssvaret baserar sej på.

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande har en något fragmentarisk men ändå grundläggande förståelse för ämnet och de fenomen som studeras. Framställningen saknar ett helhetsgrepp men innehåller ändå de mest centrala delarna. Studerande kan reflektera kring frågorna, men reflektionens koppling till det som studeras är svagt och allmänt

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande kan reflektera kring fenomen i anslutning till ämnet och kan aktivt göra egna kopplingar till det teoretiska materialet
Studerande kan motivera egna ståndpunkter och har grepp om definitioner och begrepp i anslutning till ämnet och de fenomen som studeras. Studerande visar ett klart grepp kring helheten och kan beskriva sammanhangen för de studerade fenomenen. Studerande förmår tydligt reflektera i förhållande till de studerade fenomenen

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Studerande uppvisar fördjupad förståelse för ämnet och har ett säkert grepp kring de fenomen som studeras samt uppvisar förmåga till kritiskt tänkande. Studerandes reflektioner visar även en fördjupad förståelse för det som studeras i kombination med mogenhet och insiktsfullhet. Uppgiften är gjord med engagemang och hög ambitionsnivå.

Förkunskapskrav

Inga