Klientarbete och servicehandledning (5 sp)
Kod: SO21ESOS2-3003
Förverkligandets information
Anmälningstid
02.12.2023 - 01.12.2024
Tajmning
01.01.2024 - 31.12.2024
Antal studiepoäng
5 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till socionom
Lärare
- Janina Dahla
Lärare
Janina Dahla
Grupper
-
USO21FE-ÅSocionom (YH), h21, e-socionom, Åbo
-
USO22FE-ÅSocionom (YH), h22, e-socionom, Åbo
-
USO23FE-ÅSocionom (YH), h23, e-socionom, Åbo
-
USO24FE-ÅSocionom (YH), h24, e-socionom, Åbo
Lärandemål
Studerande:
- har kännedom om klientgrupper i behov av social servicehandledning och social rehabilitering.
- kan arbeta med klientprocesser, kartläggning av stödåtgärder och serviceplanering.
- har kunskap i strukturerad dokumentering inom socialvården.
- kan på ett delaktighetsfrämjande sätt bemöta och handleda individer och grupper i behov av social servicehandledning och social rehabilitering.
Innehåll
- begrepp och teoretiska referensramar
- central lagstiftning, servicesystem och sociala förmåner
- service- och klientplaner
- klientprocessen
- kartläggning av servicebehov (ICF)
- principer för strukturerad dokumentering
- klientrelaterad intressebevakning och förmyndarskap
- yrkesroll och personlig professionalitet
- kommunikation och samtalsteknik
- klientcentrerat, resursförstärkande och delaktighetsfrämjande arbetssätt
- relations- och handledningskompetens
Tid och plats
Under tiden 2.1.-31.12.24
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Litteraturtips:
Barth, T., Børtweit, T. & Prescott, P. 2015. MI - att samtala om förändring. Malmö. Gleerups Utbildning AB
Helminen, J. toim., 2016. Sosiaaliohjaus- lähtökohtia ja käytäntöjä. Helsinki. Edita.
Helminen, J. (toim.) (2017) Asiakkaan moniammatillinen ohjaus sosiaali- ja terveydenhuollossa. Helsinki: Edita. (sivut 78–258)
Holm Ivarsson, B. 2013. MI - motiverande samtal : praktisk handbok för socialt arbete : med exempel från socialtjänst, beroendevård, ungdomsvård, behandlingshem, arbetsförmedling, kriminalvård. Stockholm. Gothia
Kananoja, A., Lähteinen, M.& Pirjo Marjamäki (toim). 2016. Helsinki. Sosiaalityön käsikirja. Tietosanoma.
Tillämpningsguide för socialvårdslagen 2017:8. Social- och hälsovårdsministeriet.
Laaksonen,H,Laitinen,H.Hiilamo,H. (toim)2020.Sosiaali-ja terveydenhuollon järjestelmä. Helsinki.Sanoma Pro
Näkki,P. Sayed,T.(toim)2015. Asiakastyö menetelmiä sosiaalialalla.Helsinki: Edita.
Lagar:
Förvaltningslag 434/2003
Socialvårdslagen 1301/2014
Lagen om klienthandlingar inom socialvården 254/2015
Lagen om klientens ställning och rättigheter inom socialvården 812/2000
Hälsovårdslagen 1326/2010
Lagen om patientens rättigheter och ställning 785/1992
Mera ingående information och material finns tillgängligt på studieplattformen Moodle
Undervisningsmetoder
Kursen avläggs genom självstudier och examineras i 2 delar
Praktiska och teoretiska distansuppgifter.
Praktik- och arbetslivssamarbete
Under kursens gång förväntas studerande ta kontakt med en servicehandledare för att bekanta sig med socionomens yrkesroll, klientarbete och servicehandledning inom valfri serviceuppgift .
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Kursen kan utföras på valfri tidpunkt medan kursen är öppen. (2.1-31.12.2024)
Kort individuell feedback ges på moodle när kursens samtliga uppgifter är inlämnade . (inom 3 v)
Studerandes tidsanvändning och belastning
Examination och självstudier 5 sp= 135 h
Kursen utförs digitalt och består av praktiska och teoretiska distansuppgifter.
Examinationsuppgifterna kan utföras på valfri tidpunkt medan kursen är öppen.
Tilläggsuppgifter för studerande
Validering enligt instruktioner för identifiering och erkännande av tidigare förvärvad kompetens.
I sådana fall används bedömningsskalan godkänd/underkänd
Handledning sker i första hand digitalt via kursens handledningsforum
Kursansvarig lärare: Janina Dahla (janina.dahla@novia.fi)
Vitsordsskala
H-5
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Inlämningsuppgift 1. Klientarbete och servicehandledning,och grundläggande principer för god dokumentation 3 sp(0-5)
- Svarar på uppgiftens alla frågor, beskrivande och reflekterande text.
- Tillämpar juridiska föreskrifter
- Beskriver och visualiserar klientprocessen och dess delar
- Strukturerad dokumentering beskrivs och tydliggörs utifrån principerna
- Professionellt förhållningssätt
Inlämningsuppgift 2. Resursförstärkande och delaktighetsfrämjande servicehandledning 2sp(0-5)
- Studerande har följt givna instruktioner
- Förmåga och att förtydliga betydelsen av resursförstärkande och delaktighetsfrämjande handledning och metoder
- Tillämpar professionellt förhållningssätt
- Studerande har tillämpat teori, juridiska föreskrifter och metoder
- Relevanta källor och källförteckning
- Tydligt och informativt muntligt framförande, innehållet förtydligas också visuellt .
Förkunskapskrav
Inga