Socialgerontologi (5 sp)
Kod: SO21ESOS4-3003
Förverkligandets information
Anmälningstid
02.12.2023 - 01.12.2024
Tajmning
01.01.2024 - 31.12.2024
Antal studiepoäng
5 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till socionom
Lärare
- Janina Dahla
Lärare
Janina Dahla
Grupper
-
USO21FE-ÅSocionom (YH), h21, e-socionom, Åbo
-
USO22FE-ÅSocionom (YH), h22, e-socionom, Åbo
-
USO23FE-ÅSocionom (YH), h23, e-socionom, Åbo
-
USO24FE-ÅSocionom (YH), h24, e-socionom, Åbo
Lärandemål
Studerande:
- har kunskap om socialgerontologisk teori och förmåga att reflektera kritiskt kring kategorisering av äldre.
- kan bemöta seniorer deras anhöriga och kan handleda dem inom det sociala servicesystemet.
- kan tillämpa, planera och utvärdera resursförstärkande metoder för äldre i syfte att främja hälsa och funktionsförmåga.
Innehåll
- perspektiv på åldrande i olika kontext
- samhällsaktuella trender och utvecklingsmöjligheter inom socialgerontologin
- fysisk, psykiska och sociala utmaningar bland äldre
- serviceformer och -tjänster för äldre/tredje sektorn
- socialhandledning och serviceplanering
- digital välfärdsteknik som stöd i vardagen för äldre
- närståendevård och anhörigstöd
- resursförstärkande metoder
Tid och plats
Distans 2.1-31.12.24
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Mer ingående information gällande kurslitteratur finns insatt på Moodle
Andersson, L. 2013. Socialgerontologi. Studentlitteratur.
Ernsth Bravell, M. 2020. Äldre och åldrande: grundbok i gerontologi. (Även äldre upplaga)
Jönson, H., & Harnett, T. 2015. Socialt arbete med äldre. Natur&Kultur.
Brattberg, G. 2015. Äldre och sociala medier: teori, praktisk handling och samtal med @FruJonson.
Heilskov Elvén, B., Agger, C., & Ljungmann, I. (2015). Beteendeproblem i äldrevården. Natur & kultur
Hellström, I. & Hydén, L-C. (red). 2016. Att leva med demens.
Johansson,S:&Taghizadeh Larsson, A.(red).2016.Förändringsperspektiv på äldreomsorgen: att leva som andra
Heewitt-Taylor,J.2015. Personcentrerad vård i praktiken. Studentlitteratur
Johansson,S. 2017. Social omsorg i socialt arbete. Gleerups
Sundelöf, J. & Tegman, P. 2019. Palliativ vård vid demens. Gothia
Finlex 2012 Lag om stödjande av den äldre befolkningens funktionsförmåga och om social- och hälsovårdstjänster för äldre.
Social- och hälsovårdsministeriets publikationer 2020:30. Kvalitetsrekommendation för att trygga ett bra åldrande och förbättra servicen 2020–2023 (valtioneuvosto.fi)
Moodle - sida
På engelska
Undervisningsmetoder
Kursen avläggs genom självstudier och examineras i 2 delar
Praktiska och teoretiska distansuppgifter.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Examination: inlämningsuppgiftern kan utföras på valfri tidpunkt medan kursen är öppen.
Bedömning och kort individuell feedback ges på kursens Moodle sida, då kursens samtliga uppgifter är inlämnade. (inom 3v)
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Examineras i 2 delar
Studerandes tidsanvändning och belastning
Praktiska och teoretiska distansuppgifter: Självstudier och examination 5 x 27 h= 135 h
Tilläggsuppgifter för studerande
Kursansvarig lärare Janina Dahla(janina.dahla@novia.fi)
Validering enligt instruktioner för identifiering och erkännande av tidigare förvärvad kompetens.I sådana fall används bedömningsskalan godkänd/underkänd.
Instruktioner för validering finns på moodle sidan Socionom Åbo - information.
Handledning sker i första hand digitalt via kursens handledningsforum.
Kursansvarig lärare: Janina Dahla (janina.dahla@novia.fi)
Studerande får kort individuell feedback via studieplattformen Moodle då kursen är avlagd inom utsatt tid.
Vitsordsskala
H-5
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Examination del 1Reflektera över livet som senior ur flera perspektiv; via ett teoretiskt perspektiv, via media och i mötet med en äldre.
3sp(0-5)
• Svarar på uppgiftens alla frågor
• Diskuterar och reflekterat över livet som senior ur flera perspektiv och med stöd av källor,
• Knyter an till sociala omständigheter
• Professionellt förhållningsätt
• Granskar kritiskt egna utvecklingsområden i reflektion till egen inlärning och nya insikter
Examination 2. Tillämpning av socialgerontologiska teorier
Förmåga att välja och förklara relevanta socialgerontologiska teorier.
Har jämfört och beskrivit skillnaden och likheter av de valda teorierna.
Har tillämpat teorierna för att analysera specifika frågor relaterade till äldres välbefinnande/ inkludering.
Presenterar en tydlig och logisk argumentation med hänvisningar till relevanta källor.
Underkänd (0)
Fyller inte kriterierna för vitsord 1. Underkänd uppgift görs om enligt överenskommen tidtabell.
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
1: Uppgiften är en sammanfattning som främst direkt återger materialet. Centrala begrepp problematiseras inte och uppgiften består i stor utsträckning av individuella erfarenheter.
2: Uppgiften är en sammanfattning som mer eller mindre direkt återger materialet. Det kritiska tänkandet syns i begränsad utsträckning.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
3: Centrala aspekter i uppgiften förklaras med egna ord. Temat behandlas tydligt och strukturerat. Studerande reflekterar kring temat och analyserar det med stöd av litteratur.
4: Det använda materialet analyseras och sammanställs. Temat behandlas tydligt och välstrukturerat. Uppgiften visar att studerande satt sig in i ämnet och fått nya insikter.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
5: Uppgiften baserar sig på ett mångsidigt material och utgör en syntes. Studerande argumenterar för sammanhang, satt sig in i amnet och fått nya insikter samt motiverar sina val.
Förkunskapskrav
Inga