Hoppa till innehåll

Beroendeproblematik och missbrukarvård (5 sp)

Kod: SO21ESAI4-3003

Förverkligandets information


Anmälningstid

02.12.2023 - 01.12.2024

Tajmning

01.01.2024 - 31.12.2024

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk

  • Svenska

Utbildning

  • Utbildning till socionom

Lärare

  • Luisa Tast

Lärare

Luisa Tast

Grupper

  • USO21FE-Å
    Socionom (YH), h21, e-socionom, Åbo
  • USO22FE-Å
    Socionom (YH), h22, e-socionom, Åbo
  • USO23FE-Å
    Socionom (YH), h23, e-socionom, Åbo
  • USO24FE-Å
    Socionom (YH), h24, e-socionom, Åbo

Lärandemål

Studerande:
- kan identifiera risker och resurser i relation till beroendeproblematik.
-har kunskaper i missbrukarvårdens
lagstiftning och kan handleda i missbrukarvårdens servicesystem.
- kan tillämpa resursförstärkande metoder med individer, familjer och grupper.
- kan reflektera kritiskt kring etiska aspekter i relation till beroendeproblematik och missbrukarvårdens klienter.

Innehåll

- beroendeproblematikens fysiska, psykiska och sociala risker
- vändpunkter, motivation och sociala nätverk som resurs för förändringsarbetet
- nationella och globala trender
- missbrukarvårdens lagstiftning och serviceformer
- medberoende
- behandlingsmetoder, självhjälpsgrupper, digitala stödformer och interprofessionellt arbete

Tid och plats

Distanskurs 01.01.2024-31.12.2024.

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Referenslitteratur:
Alexandersson, K. & Näsman, E. 2019. Upptäck och stöd. Om barn till föräldrar med missbruksproblem.
Hammarberg, A. & Romberg, K. 2016. För mycket för ofta. Effektiva metoder för måttligt drickande.
Johnson, B., Richert, T. & Svensson, B. 2017. Alkohol- och narkotikaproblem.
Pettersson, H. et.al. 2018. Why Do Those With Long-Term Substance Use Disorders Stop Abusing Substances? A Qualitative Study. Substance Abuse: Research and Treatment. Vol.12
Rissanen, P & Jurvansuu, S. 2017. Vertaistoiminnan muodot ja merkitys päihde- ja mielenterveysjärjestöissä. Kuntoutus 1/2017
Sandström, S. 2019. Missbruk, trauma och samsjuklighet. Bemöta och behandla.
Virokannas, E. 2017. Eriarvoisuuden kokemuksia ja hallinnan suhteita hyvinvointipalvelujärjestelmässä. Huumeita käyttävien naisten "standpoint". Yhteiskuntatyö 82(3).

THL: Alkohol, tobak och beroenden (www.thl.fi)
Förordning om missbrukarvård 1986/653 (www.finlex.fi)
Lag om missbrukarvård 1986/41 (www.finlex.fi)

Undervisningsmetoder

Självstudier, inlärningsuppgift med tre skriftliga delar och en muntlig del.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Valfri under kursens gång.

Studerandes tidsanvändning och belastning

Inlärningsuppgift:
Del 1-3 = 3 sp (81h)
Del 4 = 2 sp (54h)

Vitsordsskala

H-5

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Inlärningsuppgift i tre delar:
Del 1-3 (skriftlig): Aktuellt inom beroendeproblematikens område, lagstiftning och servicesystem, olika droger (3 sp)
Del 4 (muntlig): Forskning inom området, arbetssätt och metoder, 2 sp

Uppgiften finns tillgänglig i Moodle. Studerande använder sig av litteratur, forskningsartiklar, lagstiftning, länkar och annat studiematerial i enlighet med instruktionerna. Delarna 1-3 ska vara inlämnade tre veckor före del 4 avläggs muntligen.

Feedback på samtliga delar fås i samband med avläggandet av examinationsdel 4.

Inlärningsuppgiften bedöms enligt följande (skala 0-5):

- Helhetssyn på aktuella trender, strategier, program och statistik inom området (del 1)
- Kunskaper i missbrukarvårdens lagstiftning och servicesystem (del 2)
- Förmåga att beskriva och diskutera olika drogers inverkan (del 3), en metod/behandling med förankring i facklitteratur och forskning (del 4)
- Förmåga att tillämpa och reflektera kring funktionella metoder (del 4)
- Ett professionellt förhållningssätt (del 1-4)

Förkunskapskrav

Inga